וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סביבת מלחמה

אייל דץ

12.1.2009 / 9:21

מבצע עופרת יצוקה דחק את האג'נדה הסביבתית מחוץ לבחירות הקרובות. אין פלא שהתנועות הירוקות נמצאות בחזית המאבק לדחיית הבחירות

נעם כהן

*צילום: נועם כהן

עד לפני קצת יותר משבועיים העתיד נראה ורוד-ירוק. הקמתה של התנועה הירוקה ואיחודה עם מימד, הרשימה החדשה של מפלגת הירוקים הותיקה, ומעל הכול צירופו של ניצן הורוביץ לתנועה החדשה- מרצ על תקן הסמן הירוק, הפיחו תקווה שישראל מתחילה ליישר קו עם העולם והופכת אט אט למדינה שבה תחום איכות הסביבה זוכה לכבוד הראוי לו. מדינה שבה מול הבוחר ניצבת אפשרות בחירת אמיתית. לא רק מפלגות שמובלות על ידי אג'נדה ביטחוניסטית, אלא גם כאלו שמתהדרות במצע ירוק ולא מתביישות לנופף בכך.

פתיחתו של מבצע "עופרת יצוקה" קברה את ההבטחה הירוקה. התקשורת עסוקה בסיקור המלחמה ולא מוצאת לנכון לתת דגש למאבקים ירוקים. גם הסיקור התקשורתי של המפלגות הירוקות כמעט נעלם. הסקרים האחרונים כלל לא נותנים סיכוי לשתי המפלגות הירוקות, וגם שחקן הרכש הירוק של מרצ, ניצן הורוביץ, כבר לא נראה ככוח אלקטורלי משמעותי. למי אכפת מתוכניות הבנייה בתמנע כאשר מיליון מתושבי ישראל נמצאים בקו האש? במצב העניינים הנוכחי, מה הפלא שאותן מפלגות ירוקות נמצאות בחזית המאבק לדחיית הבחירות?

פועלים לדחיית הבחירות

בפאנל שנערך השבוע בבית יד לבנים בחולון, במסגרת אירועי "שבתרבות", דנו נציגים ממפלגות שונות על האפשרות של דחיית הבחירות. נחרצת מכולן היתה אריאלה רינגל הופמן (הירוקים), עד זה לא כבר עיתונאית בידיעות אחרונות, שאמרה כי מאחר שהאג'נדה הוסטה לכיוון הביטחוני, הבחירות לא ישקפו את הרצון האמיתי של הבוחר.

רינגל הופמן ביטאה את עמדת מפלגתה ומנהיגה פאר ויסנר שטוען: " דחיית מועד הבחירות היא צעד הכרחי". לדבריו, "בכל מדינה שפויה היו דוחים את הבחירות. מערכת בחירות צריכה לאפשר לציבור לתת את דעתו על מגוון נושאים ובעיות המטרידות את החברה. לצד הנושאים הביטחוניים נמצאים על סדר היום שורה ארוכה של נושאים חברתיים, סביבתיים ואחרים, אשר על הציבור במדינת ישראל לתת עליהם את דעתו ביום הבחירות. במצב הביטחוני כיום, מטבע הדברים, ראשם של האזרחים במדינת ישראל נתון לבעיות הביטחוניות, אך עלינו לזכור כי לכל מלחמה יש את היום שאחרי והשגרה על שלל בעיותיה".

גם יריבתה הגדולה של "הירוקים", המפלגה הסביבתית החדשה העונה לשם "התנועה הירוקה- מימד" תומכת בדחייה. במאמר שפירסם השבוע בוואלה! מספר אחת ברשימה, הרב מיכאל מלכיאור הוא טוען כי "מדינת ישראל הידרדרה כה עמוק, עד כי אזרחיה יודעים שהשקעה אמיתית בחינוך, בחברה ובסביבה תבוא רק תחת איום בטחוני". מלכיאור טוען: "רק אמש התבשרנו על סגירת מפעל מזהם בנתיבות בגלל סכנה להתפוצצות מפגיעת טיל. מדוע רק עכשיו? האם המפעל לא היה מזהם גם קודם? האם תושבי נתיבות לא היו זכאים להסרת איום הזיהום הנורא מהמפעל המסוכן גם קודם לכן? האם תושבי שדרות לא היו ראויים להשקעות ראויות במערכת החינוך גם לפני עידן הטילים?".

הקמפיינים הירוקים ממתינים

אלא שהמלחמה טרפה את כל הקלפים ומותירה את התנועה הירוקה מימד בדילמה מוסרית קשה: לקיים קמפיין בצל המשבר החמור בדרום - או לוותר. במפלגה בונים כרגע על האפשרות שהבחירות כן יידחו בסופו של דבר. "חבל ששאלת דחיית הבחירות בנסיבות האלה נתונה אך ורק לשיקול דעת ציני של הסיעות הגדולות בכנסת, שלא יאפשרו רוב לדחיית הבחירות", אומר גורם במפלגה.

בינתיים החליטו במפלגה להשהות את הקמפיין והם ממתינים להתבהרות המצב בדרום. עם זאת, אומרים במפלגה, "אנו מחויבים להעלות את הסוגיות האזרחיות החשובות ביותר של חיינו לדיון ציבורי בזמן מערכת בחירות, אנו מוכנים היטב לקמפיין ואם לא יחול שינוי במועד הבחירות נצא אל הציבור בקמפיין קצר ומשכנע. לא ניתן למפלגות הותיקות לטאטא שוב את הנושאים הבוערים ביותר אל מתחת לשטיח בתירוץ של איום בטחוני. ביטחון המדינה אינו רק מספר הטנקים או הסדרי הגבולות. הפערים העמוקים בחברה, המשבר האדיר בחינוך והרעלת האוויר, הקרקע והים מהווים איום קיומי על מדינת ישראל לא פחות מטילי החמאס".

נפגעת נוספת מהשינוי הפתאומי במצב הרוח הלאומי היא התנועה החדשה – מרצ. במפלגה הבינו כי בעקבות המלחמה כדי להם לחזור ולשים דגש דווקא על המדיניות הביטחונית של המפלגה. הנושא הסביבתי נדחק הצידה, באופן יחסי. למרות הכל, החליטו במפלגה בכל להשיק בשבוע שעבר את את "המטה הירוק" שלה, שיקיים עד לבחירות שורה של מחאות "ירוקות" בענייני סביבה. "התנועה החדשה-מרצ שקלה רבות את קיום האירוע לנוכח המצב בדרום ובסופו של דבר הוחלט לקיים את האירוע מתוך אמירה שגם בעת הזו אסור להזניח נושאים מהותיים כמו חינוך, כלכלה וסביבה", נמסר בהודעת התנועה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully