וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המעטפות הכפולות נספרות: האם הגושים ישתנו?

גלעד גרוסמן ובן וינברג

24.1.2013 / 1:00

קולות החיילים, קולות הימאים - איך שלא תקראו להם, במערכת בחירות צמודה כמו זו עשויה להיות להם השפעה גדולה על מאזן הכוחות. מי ירוויח ומי יפסיד ולאיזו כנסת נתעורר מחר?

לכאורה, התפרסמו תוצאות האמת בבחירות לכנסת ה-19 וכעת נותר למפלגות השונות רק להתחיל לשאת ולתת אודות הרכב הממשלה הבאה. אולם למעשה, עד עתה נספרו כ-93.5% מהקולות בלבד, והלילה (חמישי) החלה ועדת הבחירות המרכזית בספירת הקולות הנותרים, הקרויים "המעטפות הכפולות". בשל הליך הבחירות המורכב עשויים להתרחש שינויים משמעותיים בתמונת המנדטים והמאזן בין הגושים – הנמצא כרגע על שוויון מתוח של 60 מול 60.

99% מתוצאות האמת: שוויון בגושים, קדימה בפנים

ספירת הקולות במעטפות הכפולות, בחירות 2013. עומר מירון, עומר מירון
בין המעטפות הכפולות: קולות החיילים, הדיפלומטים, האסירים ועוד . ספירת הקולות, הלילה/עומר מירון, עומר מירון

המעטפות כפולות כוללות את קולות החיילים, הדיפלומטים, האסירים, הימאים והבוחרים שהצביעו בבתי החולים. על פי ההערכה, מדובר בכ-250 אלף קולות, אשר יתווספו ל-3,579,115 הקולות הכשרים שנספרו עד כה. בשונה מהספירה הממוחשבת הרגילה, המעטפות הכפולות נספרות ידנית ועל כן תוצאותיהן יתפרסמו רק בשעות הבוקר.

מאחר ולתוצאות הסופיות יתווספו מאות אלפי קולות, יעלה גם הרף התחתון המגדיר את אחוז החסימה. נכון לעכשיו, אחוז החסימה עומד על כ-71 אלף קולות - 2% מן הקולות הכשרים, אולם לאחר ספירת כל הקולות הוא צפוי לעמוד על כ-76 אלף קולות. מי עשוי להרוויח ומי להפסיד מן הקולות הנוספים? וואלה! חדשות מביאה לכם את התסריטים האפשריים.

מופז כוסס ציפורניים

קדימה נמצאת בסכנה הגדולה ביותר לסבול מן השינוי באחוז החסימה. כרגע יש ברשותה 74,735 קולות, כך שעליה להשיג כ-1,500 איש שיצביעו עבורה כדי שלא לצלול מתחת לאחוז החסימה ומחוץ לכנסת הבאה. כיוון שיו"ר קדימה שאול מופז אינו זוכה לתמיכה משמעותית בקרב צעירים - אוכלוסיית החיילים צפויה להצביע ברובה ליאיר לפיד ולנפתלי בנט - אזי המפלגה הקטנה נמצאת במצב גבולי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
ספירת פתקי ההצבעה של המעטפות הכפולות בוועדת הבחירות המרכזית, ירושלים, 24 ינואר 2013. עומר מירון
מחכים לתוצאות/עומר מירון
מטה קדימה, תוצאות המדגם יום הבחירות ינואר 2013. אדריאן הרבשטיין
כרגע הם בכנסת - ובסופו של דבר? פרסום תוצאות המדגמים במטה הבחירות של קדימה/אדריאן הרבשטיין

אם קדימה לא תעבור את אחוז החסימה, יירדו לטמיון 74 אלף הקולות שזכתה בהם המפלגה בבחירות, וה"מודד" – כמות הקולות ששווה מנדט יחיד – יחושב מחדש. נכון לעתה עומד המודד על כמעט 28 אלף קולות, ויציאת קדימה תביא את המספר לכ-31 אלף קולות. כלומר, כמות הקולות שכל מפלגה תקבל בסיום הספירה תחולק במספר זה, וכך יתברר כמה מנדטים היא קיבלה. ואולם, פעולה זו אינה מגיעה ל-120 מנדטים, מכיוון שהקולות העודפים, ה"שאריות" של כל המפלגות, מסתכמים בדרך כלל במספר מנדטים. מנדטים אלה מחולקים לפי נוסחה הנקראת "חוק בדר-עופר", אשר זהו לא המקום להסבירה – אך בקיצור נאמר שהיא מיטיבה עם המפלגות הגדולות. בנוסף, חלק מן המפלגות חתומות על הסכמי עודפים אחת עם השנייה – כך שגוברים סיכוייהן לזכות במנדטים העודפים.

ממיליוני מצביעים ל-120 ח"כים - כך נבחרים הנציגים שלכם לכנסת

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

כאמור, בלתי אפשרי לחזות מה יהיו התוצאות במידה וקדימה לא תעבור את אחוז החסימה החדש, אולם ניתן להצביע על המגמות הסבירות: התחזקות יש עתיד הזוכה לאהדה בקרב החיילים וקשורה בהסכמי עודפים עם מפלגת העבודה; התחזקות הליכוד, אשר תהנה מ"חלוקת העודפים" מתוקף "חוק בדר-עופר" והתחזקות של הבית היהודי, גם בשל התמיכה לה היא זוכה אצל הצעירים ואצל חיילי צה"ל. במקביל, היחלשות של המפלגות הערביות – שלא צפויות לקבל קולות רבים במעטפות הכפולות.

במקרה כזה, גוש המרכז-שמאל יהיה צריך "לכסות" על אובדן שני המנדטים של קדימה - ואולי אובדן מנדט נוסף מהמפלגות הערביות. עם זאת, על פי התנהלות הזירה הפוליטית ביממה האחרונה כלל לא נראה שאותם "גושים" רלוונטיים – ראשית כיוון שלפיד הצהיר כי לא יפעל להקמת גוש חוסם ונראה כי ייכנס לממשלה בראשות נתניהו, ושנית כיוון ששאול מופז צפוי להצטרף לכל קואליציה שתקום.

דווקא ראש הממשלה צריך לחשוש אם "יעברו" המנדטים ממופז לעבר יריבו האישי נפתלי בנט או לעבר מפלגת העבודה, דבר שיקשה עליו בהקמת הממשלה הרחבה לה הוא מייחל. באותה מידה, הוא ייפגע אם יעברו מנדטים נוספים ללפיד, שיאפשרו לו להחזיק בעמדת כוח גדולה יותר לקראת תחילת המגעים הקואליציוניים. למעשה, עליו לקוות כי לתסריט בו הליכוד-ביתנו עצמה מקבלת מנדטים נוספים, בעוד שיריבותיו של לפיד במחנה השמאל, כמו העבודה או מרצ, מקבלות מנדטים על חשבון יש עתיד. כך יוכל להגביר את משקלו בתוך מערך הכוחות שעשוי לבנות את הקואליציה הבאה.

מי הפסיד במגרש הביתי? ואיך הצביעו אצלך בשכונה? - תוצאות האמת על מפה

ספירת פתקי ההצבעה של המעטפות הכפולות בוועדת הבחירות המרכזית, ירושלים, 24 ינואר 2013. עומר מירון
קולות אחרונים/עומר מירון

אפשרות נוספת הינה כי מפלגת עוצמה לישראל תעבור את אחוז החסימה. נכון לעתה מקבלת מפלגת הימין הקיצוני, בראשותם של אריה אלדד ומיכאל בן ארי, 1.73% מן הקולות השווים ל-61,825 קולות. על מנת להיכנס לכנסת הבאה עליהם לקבל את קולותיהם של כ-15 אלף איש מבין אלו שהצביעו במעטפות הכפולות.

גם אם נניח שהמפלגה זוכה לתמיכה מסוימת בקרב החיילים, הגבוהה מהממוצע בציבור הכללי, סבירות נמוכה כי תהיה זו תמיכה כה גדולה, שוות ערך ל-6% (התנועה, עם 7 מנדטים בבחירות, זכתה ל-5% בלבד בתוצאות הארציות). במידה ועוצמה לישראל בכל זאת תעבור את אחוז החסימה, תשתנה תמונת הגושים לטובת הימין, אולם כפי שהוזכר קודם לכן – לאו דווקא לטובת נתניהו, שכן הוא לא ירצה להכניס את המפלגה הימנית קיצונית לממשלה. נראה אם כן, כי מלאכת הרכבת הממשלה הבאה לא צפויה להיעשות קלה יותר, גם לא לאחר ספירת 100% מקולות האזרחים המצביעים.

בחירות 2013 - כותרות אחרונות:
לפיד משיב ליחימוביץ': "לא נקים גוש חוסם עם השמאל וזועבי"
בנט קורץ ללפיד: "לפתוח מחדש את נושא דת ומדינה"
גזור ושמור: צפו מה הבטיחו הפוליטיקאים לפני הבחירות
פני המשכן כפני החברה - יותר דתיים, יותר צעירים, יותר נשים

חלוקת 120 הח"כים ללא חישוב המעטפות הכפולות (הקליקו על כל אחד לפרטים)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully