וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלנים מנחשים: מי יהיה שר האוצר הבא?

מומחי כלכלה מנחשים מי יהיה שר האוצר הבא, ומגלים מי לדעתם המועמדים שיכולים לחלץ את כלכלת ישראל מהבוץ. בדרך כלל מדובר בשתי תשובות שונות. פרויקט מיוחד

הצונאמי הכלכלי ששוטף את העולם, חודר גם למערכת הבחירות שלנו. לצד הבעיות הביטחוניות והלחצים הפוליטיים, תצטרך הממשלה הבאה להתמודד עם אחד המשברים הכלכליים החמורים ביותר אי פעם. פנינו למומחי כלכלה ושאלנו אותם מי לדעתם יהיה שר האוצר הבא, ומי לדעתם יצליח להוביל את כלכלת ישראל לחוף מבטחים. התשובות, אגב, נוטות שלא לחפוף.

ד"ר אפרים דוידי - המנהל האקדמי של המכללה החברתית-כלכלית

המצוי: בנימין נתניהו
הרצויה: תמר גוז'נסקי

"שר האוצר הבא יהיה בנימין נתניהו. הפוליטיקאי הישראלי, הרוקד בימים אלה על סיפונה של הטיטניק, במפגש ההון והשלטון הגלובלי שבדאבוס, שוויץ. תודות לזיכרונם הקצר של אזרחי ישראל, נתניהו עלול לשוב לשלטון בתפקיד כפול: ראש ממשלה ושר האוצר. נכון, יש כאלה שלא שכחו את פועלו בהרס החברה והכלכלה בקדנציות האחרונות, כגון הנכים שהפגינו השבוע בפתח "מצודת זאב" בתל-אביב או הגמלאים, שמרגישים חודש אחר חודש את השלכות המדיניות של מנהיג הליכוד.

לנתניהו דעה ברורה מה הוא אמור לעשות כראש הממשלה וכשר האוצר: לקצץ במסים לעשירים, להמשיך בהפרטה ולהעמיק את הפערים החברתיים. אלו היו בדיוק הסיבות שהביאו את הכלכלה העולמית למשבר שאין דומה לו במאה השנים האחרונות.

אילו אזרחי ישראל היו מצביעים בקור רוח וללא דעות קדומות, אין ספק שתפקיד שר האוצר הבא היה מגיע לידיה של אשה דווקא: תמר גוז'נסקי. כלכלנית במקצועה ומשרתת ציבור במהלך כל ימי חייה.

ג'וזנסקי הצטיינה במהלך כל שנותיה כחברת כנסת, שמקדמת את החברה ואת המוחלשים שבתוכה. זהו בדיוק שר האוצר שאנו זקוקים לו בעת משבר קפיטליסטי: פעילה חברתית ואישה שלא עושה לביתה, אלא שעושה לביתם של מיליוני עובדים, גמלאים ומובטלים החיים בחרדה מול פני הבאות. והבאות הן קשות ביותר.

בניגוד לעמיתיה לשעבר במשכן, היא לא עושה לביתה לאחר שפרשה מתפקידה. היא המשיכה בפעילות חברתית ענפה. אותה לא תמצאו אותה בדאבוס שבשוויץ - את גוז'נסקי ניתן למצוא בכינוסים של השמאל החברתי, לקראת הבחירות הקרובות או בביתה שבבת-ים".

עו"ד צחי כהן - איש סגל המרכז ללימודים אקדמיים

המצוי: סילבן שלום
הרצוי: בנימין נתניהו

"לדעתי שר האוצר הבא יהיה סילבן שלום. השיקולים להשמתו של סילבן שלום אינם מקצועיים בהכרח, הם נוגעים לשיקולים פוליטיים ולחלוקת התיקים הבכירים במפלגת השלטון הבאה, הליכוד.

מדובר בתיק בכיר שבנימין נתניהו ירצה לשמור במפלגתו, יחד עם זאת מדובר בתיק בעייתי מאוד מבחינת היכולת להצליח, ולכן המועמד המתאים ביותר יהיה סילבן שלום, שלמרות מיקומו ברשימת הליכוד, הינו הדמות הבכירה ביותר בליכוד אחרי בנימין נתניהו. הדבר דומה לקבלת תיק האוצר על ידי נתניהו בממשלתו של אריק שרון.

הייתי רוצה ששר האוצר יהיה בנימין נתניהו. למרות שבציבור הרחב יש האומרים שנתניהו הימר על הפנסיה שלנו, אני חושב שפרות פעולותיו כשר אוצר בתקופת אריק שרון, באים לידי ביטוי היום. המשבר הכלכלי העולמי אומנם פגע ועדיין פוגע בנו אבל לא בעוצמות שאנו עדים להם בחו"ל.

לדעתי בנימין נתניהו כשר אוצר היה ממשיך בקו של הפרטה ורפורמות במגזר הציבורי ומעשיר את הקופה הציבורית. כמו כן, האהדה שרוכשים לו במגזר העסקי היתה גורמת לשיקום האמון בשוק ההון וליצירת מקומות תעסוקה על ידי הבאת השקעות מחו"ל לארץ וליציאה מהירה יותר מהמשבר הכלכלי".

הנרי ביטון - מנכ"ל מט"י

הרצוי: בנימין נתניהו
המצוי: סטנלי פישר

"שר האוצר הבא יהיה קרוב לוודאי בנימין נתניהו, שעשוי לקחת על עצמו את המשימה גם כראש ממשלה וגם כשותף בקואליציה. זאת, בהיעדר אלטרנטיבות טובות ומתאימות בליכוד וגם במפלגות השותפות הפוטנציאליות.

הייתי רוצה שסטנלי פישר, או גורם מקצועי בכיר מחוץ למועמדים לכנסת, יכהן כשר האוצר הבא. בגלל גודל המשבר, חיוני ששר האוצר לא יחשוש לעתידו הפוליטי ולתדמיתו
בציבור ויעשה את הפעולות הנכונות. בנוסף, כוחותיו של מועמד כזה יוקדשו לטיפול במשבר הכלכלי ולא למאבקים ולמשברים הפוליטיים שבוודאי יתרחשו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

אוריאל לין - נשיא לשכות המסחר

לא הסכים לנקוב בשם מועמד פוטנציאלי אך ציין לשבח את תפקודו של שר האוצר המכהן, רוני בר-און.

"שר האוצר הנוכחי פועל מתוך אחריות אמת, בכל הקשור לתפקידו. בר-און יודע לאזן בין הצרכים במשק לבין הלחצים הבלתי פוסקים, שמרביתם לחצים אינטרסנטיים וסקטוריאליים באופיים. שר האוצר צריך להיות אדם חזק, שלא נתון ללחצים ובר-און הוא כזה.

הייתי רוצה ששר האוצר הבא יגשים באופן ממשי תוכנית כלכלית, שמקדמת את המשק באופן מבני ושמחסלת עיוותים, שקיימים בו. בראש ובראשונה שר אוצר צריך לטפל במגזר הציבורי, לאפשר נייידות פנים, כדי לאפשר לאנשים לתפקד טוב יותר לא לשקוע בתפקיד אחר 30 שנה. שנית עליו לצמצם הליכים ביורוקרטים, בעיקר כלפיי המגזר העיסקי.

דבר שני בעל חשיבות עצומה הוא לעשות סדר בעניין המונופולים המוחלטים שבבעלות המדינה. מדובר בנותני שירותים חיוניים למגזר העיסקי, כמו חברת החשמל, הנמלים, רשות שדות תעופה, רשויות מקומיות. כל הגופים האלו ממשיכים לחגוג כאילו ששום דבר לא קרה במשק. הם מטילים עלויות כבדות מאוד על המגזר העיסקי, מבלי שמופעל עליהם לחץ כלשהו להתייעלות. מה שכן מאפיין אותם אי יעילות וחריגות שכר שערוריתיות.

בנוסף הייתי מצפה משר האוצר הבא שיפעל לעידוד שוק העבודה. תוכנית ויסקונסין הייתה צעד טוב, צריך ליצור עוד צעדים מסוג זה. צריך לשנות את דפוסי ההתנהגות – להפוך אנשים שאינם עובדים כחלק מאורח חיים לאנשים כן עובדים.

כן הייתי רוצה ששר האוצר הבא יוביל מדיניות אמיתית של הממשלה לקידום עסקים קטנים ובינוניים. כיום היקף הרכישות של כל המשרדים הממשלתיים מבלעי עסקים עומד על 50 מיליארד שקל – רק 3% מהם הולך לעסקים הקטנים. עם ניהול נכון אפשר היה להזרים עוד 10 מיליארד שקל לעסקים הקטנים והבינוניים".

ערן בר-טל - לשעבר עורך ביזנסוויק ישראל

המצוי: סילבן שלום
הרצוי: פרופ' עומר מואב

"אנחנו נמצאים בתקופה קריטית מאין כמוה מבחינה כלכלית ולכן לדעתי יש חשיבות עצומה בבחירה נכונה של שר אוצר. בנימין נתניהו התברר כבחירה הטובה ביותר להתמודד עם המשבר הגדול שפקד אותנו ב-2003, אך הפעם אנחנו מדברים על משבר גדול יותר, עם פוטנציאל להתפתח לממדים מפלצתיים.

הבחירה האידיאלית היא בכלכלן שוק, המבין בכל רמ"ח איבריו את התהליכים ואת הסכנות הכרוכים בהם. הפעם לא מדובר בצורך בחוכמה פוליטית כלומר שר אוצר שיידע לתמרן בין המפלגות, אלא באדם חכם שיבין על מה שווה להיאבק עד הסוף ועל מה אפשר לוותר. אני מתרשם שהאדם האידיאלי להתמודדות בתקופה הזו הוא פרופ' עומר מואב מהאונ' העברית.

אך בהנחה שמצב העניינים הפוליטי לא יאפשר למנות מישהו מחוץ למערכת, נראה שסילבן שלום יהיה שר האוצר הבא. זו תהיה בחירה טובה של בנימין נתניהו. סילבן החכים מהניסיון הקודם שלו באוצר, יש לו אומץ לעשות את מה שהוא מאמין בו והוא גם יודע להתמודד עם לחצים. הוא משכיל ובעל הכשרה רלוונטית, ויש לו אינסטינקטים בריאים שאין לאנשים מחוץ לתחום, כמו בר-און. הוא יידע להוריד מיסים, להקטין הוצאה ממשלתית שאינה בונה הכנסות ולדחות דרישות של אינטרסנטיים".

דפנה פפר - כלכלנית, מרצה במרכז לימודים אקדמיים

המצוי: סילבן שלום
הרצוי: בינימין נתניהו

"היות שבנימין נתניהו, מנהיג מפלגת הליכוד, יהיה ראש הממשלה, סילבן שלום יהיה שר האוצר.

הייתי רוצה לראות בתפקיד את בנימין נתניהו. לאור היותו בעבר שר אוצר מוצלח ובהתחשב בהבנתו הכלכלית שלדעתי הוכחה בעבר, אני רואה אותו כמועמד ראוי ומתאים.

כל זאת בהנחה שנתניהו יפסיק את ה"חלומות" על הפרטה בכל תנאי, הנחות גדולות במס הכנסה, שאינן ניתנות לביצוע בשל המצב הכלכלי הקשה.

הייתי מצפה מבנימין נתניהו למעט יותר חמלה כלכלית כלפי עובדים מפוטרים ולרעיונות שימנעו עד כמה שניתן גל פיטורים רחב. לשם כך נתניהו חייב לסגל חשיבה יותר סוציאליסטית, להתחשב ברוח התקופה שבה אנו נמצאים ולהתנתק מדפוסי החשיבה הקודמים שלו.

ראוי לדעתי שבנימין נתניהו יעודד פיתוח עסקים קטנים, יבנה תוכנית "ניו דיל" ראלית מתוך חשיבה שתועיל לאחר המשבר להאצת כלכלת המדינה ולא רק לפתרון תעסוקתי זמני. תוכנית כזו לא חייבת להיות שאפתנית בממדיה (תעלת הימים, אין סוף כבישים) אלא בעלת תועלת ישימה בעלות סבירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully