וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהו יום הבוחר

קרן אבידן

4.2.2009 / 9:49

החוק קובע, כי כל מעסיק חייב לאפשר לעובד לממש את זכותו להצביע. כדי לממש זכות זו, גם בקרב עובדים המחויבים לעבוד ביום הבחירות, מציע החוק הוראות שונות. מדריך

הבחירות לכנסת שיתקיימו ביום שלישי הקרוב מעלות שאלות רבות בקרב עובדים ומעסיקים. החוק קובע כי כל מעסיק חייב לאפשר לעובד לממש את זכות הצבעתו אולם תחת מטרייה זו קיימים סעיפים ותתי סעיפים רבים. אילו עובדים מחויבים לעבוד, מה גובה השכר שיש לשלם ביום הבחירות, ומה מקבל עובד שחלה ביום הבחירות. שאלות ותשובות.

שכר כפול ויום מקוצר

האם מעביד יכול לכפות על העובד להגיע לעבודה ביום הבחירות ?

ככלל, לא ניתן לכפות על העובד להגיע לעבודה ביום הבחירות מאחר וזה נחשב ליום שבתון.יחד עם זאת, ועדת הבחירות המרכזית פרסמה רשימה של עסקים ושירותים ציבוריים, המחויבים לפעול ביום הבחירות. כמובן שעובדי אותם עסקים מחויבים להגיע לעבודה ביום הבחירות.

מעסיק שאינו נכלל ברשימה זו יכול לבקש מהעובד להגיע לעבודה ביום הבחירות ובלבד שיאפשר לו לעזוב את מקום העבודה וללכת להצביע. הדבר נתון לשיקול דעתו של העובד.

אילו עסקים נכללים ברשימה זו ?

חברת החשמל ומקורות, ועדת הבחירות עצמה והגופים הכפופים לה, חברות סקרים, מאפיות ומחלבות, בתי חולים, מכבי האש ומד"א, חניונים ותחנות דלק, כלי התקשורת, מפלגות, תחבורה ציבורית, צה"ל והמשטרה.

עסקי הובלת מזון וחנויות מכולת צריכים לפעול במתכונת יום שישי, עד הצהריים. תיאטראות, בתי מלון, מסעדות, בתי קפה, קיוסקים,בתי קולנוע, חנויות ומקומות בילוי ומוקדי שירות לקוחות - במידה שהם פתוחים בשבת.

מה גובה השכר שצריך לשלם לעובד שמגיע לעבודה ביום הבחירות?

בכל הנוגע למעסיקים שוועדת הבחירות קבעה כי עליהם להפעיל את העסק, הרי שאלו צריכים לשלם לעובדיהם שכר כפול מזה שמשולם להם ביום עבודה רגיל.

אילו מבין המעסיקים שאין מוטלת עליהם החובה לפתוח את עסקיהם והם מעסיקים בפועל עובדים, נדרשים אף הם לתשלום כפל שכר.

מי אינו מחויב לעבוד ביום הבחירות ?

מי שאינו עובד אצל אחד מהמעסיקים בכלול ברשימה הנ"ל. כך למשל : משרדי ממשלה ורשויות מקומיות, קופות החולים, חברות בנייה, חנויות, מקומות בילוי, מוקדי שירות הסגורים בשבתות, גני ילדים ומעונות יום, מפעלים, חברות היי-טק ותקשורת, בתי ספר ואוניברסיטאות, הבנקים, הדואר

אני מועסק על בסיס זמני לשבוע ימים בחברה, המספקת שירותי שילוט בבחירות, ואיני מעוניין להגיע לעבודה ביום זה. האם המעסיק מחויב לשלם לי שכר ביום הבחירות ?

על המעסיק חלה החובה לשלם לעובד שכר ביום הבחירות רק אם זה מועסק בפרק זמן מינימלי של שבועיים ימים קודם לכן.

בשל הצפי להכנסות גבוהות ביום הבחירות שכרתי עובד נוסף, שיתגבר את כח העבודה בבית הקפה שלי. האם אני מחויב לשלם לו שכר כפול?

כאמור, חלה החובה לשלם לעובד שכר כפול ביום הבחירות, אף אם הועסק ליום אחד בלבד.

המעביד בחר שלא לשלם לי שכר כפול על עבודתי ביום הבחירות. מה הם הכלים שעומדים לרשותי בכדי לחייב לעשות כן?

לעובד קיימת הזכות להגיש תביעה אזרחית כנגד המעסיק בבית הדין לעבודה. במידה וזה יוכיח כי אכן עבד, צפוי בית הדין לחייב את המעסיק לשלם לו שכר כפול בתוספת ריבית והצמדה.

אני אמור לעבוד ביום הבחירות מ-7:00 בבוקר עד 22:00 בערב. האם איני יכול להצביע?

על המעסיק חלה חובה לאפשר לעובד לממש את זכותו היסודית לבחור. לפיכך זכאי העובד לצאת מהעבודה לצורך זה.

אני נמצאת בחופשת לידה. האם אני זכאית לקבל שכר כפול עבור עבודה ביום הבחירות ?

לא. ביטוח לאומי מחויב לשלם לעבודת שנמצאת בחופשת הלידה את שכרה הרגיל ואין זה מחויב לשלם לה שכר כפול.

יום השבתון פוטר עובד מחובתו להתייצב לעבודה מבלי שהדבר יגרע משכרו. ככל שהעובד אינו מחויב להגיע לעבודה, כמו במקרה של חופשת לידה, ממילא אין לזכות השבתון כל השלכה. אין זכות לפיצוי בגין חוסר האפשרות לנצל את יום השבתון.

לאור הצמצומים ביקש ממני המעסיק לעבוד כארבעה ימים בשבוע בלבד. יום הבחירות חופף ליום בו איני מחויב לעבוד. האם אני זכאי לקבל פיצוי בשל כך?

התשובה תלויה במהות ההסכמה עם המעסיק. אם העובד הסכים לעבוד ארבעה ימים בשבוע, כאשר היום החמישי נזקף על חשבון ימי חופשתו הצבורים - המעסיק לא רשאי לקזז את יום החופשה, ככל שזה יוצא ביום הבחירות. עובד כזה בכל מקרה יקבל את שכרו הרגיל, אולם לא יאלץ לספוג קיזוז של יום חופשה ביום השבתון.

במידה וההסכמה הייתה לרדת לארבעה ימי עבודה, תוך הפחתת היקף המשרה, אזי ככל שביום הבחירות לא היה נדרש העובד להגיע לעבודה, הרי זה לא יהיה זכאי לפיצוי בשל כך. כאמור, יום השבתון מעניק הטבה רק לעובד שנדרש בפועל להגיע לעבודה. אם העובד לא נדרש להגיע לעבודה, אזי ממילא אין לזכות השבתון כל השלכה.

חליתי ביום הבחירות. האם המעביד רשאי לקזז לי את יום המחלה ?

העובדת זכאית לקבל שכר מלא עבור אותו יום עבודה ואין לקזז לה את יום המחלה מימי המחלה הצבורים. כמובן שבמקרה זה- היא לא תהיה זכאית לקבל שכר כפול. העובדה כי זו זכאית לקבל שכר מלא אף אם חלתה, אינו דבר מובן מאליו, שכן, על פי חוק דמי מחלה, עובד זכאי לקבל דמי מחלה בשיעור חלקי משכרו.

הכותבת היא עו"ד, מומחית לדיני עבודה ממשרד אבני הרצוג שועלי אלגז את גורביץ' ושות'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully