וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחירות 2009: נלחמים על כל קול

פנחס וולף

11.1.2009 / 12:50

המבצע בעזה הוסיף לברק לא מעט מנדטים, לבני לא ממריאה ונתניהו עדיין הכי חזק. המפלגות הקטנות, לעומת זאת, בבעיה

כפי שזה נראה כרגע, המרוויח העיקרי מהמהלך הצבאי עד כה, הוא יו"ר מפלגת העבודה ושר הביטחון אהוד ברק. מפלגת העבודה עמדה בסימן התרסקות בתחילת מערכת הבחירות, והסקרים הצביעו על כך שהמפלגה תקבל 7-8 מנדטים בלבד. כבר בשבוע שעבר, בתום שבוע של לחימה מהאוויר, הסקרים הקפיצו את מפלגת העבודה ל- 16 מנדטים. לא מן הנמנע שהצלחה מסחררת תעלה את ברק בעוד כמה מנדטים.

בליכוד היו שקיוו, בעקבות הסקרים, שהמאבק של קדימה יהיה מול העבודה על תואר המפלגה השנייה בגודלה. התקווה מבוססת על בסיס העובדה שהליכוד נשאר עדיין ברוב הסקרים בתחום 30 המנדטים, ויותר.

יו"ר קדימה ציפי לבני שותפה לכל ההחלטות. לפני חצי שנה היא תמכה בתהדייה, אבל בשבועות האחרונים היא החריפה את התבטאויותיה הלוחמניות נגד פשרה עם חמאס. "המאבק הזה הוא נגד הטרור והוא לא יכול להסתיים בהסכמים", אמרה לבני בתדרוך לשגרירים זרים. "כדי שיהיה כאן שקט צריך לפגוע בחמאס ולהכריע אותו, ולא לעשות הסדרים. זה מאבק שיתקיים לאורך זמן. אל תצפו שנמצא את הדרך ליצור הסכם עם חמאס - זה לא יקרה".

לבני לא נתפסת בציבור כמובילת המלחמה. זאת הסיבה כנראה שברק גורף את כל הקולות בדרך אל הקלפי. אם ממשלת קדימה הלכה ונחלשה מכישלון מלחמת לבנון השניה, אהוד ברק לוקח את כל ממה שנתפס כהצלחת המבצע.

הליכוד ובנימין נתניהו נמצאים בעמדה בעייתית. כרגע, הממשלה מבצעת פעולה צבאית, פחות או יותר כמו שהליכוד הטיף בשנים האחרונות. הליכוד לא יכול לבקר בצורה בוטה, מלבד ביקורות נקודתיות על לבני. אבל גם הצלחה מסחררת של המבצע לא תעשה חסד פוליטי עם הליכוד. המרוויחים יהיו בעיקר ברק והעבודה.

עם זאת, במידה שתחול הפסקת אש בשבוע הקרוב, הליכוד יוכל לנצל את השבועות הספורים שנותרו עד הבחירות כדי להסביר בקמפיין שהוא זה שהטיף ליציאה למבצע. יתכן גם שהליכוד יחליט להעביר את המסר שאמנם הפעולה בעזה הצליחה, אבל הצורך לבצע אותה היה משום שישראל נסוגה מהשטח. מכאן, יתכן שהליכוד יבקש להראות את מה שהוא רואה כסכנה בנסיגה מיהודה ושומרון.

ויש גם מפסידים

מי שבינתיים מפסיד מהמהלך הצבאי הן המפלגות קטנות. התקשורת פחות מתעניינת. שרים בהווה ובעתיד הם תמיד יותר מעניינים לסיקור בזמן מלחמה. המפלגות הקטנות לא ממש יכלו לצאת בקמפיין בחירות עד היום. זה לא נראה טוב בשעה שחיילי צה"ל מסכנים עצמם ברצועה. אבל המפלגות מצאו דרך לעשות תעמולה רגועה. הן יהיו בשטח אבל לא יוצגו כששים לפוליטיקה בזמן מלחמה.

באופן טבעי, הקמפיינים החדשים של המפלגות מוקדשות ללחימה בעזה. כך, מרצ תצא בשבת בקמפיין על גבי אוטובוסים עם הסיסמה "לא מתפשרים, חייבים פתרון מדיני". בקמפיין נוסף שהחל לרוץ בקבצי וידאו באתרי האינטרנט, יו"ר המפלגה חיים אורון מסביר מדוע יש לאמץ הפסקת אש בעזה בהקדם.

בימין גם יבצעו "קמפיין מלחמתי" שייצא בימים הקרובים. הסיסמה של "האיחוד הלאומי" תהיה "למען הדרום, לא לפחד כלל. אנחנו איתכם". מפלגת "הבית היהודי" מחלקת תפילה לשלום המדינה ולשלום חיילי צה"ל תחת הסיסמה "הבית היהודי - תמיד בחזית".
לו המלחמה תסתיים בקרוב, כנראה שהליכוד וקדימה לא יינזקו פוליטית. המפלגות הקטנות ינסו לאסוף את השברים מזמן האוויר שהתבזבז להן. ככל הנראה, את הקופה הפוליטית - ברק והעבודה יגרפו בקלפי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully