וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים ישולבו ברשימות החרדיות? גפני: "יעשו מהן קרקס"

8.12.2014 / 16:18

נציגי הציבור החרדי מגיבים בביטול לקריאה לשלב נשים ברשימות המגזר לכנסת: "לא שייך שאישה תשב עם גברים ותדון בנושאים שעל סדר היום, יש גבול לחוצפה". ח"כ מוזס מיהדות התורה: "לא יהיו נשים בפוליטיקה"

פתיחת הקלפיות בבחירות החוזרות בבית שמש, מרץ 2014. טלי מאייר
"הדרישה לשילוב נשים מעידה על רדידות". חרדיות בבית שמש/טלי מאייר

חברי כנסת חרדים הגיבו היום (שני) לראשונה למאבק שפתחו בימים האחרונים נשים חרדיות לשילובן ברשימות הסיעות החרדיות לכנסת. ח"כ משה גפני מיהדות התורה אמר היום לוואלה! חדשות כי נשים חרדיות לא יצביעו למפלגה שיש בה נשים ברשימה. "לך לבדוק בירושלים, בבני ברק, במודיעין עילית ובכל הריכוזים החרדיים - אני מודיע לך, מהיכרותי את העולם החרדי, נשים חרדיות לא יצביעו למפלגה", קבע נחרצות.

גפני הוסיף כי הנשים שיזמו את המאבק לא יעמדו במבחן הרחוב החרדי. "אני מציע להביא את נשות הכתבה לסמינר 'וולף' בבני ברק, ותראה איך הנשים החרדיות עושות מהן קרקס", אמר. "הדרישה הזו מראה על רדידות, על חוסר הבנה של הציבור החרדי". הוא הוסיף כי אחת הנשים שמובילות את המאבק אף הקימה מפלגה בעיר אלעד, ולא עברה את אחוז החסימה. "הגיע הזמן שיפסיקו להטיל רפש על הציבור החרדי. הנציגים בכנסת ובעיריות עושים מלאכה למען כל הציבור, ובכללם גם לציבור הנשים".

בחירות 2015 || סיקור מיוחד:
הרצוג תוקף את נתניהו: "לא אתה היית על ההגה 9 שנים?"
נתניהו: "אעביר חוק מע"מ אפס על מוצרי יסוד"
תומכי סער אוספים חתימות שיאפשרו את התמודדותו מול נתניהו

גפני קורע חולצה באישור חוק  גיוס החרדים בכנסת, יולי 2013. טלי מאייר
"אנחנו מייצגים את כולם". ח"כ גפני/טלי מאייר

על אף ההתנגדותו לשילוב נשים ברשימות, נחשב גפני, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, למוביל מאבקים למען נשים חרדיות. בשנים האחרונות הוא הוביל את החוק המאפשר לנשים חרדיות לשמש כיועצות מס, נלחם למען נקודות הזיכוי שלהן ונאבק למען תעסוקת נשים בשוק העבודה. "כל אחד מחברי הכנסת החרדים עוסק יום וליל למען כלל הציבור, ללא הבדל בין היותם גברים או נשים, חרדים ושאינם חרדים. אנו נציגי ציבור ומייצגים את כולם. נשים חרדיות עוסקות לא פחות מחברי הכנס בנושאים קהילתיים, ציבוריים, חברתיים וחינוכיים", אמר.

בימים האחרונים פתחה קבוצת נשים חרדיות במאבק לשילוב נשים ברשימות של ש"ס ויהדות התורה. תחת הכותרת "לא נבחרות - לא בוחרות", שיגרו הנשים איום במכתב פתוח שהופנה לראשי המפלגות החרדיות, שלפיו אם לא ישבצו נשים ברשימותיהם – הם לא יזכו בקולן. "הגיעה העת שנקבל את הכבוד המגיע לנו כמפרנסות עיקריות וכמחזיקות על גבנו את עולם התורה, בדמות ייצוג נשי ראוי ברשימות החרדיות. זה הזמן לצדק היסטורי", כתבו.

"הדרישה - חלק ממסע תעמולה"

אולם מובילות המאבק, רובן פעילות ציבור חרדיות ששייכות לזרם הליברלי יותר במגזר החרדי, אינן זוכות לגיבוי הרבנים. בין החתומות על המכתב ניתן למצוא את מיכל צ'רנוביצקי, רחלי איבנבוים, אסתי רידר אינדורסקי ואסתי שושן. לעומתן, רוב הנשים החרדיות, מתנגדות לשילוב נשים ברשימת הסיעות החרדיות בכנסת.

"אם באה אישה חרדית ואומרת 'אם לא תשבצו נשים ברשימה – לא נצביע לכם', מראש אני אומר לך שהיא במקרה הטוב קונסרבטיבית", טוען ח"כ ניסים זאב (ש"ס). "נשים חרדיות צריכות לנהוג לפי דעת תורה. לא שייך שאישה חרדית תשב בין 200 ראשי ישיבות ספרדים או אשכנזים, ותדון בנושאים שעל סדר היום. יש גבול לחוצפה ולעזות מצח. הדרישה שלהן היא חלק ממסע תעמולה נגד ש"ס ויהדות התורה במערכת הבחירות הזו. אלו נשים בתחפושת חרדית".

ח"כ מנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה) הביע תמיכה ברשימות על טהרת הגברים. "מה פתאום שנשים יכהנו כחברות כנסת? הגברים אצלנו כל כך בטלנים שצריך להכניס נשים?", אמר לוואלה! חדשות. לדבריו, "כל כבודה בת מלך פנימה. המפלגות החרדיות נוהגות לפי גדולי ישראל והחכמים, ולכן לא יהיו נשים בפוליטיקה".

רוב הח"כים החרדים אמנם סירבו להתייחס בפומבי לסוגיה, אך אלו מהם שכן נעתרו לבקשה בררו מילים מחשש שיצטיירו ככאלו המדירים נשים מהמרחב הציבורי. "אם הייתי מקים מפלגה, הייתי משלב בה נשים", אמר בתגובה לוואלה! חדשות ח"כ יעקב מרגי מש"ס. כרגע אני מחויב להנהגת המפלגה ודרכה. אם הרבנים יחליטו לשלב נשים במפלגה, אברך על כך".

הדיון סביב שילוב הנשים במפלגות החרדיות גלש גם לאיומים. הרב מרדכי בלוי, איש חינוך חרדי, אמר אתמול לאתר החרדי "בחדרי חרדים", כי אישה שתתמודד למפלגה שאינה חרדית "תצא בלא כתובה", מה שלמעשה יגרום להפסד הסכום כסף המגיע לה מבעלה, במקרה של גירושין או התאלמנות. נוסף על כך, איים בלוי כי יהיה "אסור לרכוש ממנה כל מוצר", וכן "מצווה להוציא את כל הצאצאים שלה מהמוסדות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully