וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באין תקציב: פרויקטים תקועים, צה"ל נפגע

2.12.2014 / 9:49

פיזור הכנסת יגרום לכך שתקציב המדינה לשנת 2015 יהיה זה לזה של השנה החולפת. לכן, לא יהיו תוספות לביטחון ולשירותים שהאזרח מקבל. ועד אז? צפו לכלכלת בחירות טהורה

פיזור הכנסת בעקבות המשבר בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ליו"ר "יש עתיד" יאיר לפיד יכול להתקיים בשלוש אופציות: ראש הממשלה פונה לנשיא ומבקש ממנו לקיים בחירות חדשות, הכנסת מפזרת את עצמה בחוק לפיזור הכנסת, או שהכנסת מצביעה בעד הצעת אי אמון בממשלה שאחת מסיעות האופוזיציה מעלה. במקרה הנ"ל, ייתכן וראש הממשלה אכן ייגש לנשיא ריבלין ויאמר לו: אני מתפטר, זאת שכן חוק פיזור הכנסת הוא נושא עדין כי סיעות רבות כמו מרצ, התנועה וקדימה לא מעוניינות על פניו בקיום בחירות מחשש לתוצאות פחות טובות או להיעלמות מהמפה הפוליטית. גם בליכוד וביש עתיד יש ח"כים רבים שחוששים שלא ייכנסו לכנסת אם יתקיימו בחירות.

הולכים לבחירות - כל הכתבות, הפרשנויות והעדכונים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה ראובן ריבלין בטקס אזכרה ליצחק רבין בהר הרצל. נועם מושקוביץ
ייפגשו שוב בקרוב? נתניהו וריבלין/נועם מושקוביץ

מה יעלה בגורל תקציב המדינה? במידה וחוק התקציב לא מאושר בכנסת עד סוף דצמבר, הרי שמ-1 בינואר 2015 פועלת המדינה לפי תקציב של אחד חלקי 12 לכל חודש עבודה מהתקציב של 2014 – כלומר, בינואר הקרוב יהיה מותר למדינה להשתמש בתקציב שהוא אחד חלקי 12 מהתקציב הכולל של השנה שעברה. המשמעות היא שלא ניתן יהיה להגדיל את התקציב, שיהפוך להיות קשיח ובלתי ניתן לשינוי ולהוספה של שקל אחד. אם תוכנן פרויקט של סלילת כביש חדש למשל, החל מינואר אי אפשר להקצות את המימון לאותו פרויקט מאחר ובתקציב 2014 לא מימנו את הפרויקט החדש.

כאוס שלטוני

המשמעות החמורה יותר היא ששירותים רבים שמספקת המדינה צפויים להיפגע - רווחה, בריאות (למשל תרופות שהיו אמורות להיכנס ב-2015 לסל הבריאות לא יקבלו תקצוב עכשיו), בחינוך ועוד. פגיעה זו נכונה לגבי כל משרדי הממשלה, ובמיוחד עלול להיפגע תקציב הביטחון מכיוון שבשנת 2015 תוכנה לצה"ל תוספת תקציבית נכבדה של כשישה מיליארד שקלים בעקבות מבצע "צוק איתן" – תוספת שתוקפא לפי שעה עד שחוק התקציב יאושר אי שם במהלך 2015 ותחת ממשלה חדשה, או ממשלת מעבר. למזלנו, בשל מדד נמוך, השקל שמר על ערכו הריאלי ולכן השחיקה בתקציב אינה גבוהה כפי שהיתה עלולה להיות. יחד עם זאת, יש ועדות חריגים במשרדי הממשלה למקרים מיוחדים שדורשים תקצוב חירום, אולם מדובר בחלק מזערי מהתקציב.

אם נתניהו יכריז על בחירות חדשות, הממשלה הופכת לממשלת מעבר, כלומר – תמונת המצב מוקפאת - אין יוצא ואין בא מהממשלה, והמערכת השלטונית עלולה להידרדר לכאוס בצורת תעמולת הבחירות שתתקיים גם בשולחן הממשלה, שם צפויים לפיד ונתניהו להתעמת על כל נושא כמעט בניסיון לגרוף רווחים אלקטורליים לקראת הבחירות. בין אם הבחירות יתקיימו במרץ, כפי שגורמים במערכת הפוליטית מעריכים, ובין אם אלו יתקיימו מאוחר מכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully