וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: שמאלני הארץ - התאחדו

ניר ברעם

12.12.2008 / 13:45

השמאל הישראלי חייב לאחד כוחות ולהקים מפלגה סוציאל-דמוקרטית רפורמטורית, שתשנה את המציאות ותפנה לכל קבוצות האוכלוסיה

המכנה המשותף הרחב ביותר שקיים בישראל היום - בין ערבים, עולים מרוסיה, אשכנזים מזרחים - הוא חוסר אמון מוחלט במערכות הציבוריות. בשנים האחרונות הישראלים כאילו יושבים ביציע ומביטים במדינה כמו איזו מכונה מסועפת וחורקת, שלא ניתן להבינה. למעשה, כבר זמן רב מדי שאנו, הישראלים, בוהים בעיניים עייפות בכל מיני לוביסטים, פוליטיקאים, אנשי הון קבוצות לחץ המקפצים בין גלגלי המכונה, וסוגרים עסקאות בנכסים שלנו, בחינוך שלנו, במרחב הציבורי שלנו.

הכלכלה הניאו-שמרנית, שבאמצעותה (החל משנות ה-80) מפלגת העבודה והליכוד הלמו במעמד הבינוני והשכבות החלשות בישראל, הגיעה למבוי סתום בכל רחבי העולם. בכל העולם אנשים מתנערים מהרעיונות הללו ומתכוננים לרוויזיה עמוקה. ובישראל אנחנו עומדים לבחור את אביר ההפרטה, היד הנעלמה של השוק, המשחק המופקר בקרנות הפנסיה.

מול נתניהו וחבורת פייגלין הגזענית חייבים להציב אלטרנטיבה צלולה וברורה: סוציאל- דמוקרטית, מצדדת בשוויון עבור כלל הישראלים, אומרת אמת בכל מחיר. המנהיג היחיד היכול להוביל את המפלגה הזו הוא חיים אורון. הוא אדם ערכי, ישר, יצירתי, סוציאל-דמוקרט בכל הווייתו, ובניגוד לשלושת האחרים איננו מכונת סיסמאות נבובות וספינים.

הקפיצה הגדולה קדימה שיש לעשות כרגע היא בהבנה הפשוטה הזו: כדי שלהשקפה הסוציאל-דמוקרטית יהיה ייצוג רחב ככל האפשר יש לאחד את כל הכוחות הסוציאל-דמוקרטים בישראל. מר"צ שבה יש אנשים מצוינים שלחמו שנים עבור חקיקה חברתית-אזרחית; התנועה הירוקה שהמצע שלה הוא סוציאל-דמוקרטי מובהק בעל דגשים סביבתיים שיכולים לענות הן על בעיות סביבתיות והן על בעיות חברתיות; אנשים מ"התנועה החדשה", כמו למשל דוקטור אבנר בן זקן וענת סרגוסטי, שיכולים לנסח מחדש מהו בעצם סוציאל- דמוקרטיה בישראל ואיך לבצע שורה של רפורמות נועזות בכל תחומי החיים, שיחזירו לאנשים את התחושה שהממשלה והכנסת בירושלים דואגים לבעיות היומיומיות שלהם - חינוך, הזדמנויות חדשות לצעירים בישראל, פנסיה הוגנת, שכר ראוי ועוד.

הזדמנות לנער את השמאל הישראלי ותפיסתו

בישראל של היום מפלגה סוציאל-דמוקרטית אמיתית חייבת להיות רפורמטורית, כלומר לא עוד לשמר את הסדר הישן והטוב אלא להעז ולהציע לישראלים רעיונות חדשים בשיטת הבחירות בישראל, במבנה הכלכלה הישראלית, בהורדת תקציב הביטחון עבור תקציב החינוך, בעידוד טכנולוגיה ידידותית לסביבה. יכול להיות שיש גורמים נוספים שיכולים לתרום לאיחוד שכזה: צריך להידבר עם כולם, להזמין לשולחן עגול את כל הכוחות הסוציאל-דמוקרטים בישראל מתוך ראייה שככל שהמפלגה המאוחדת תהיה מגוונת יותר האיחוד יהיה מלהיב יותר ויפנה לצבורים רחבים.

השמאל גם צריך להתנער מאותו דיון נרקיסיסטי שתמיד אפיין אותו- צדקנו בכל, כולכם צעד אחד מאחורינו. איננו הגאונים הגדולים העומדים על פסגת ההר ומסנוורים את הישראלים בחוכמתם הבוהקת. גם השמאל שגה פעמים רבות. התוכנית לייצוב המשק של שמעון פרס ב-1985, שפירקה את מדינת הרווחה בישראל, הפרטות מיותרות וחפוזות שעשתה ממשלת רבין, התמיכה של רוב השמאל במלחמת לבנון השנייה, התנכרות לצבורים רחבים בישראל: יש חלקים שלמים בחברה הישראלית אותם השמאל לא ראה ולא הבין. הנכונות להשתנות, לנהל דיאלוג, לשתף, וללמוד משגיאות העבר הוא חלק חיוני בשינוי אותו השמאל בישראל חייב לבצע.

זו שעה שדורשת מכל התנועות והקבוצות להתעלות מעל כל שיקול אישי ולהעז לחלום על דבר גדול יותר. יש אנשים שהכנסת היא מקום ההשפעה שלהם, ולעומת זאת יש המוני אנשים (ואני ביניהם) שמעוניינים לתרום באפיקים אחרים ומוכנים לשרת את הרעיון הזה. ובעיקר, יש בציבור הישראלי מאות אלפי אנשים שלא יכולים יותר לשמוע סיסמאות נבובות ופטפוטים מיושנים מאת שני גברים מדושני-עונג, המנותקים לחלוטין מהחברה הישראלית ואישה ללא תכונות. הם רוצים פתרונות פשוטים ויעילים לדברים המטרידים אותם כשהם מתעוררים בבוקר. ראוי להיענות אתגר הזה ולהציב כוח גדול, מאוחד ואמין שיציב את האלטרנטיבה הזו כבר היום ויחל במסע ארוך (של שנים) להידברות עם כל הקהילות החיות במדינת ישראל. יום אחד הכוח הזה יוכל לכבוש את השלטון.

* ניר ברעם הוא ממקימי מפלגת השמאל החדשה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully