וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם מצביעי ליברמן יכולים להיות בוגדים

צבי טריגר

9.2.2009 / 17:36

צבי טריגר חושב שהסיסמא הפשיסטית של "ישראל ביתנו" תחזור לבוחרים שלה כבומרנג, כי במשטר טוטליטרי אתה לא יכול לחיות בשקט

פ??יפ?י??ה היא הצד המושחז של הסכין או החרב, צדו של החוד; חרב פ?יפ?י?ו?ת היא חרב ששני קצותיה מושחזים, ולכן היא מסוכנת לא רק למי שהיא מופנה לכיוונו, אלא גם לאוחז בה. כל מי שיצביע ל"ישראל ביתנו", וכמובן כל חברי המפלגה, ממנהיגה ועד אחרון העסקנים שלה, מסכן גם את עצמו. הסיסמה "בלי נאמנות אין אזרחות" היא חרב הפיפיות של המפלגה.

הכלליות שבה מנוסחת תביעת ה"אזרחות תמורת נאמנות" של מפלגת "ישראל ביתנו" מטעה, כמובן. למרות הניסוח הכללי, היא מכוונת בראש ובראשונה נגד האזרחים הערבים, ומטרתה היא לשדר שהקרקע תחת רגליהם אינה יציבה. המסר לאזרחים היהודים הוא, שהערבים הם חשודים תמידיים שאין לבטוח בהם. דרישת ה"נאמנות" מתוחכמת ומורכבת, אבל סופה שהיא קורסת, אם מפעילים את ההגיון שבבסיסה כמות שהוא.

שהרי מה זו "נאמנות למדינה"? מי אחראי על הגדרת ה"נאמנות"? מי אחראי על בדיקת קיומה? מי יפעיל את "גלאי הנאמנות"? איך מפגינים נאמנות? האם צריך לתלות את דגל ישראל על המרפסת? להתגייר? כמה נאמנות היא מספיק נאמנות כדי לשמור על האזרחות הישראלית? האם נאמנות פירושה אמירת "הן" אוטומטית על כל גחמה ופעולה של השלטון? ואולי אמירת "הן" שכזו היא דווקא בגידה במדינה? אולי דווקא ביקורתיות, בבחינת "חושך שבטו שונא בנו" היא הנאמנות האמיתית?

ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית

מה שהסיסמה הזו והמפלגה שמקדמת אותה מתעלמות ממנו, הוא שמדינת ישראל היא לא רק יהודית, אלא גם דמוקרטית. אם "נאמנות למדינה" היא נאמנות למדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, כפי שקבעה כנסת ישראל בחוקי היסוד, הרי שעולה חשש גדול שהאידיאולוגיה הגזענית של "ישראל ביתנו" –ציד הערבים במסווה של ציד כללי של כל מי שאינו "נאמן" – מהווה בגידה בערכי מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. האם זה אומר שצריך לשלול מאביגדור ליברמן, חברי מפלגתו ומצביעיה את אזרחותם, משום שהם שוללים את קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית? נדמה שאין מנוס מכך, לפי תביעתו של ליברמן עצמו.

אם "נאמנות למדינה" היא נאמנות למדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הבחירות הקרובות יכולות לספק לנו מדידה מדוייקת של "הבוגדים". לשיטתו של ליברמן, אנחנו כבר יודעים כמה ערבים יש במדינה. אבל גם כל מי שמצביע ל"ישראל ביתנו" הוא לכאורה מועמד לשלילת אזרחות, לפי המצע של המפלגה שלה הוא הצביע, וביום שלישי נדע את מספרם של אלה.

בסוף הם יגיעו לכולם

התרגיל הקטן הזה לא נועד כמובן לטעון, חלילה, שיש לשלול את אזרחותם של מצביעי "ישראל ביתנו", או של כל מי שאיני מסכים עם דעותיו, אלא רק כדי להראות עד כמה המפלגה שבה הם תומכים ומצעה? הם מסוכנים גם להם עצמם. לא לחינם טוטליטריות נקראת כפי שהיא נקראת: היא טוטאלית, פועלת על כל הכפופים לה, כולל ה"נאמנים", והיא טומנת בחובה ממנגנון השמדה-עצמית רב-עוצמה. איש אינו יכול לעולם לעמוד בדרישותיה, משום שאנו בני אדם, ובני אדם הם יצורים מגוונים, שונים ומשתנים, ובעיקר לא מושלמים.

* ד"ר צבי טריגר מלמד דיני משפחה ודיני חוזים בבית הספר למשפטים, המסלול האקדמי של המכללה למינהל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully