וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל המועדים והפרטים: מתי תקום ממשלה חדשה?

אף שתוצאות הבחירות כבר ידועות, הנשיא פרס יקבל אותן רשמית רק ביום רביעי. לאחר סבב התייעצויות, הוא יטיל על אחד הח"כים להרכיב ממשלה, שאמורה לקום עד 21 במרץ לכל המאוחר

התוצאות הסופיות של הבחירות לכנסת פורסמו הערב (חמישי), אולם מתי תורכב הממשלה החדשה? נשיא המדינה שמעון פרס יחל בסבב פגישות עם נציגי סיעות הכנסת רק במחצית השנייה של השבוע הבא, ולאחר מכן יטיל על אחד מחברי הכנסת את מלאכת הרכבת הממשלה. לרשות אותו ח"כ יעמדו 28 ימים, ובאפשרותו לקבל ארכה של שבועיים לכל או יותר. המשמעות: אם יעלה בידי אותו חבר כנסת להרכיב ממשלה, עליו יהיה לעשות זאת עד 21 במרץ לכל המאוחר.

לפי חוק יסוד: הכנסת, תוצאות הבחירות לכנסת יפורסמו ברשומות בתוך שמונה ימים מיום הבחירות. בהסתמך על סעיף זה, נקבע כי ביום רביעי שיחול ב-30 בינואר ייפגשו יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין, ונציגי הוועדה עם נשיא המדינה שמעון פרס וימסרו לו את התוצאות הרשמיות. לאחר מכן יפתח הנשיא בסבב התייעצויות עם נציגי סיעות הכנסת.

לפי חוק יסוד: הממשלה, אחרי שיתייעץ עם הנציגים השונים, הנשיא יטיל את הרכבת הממשלה החדשה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך. פרס אמור לעשות זאת בתוך שבעה ימים מיום קבלת תוצאות הבחירות. במקביל, ביום שלישי שיחול ב-5 בפברואר - שבועיים אחרי הבחירות לכנסת - תתכנס הכנסת ה-19 לישיבתה הראשונה ויושבעו 120 חבריה.

כל הדיווחים, הניתוחים והדעות - בוואלה! בחירות 2013

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הנשיא אמור לקבל את התוצאות מיו"ר ועדת הבחירות. פרס ורובינשטיין/מערכת וואלה!, צילום מסך

לחבר הכנסת שנשיא המדינה יטיל עליו את התפקיד להרכיב ממשלה נתונה למילוי תפקידו תקופה של 28 ימים, כלומר עד 7 במרץ. במהלך תקופה זו יתקיימו מגעים בין נציגי חבר הכנסת, שלפי ההערכה הרווחת יהיה ראש הממשלה המכהן בנימין נתניהו, לבין נציגי סיעות שברצונו לצרף לקואליציה. הנשיא רשאי להאריך בתקופות נוספות את את התקופה שעומדת לרשות חבר הכנסת שהוטל עליו להרכיב ממשלה - ובלבד שתקופות אלה לא יעלו יחד על שבועיים. כלומר: עליו להרכיב ממשלה עד 21 במרץ לכל המאוחר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יצליח להציג ממשלה עד 7 במרץ? נתניהו וממשלתו/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם חבר הכנסת שהוטל עליו תפקיד הרכבת הממשלה לא יצליח לעשות זאת במסגרת הזמן שנקבעה בחוק, או שהציג ממשלה והכנסת דחתה את הבקשה להביע בה אמון, יטיל הנשיא את הרכבת הממשלה על חבר כנסת אחר שהודיע שהוא מוכן לקבל את התפקיד. לחלופין, על הנשיא להודיע ליושב ראש הכנסת כי הוא אינו רואה אפשרות להגיע להרכבת ממשלה. לחבר הכנסת שהוטל עליו התפקיד להרכיב ממשלה נתונים 28 יום לעשות זאת.

אם גם בניסיון החוזר לא הוקמה ממשלה, רוב של חברי הכנסת רשאי לבקש מן הנשיא להטיל את הרכבת הממשלה על חבר כנסת אחר. עומדים לרשותו של חבר כנסת זה שבועיים לצורך הניסיון. אם גם ניסיון זה ייכשל, תיאלץ הכנסת להתפזר ולקיים בחירות חדשות. עם זאת, לפי ההערכה הרווחת במערכת הפוליטית, חבר הכנסת הראשון שיוטל עליו תפקיד הרכבת הממשלה יצליח לעשות זאת במסגרת הזמן שנקבעה בחוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully