וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצע הליכוד מבטל את רפורמות נתניהו

ליאור דטל ואתי אפללו

5.2.2009 / 8:51

הרפורמטור שהוביל את ועדת בכר עושה צעד לאחור. בסעיף שמתייחס לפנסיה מבטיחה הליכוד להוביל צעדים שיטילו הגבלות על שוק ההון

כשבנימין נתניהו התפטר מתפקיד שר האוצר ב-2005 הוא היה גאה מאוד ברפורמות שעמד מאחוריהן - אשר לדבריו פתחו את שוק ההון לתחרות. "לקחנו משק שהיה על סף קריסה והעברנו אותו במאמץ אדיר למשק צומח", הוא אמר. "המכשיר העיקרי שהביא את הצמיחה הזו היה הרפורמות הגדולות שעשינו, אשר אין להן תקדים בתולדות המדינה".

אלא שלפי מצע הליכוד נראה כי הרפורמטור שהוביל באומץ את ועדת בכר עשה פליק-פלק לאחור: בסעיף שמתייחס לפנסיה מבטיחה המפלגה להוביל צעדים שיטילו הגבלות על שוק ההון.

ב-20 השנים האחרונות פעלו הרגולטורים במשרדים הכלכליים לפתיחת שוק ההון לתחרות ולמתן חופש פעולה למנהלי הפנסיה. כעת, נתניהו מדבר במצע על החזרת האג"ח המיועדות והגבלת ההשקעה של קופות הגמל באג"ח זבל ובמניות. בנוסף הוא מציע להגביל את פרסום התשואות שהשיגו קופות הגמל - צעד שלפי המצע "מוביל להשקעות בעלות סיכון יתר בכספי העמיתים".

הגבלת הפרסום יכולה להחזיר את ענף הגמל למצב של חוסר שקיפות. החוסכים יתקשו להבחין במקרים חריגים, כמו המשחק באופציות המעו"ף בכספי העמיתים בפריזמה, שנחשף לאחר חודש בלבד.

אחד הסעיפים המרכזיים במצע הליכוד הוא החזרת האג"ח המיועדות. ב-2003 פעל נתניהו להצלת קרנות הפנסיה: הוא דאג להלאמתן, העלאת דמי הניהול בהן, דחיית גיל הפרישה ושינוי תמהיל ההשקעה. עד אז השקיעו קרנות הפנסיה 93% מכספי העמיתים באג"ח מיועדות, המונפקות על ידי המדינה ונפדות מדי חודש. אג"ח אלה הופכות את השוק למשוכלל פחות: הן מפחיתות את הביקוש בשוק ההון למניות ואג"ח, מקטינות את מחזור המסחר במניות ואג"ח - ובעיקר עולות כסף למדינה.

פגיעה ברווחיות מנהלי קופות הגמל

צמצום הנפקותיהן במשך השנים, ובעיקר כחלק מהרפורמה של נתניהו, תרם לשכלול השוק ולהפחתת התלות של המגזר העסקי בבנקים. כיום, בקופות הגמל אין כלל אג"ח מיועדות. קרנות הפנסיה החדשות רשאיות להשקיע בהן עד 30% מהנכסים. בקרנות הפנסיה הוותיקות שיעור האג"ח המיועדות יורד והולך, וכיום הוא כ-56%. בסוף התהליך אמורות הקרנות הוותיקות להשקיע רק 30% באג"ח מיועדות.

נתניהו גם מציע לבטל את "תיקון 3" - רפורמה שנערכה ב-2008 והפכה את כל החיסכון הפנסיוני בישראל לחיסכון קצבתי. משמעות הדבר היא כי חוסך שהגיע לגיל פרישה אינו יכול למשוך בבת אחת את כל חסכונותיו והוא חייב לקבלם כקצבה חודשית.

לצד פרישת רשת ביטחון לקופות הגמל, קרנות הפנסיה וקרנות ההשתלמות מבטיח נתניהו לבטל את דמי הניהול בקופת הגמל. צעד זה עלול לפגוע ברווחיות מנהלי קופות הגמל ולחבל ברמת השירות שניתנת לעמיתים ובתחרותיות.

מהליכוד נמסר בתגובה: "נתניהו פעל להבראת החיסכון הפנסיוני, לניוד החסכונות באופן קל יותר ולמקסום החיסכון. למרבה הצער, הרפורמה לא הושלמה לאחר פרישתו מהאוצר והצעדים הבאים שהיו כלולים בה לא יושמו. לאחר הקמת ממשלה בראשות נתניהו ייושמו השלבים הבאים ברפורמה ותוסדר מסגרת לרשת ביטחון לחסכונות הפנסיוניים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully