וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טענה: למה רוב הילדים בקמפיין של ויסוצקי בהירים?

4.12.2014 / 17:01

גולשים טוענים כי בקמפיין האינטרנט של חברת ויסוצקי, הילדים המוצגים הם אשכנזים בלבד. "ייצוג גזעני", כתב הפעיל החברתי שלומי חתוכה. ויסוצקי בתגובה: "בקמפיין לקחו חלק ילדים מקשת העדות והמגזרים בישראל"

פרסומת לחברת ויסוצקי. יוטיוב, צילום מסך
מתוך הפרסומת של ויסוצקי. בהחלט אירוניה/צילום מסך, יוטיוב

האם חברת ויסוצקי מציגה רק ילדים אשכנזים לקמפיין שלה? המשורר והפעיל החברתי שלומי חתוכה פרסם היום פוסט בפייסבוק שלו, בו קיבץ את תמונות 14 הילדים שמופיעים בקמפיין החברה, ומעל התמונה כתב: "הנה כל הילדים מהפרסומת של ויסוצקי. בואו נעשה עסק: אם אתם לא מוצאים פה את הילד או הילדה שלכם, את האחיינים שלכם או הנכדים שלכן, אתם משתפים. אם אתם חושבים שזה ייצוג גזעני אתם משתפים".

הילדים מתוך הפרסומת לחברת ויסוצקי. פייסבוק, אתר רשמי
התמונה שהעלה חתוכה לפייסבוק שלו. אשכנזים או לא?/אתר רשמי, פייסבוק

מדובר בקמפיין בשם "ויסוצקידס", המציג שורה של סרטונים ובהם ילדים חמודים עונים על שאלות חמודות, כמו "איך מרגישים כשמתאהבים" או "מה הייתם לוקחים לאי בודד".

גולשים נוספים הסכימו עם הטענה של חתוכה, לפיה קבוצת הילדים לא מייצגת נכונה את החברה הישראלית, והגיבו "עצוב ומקומם", "מנגנוני האליטה ימשיכו את הדיכוי זה משרת אותם יופי" או התלוצצו: "ילדים שחורים פשוט לא שותים תה".

לעומתם, חלק מהמגיבים סברו שהטענה של חתוכה מופרכת. "זאת התקרבנות לשמה, מניין לכם שכל הילדים כאן אשכנזים?" כתבה אחת המגיבות, וגולשת אחרת אף חשפה: "הבן שלי משתתף בפרסומת הזאת והוא מזרחי, מאוד. עיראקי שחבל על הזמן. נפלתם על הראש חבר'ה!"

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

"בחרו את הילדים הכי לבנים"

זו לא הפעם הראשונה שפרסומת חוטפת על הראש מהצופים בגלל קאסט אשכנזי מדי. לפני כמה חודשים מחו גולשים על פרסומת לגולף קידס, שהציגה ילדים בהירי עור בלבד, ולפני כן - נגד אתר משרד החינוך שהציג רק אילוסטרציות של תלמידים בהירי עור. גם בשתי המחאות האלו השתתף חתוכה, והוא לקח על עצמו לצאת נגד כל מקרה דומה. "עד שחברות הפרסום וחברות המזמינות פרסום יתקנו את העוול הזה, אנחנו נמשיך להיאבק בהם ולסמן אותם כגזענים", הבהיר חתוכה בשיחה עם וואלה!טק.

חברת ויסוצקי השאירה תגובה בנושא בפוסט של חתוכה. "בקמפיין לוקחים חלק ילדים מקשת העדות והמגזרים בישראל", נכתב, "הבחירה בילדים נעשתה ללא שיקול אשר קשור למראה הילדים, מוצאם או צבע עורם".

חתוכה לא השתכנע מהטענה שבקמפיין מופיעים ילדים "מקשת העדות והמגזרים בישראל", ולדבריו, זה לא משנה אם חלקם באמת מזרחים - כל עוד הם נראים כאשכנזים. "פרסומות הן עניין ייצוגי של מראה", אמר לוואלה! טק, "והם בחרו את הכי לבנים, אולי למעט אחת (מתוך ארבע עשרה!). זה גזעני בטירוף".

וזה באמת כל כך נורא אם רוב הילדים בפרסומת בהירים?

"הייצוג הזה פוגע בדימוי העצמי של ילדים מזרחים - מחצית מהאוכלוסייה - ומאידך מעצים אשכנזים בתכונות חיוביות ומאפשר לנו להסיק את ההיפך: שילדים מזרחים הם בדיוק ההיפך מכך".

מחברת ויסוצקי נמסר:
"אנו מבינים את הרגישות לנושא ומצטערים אם נוצר רושם מוטעה בנוגע למגוון הילדים בפרסומות. סדרת פרסומות ויסוצקידס צולמה ללא תסריט כתוב מראש, ללא בימוי וללא שחקנים. הקמפיין מבוסס על ילדים אמיתיים בשיחות אמיתיות על החיים. בקמפיין – הכולל 4 סרטים שונים - לוקחים חלק, ילדים מקשת העדות והמגזרים בישראל. בכל פרסומת נשאלה שאלה אחרת ומגוון ילדים עונים על השאלות באופן טבעי ואמיתי.
הבחירה בילדים נעשתה ללא שיקול אשר קשור למראה הילדים, מוצאם או צבע עורם (בפועל, חצי מהילדים הלוקחים חלק בקמפיין הנם ילדים מעדות המזרח). אנו מצרים על כך שהנושא נבחן עפ"י מראית העין ומראה חיצוני ולא על בסיס עובדתי. חברת ויסוצקי הינה חברה שוויונית המתגאה בהעסקת עובדים בכלל העדות והמגזרים בחברה הישראלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully