וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוק התספורות? אושר בכנסת; המפקח יוכל לדחות הסדר ולהורות על פירוק

צבי זרחיה

9.7.2012 / 20:49

ח"כ גלאון: "זהו ניצחון של הציבור על השיטה ועל בעלי ההון שהפכו את התספורות לכספי הפנסיה שלנו להשקעה הטובה ביותר במשק"

מליאת הכנסת אישרה הערב בקריאה שנייה ושלישית את "חוק התספורות" שהגישו יו"ר מרצ וח"כ יצחק וקנין (ש"ס) שאוחד עם הצעת חוק שהגיש משרד המשפטים. בעד החוק הצביעו 32 ח"כים ולא היו מתנגדים או נמנעים.

החוק קובע כי ימונה מפקח מטעם בית המשפט על כל הסדר חוב בשוק הכולל תספורת, ומבטיח הגנה חיצונית על אינטרס הציבור. החוק החדש יחייב מינוי מומחה בכל הסדר חוב או פשרה המשנה באופן מהותי את תנאי הפירעון של אג"ח או דחיית מועד הפירעון. המומחה ימונה על ידי ומטעם בית המשפט ויהיה בעל השכלה חשבונאית ופיננסית, ובתנאי שאין חשש לניגוד ענייניים במילוי תפקידו.

הנאמן רשאי שלא להגיש את הבקשה להסדר חוב לבית המשפט בשלב המשא ומתן אם קיימת חשיבות לניהול המשא ומתן ללא פרסומו, בתנאי שאין חובת דיווח על המשא ומתן על פי חוק ניירות ערך. אם לא מונה נאמן, נאמנים של בעלי האג"ח או החברה יבקשו מבית המשפט למנות מומחה לבחינת הסדר החוב. החוק יחול רק על הסדרים שיחולו 45 יום מיום כניסת החוק לתוקף - ולא על הסדרים קיימים.

גלאון אמרה במליאה כי "זהו ניצחון של הציבור על השיטה ועל בעלי ההון שהפכו את התספורות לכספי הפנסיה שלנו להשקעה הטובה ביותר במשק". גלאון הוסיפה כי "מהיום אנחנו אומרים ליצחק תשובה, שרק השבוע ביקש תספורת של 60%
בדלק נדל"ן, ולחבריו הטייקונים: נגמרה החגיגה, ונגמר הבזאר הטורקי של הסדרי החוב. החוק שלנו מחזיר לציבור סוף סוף את השליטה בחסכונותיו".

גלאון הסבירה: "זהו צדק חברתי במעשים. הצעת החוק שאושרה תחייב מינוי מפקח שיוודא שהגופים המוסדיים המנהלים את חסכונות הפנסיה של הציבור לא יסכימו להסדרי חוב תספורתיים, המשרתים את מטרותיהם של בעלי הון ממונפים על חשבון אינטרס החוסכים".

לדבריה, "אישור "חוק התספורות" שם סוף להונאה הממוסדת של החוסכים לפנסיה על ידי בעלי ההון במשק. בשנים האחרונות חלה עלייה דרמטית בהיקף תופעת הסדרי החוב בשוק ההון ואלה מסתכמים בהיקפים של מעל 15 מיליארד שקלים, בשלוש השנים האחרונות בלבד. ההסדרים הללו כוללים תספורות עמוקות למחזיקי האג"ח והם נערכים במשא ומתן המתקיים מחוץ לכותלי בית המשפט ומאושר על ידו רק בדיעבד. הם פוגעים בראש ובראשונה בציבור החוסכים, שכספו מנוהל על ידי הגופים המוסדיים. אותו ציבור התרגל להשקיע את כספו בטייקונים ממונפים ששוב ושוב מתגלים כחסרי יכולת לעמוד בהחזר חובותיהם. למרות זאת, המוסדיים מאשרים כמעט תמיד את הבקשות להסדרי חוב, מועלים באמונם של החוסכים, ומאפשרים לבעל השליטה לגלגל את חובותיו על חשבון כספם של החוסכים".

גלאון הוסיפה ש"החוק החדש יחייב את המוסדיים להפעיל את סמכויותיהם ולהעניש את אותם בעלי הון שכושלים שוב ושוב בהחזר חובותיהם. המפקח יוכל לקבוע שהסדר החוב אינו משרת את הציבור, להורות על ביטולו, ובכך יאלץ את המוסדיים לפעול לפירוק החברה שלא עמדה בהחזר חובותיה. שוק האג"ח יהפוך מבזאר טורקי שבו כולם קושרים יחדיו כדי להכשיר מינופים ספקולטיביים, למקום שבו כספי הציבור מוגנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully