וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההימור המסוכן של הרצוג, דיל החלומות של לבני

11.12.2014 / 0:02

חבירתה של לבני לעבודה מגדילה את רשימתו של הרצוג, ויחד הם הופכים לכוח המשמעותי בבחירות הקרובות. ואמנם, הבטחת הרצוג לרוטציה חוסמת פיתויים שהיה יכול להציע לליברמן וכחלון. בלעדיהם, קשה לראות כיצד העבודה תרכיב את הממשלה הבאה

צילום: יותם רונן, עריכה: ניב פוקס

יצחק הרצוג לקח אמש (רביעי) הימור מסוכן, שהוא עוד עלול להצטער עליו. החלטתו לחתום עם ציפי לבני על הסכם שלפיו לא רק שהיא תשוריין כמספר 2 ברשימתו, אלא גם תכהן כראשת ממשלה ברוטציה - במידה שרשימתם המשותפת תרכיב את הממשלה - יכולה להיות דווקא ההחלטה שתמנע ממנו לגבש קואליציה אחרי הבחירות.

בחירות 2015 - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
בשמאל בירכו: "תם עידן נתניהו"; בימין תקפו: "זה לא יעבוד"
הרוטציה של הרצוג ולבני: "נלך ביחד כי רק ביחד ננצח"
נחשף שם מפלגתו החדשה של משה כחלון: "כולנו"

ציפי לבני ויצחק בוז'י הרצוג במסיבת עיתונאים, דצמבר 2014. דרור עינב
יחד הם שווים הרבה יותר, אך ההימור שלקח הרצוג אינו מבוטל. לבני והרצוג/דרור עינב

הבחירות לכנסת ה-20, בהן חוק המשילות החדש יופעל לראשונה, צפויות להעמיד בסיומן 6-7 מפלגות בינוניות: יש עתיד, ישראל ביתנו, מפלגתו של כחלון (שהערב התבשרנו על שמה: "כולנו"), מרצ, ש"ס ויהדות התורה - כולן נעות על הטווח שבין שישה ל-13 מנדטים. במצב כזה, כמעט כל מפלגה יכולה להיות לשון מאזניים בדרך להרכבת ממשלה, בדגש על רשימותיהם של כחלון וליברמן, שיכולות בתסריט סביר לחלוטין לדרוש משני ראשי הגושים אחרי הבחירות את התיקים הבכירים ביותר, לרבות כהונה משותפת בראשות הממשלה, כתנאי להמלצה אצל הנשיא.

מי מבין שני ראשי הגושים שיתחייב לתנאים הטובים ביותר, יקבל את היכולת להרכיב את הממשלה. לכן, נקודת המוצא היא שרוטציה היא בכל מקרה אופציה רלוונטית אחרי הבחירות. כאשר הרצוג מצהיר מראש כי ממשלתו תתבסס על כהונה משותפת יחד עם לבני, הוא למעשה מאותת מראש לליברמן וכחלון כי האופציה הזאת חסומה עבורם. לא בטוח שפוליטית זאת ההחלטה הנבונה ביותר.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

דיל החלומות של לבני

לבני, ראשת מפלגה שבסקרים המחמיאים ביותר זכתה לארבעה מנדטים, קיבלה הערב את דיל החלומות שלה. ממנהיגת מפלגה לא רלוונטית שבסקרים מסוימים לא עוברת את אחוז החסימה, היא הצליחה למקסם את השפעתה הפוליטית ולהפוך לשחקנית משמעותית במפלגה שעל פי רוב הסקרים בשבוע האחרון תהיה אחת משתי המפלגות הגדולות ביותר.

בכלל, יש משהו מעניין בחיבור של לבני והרצוג. שניהם בנפרד לא נתפסו כמנהיגים מלהיבים במיוחד, ורשימותיהם זכו בנפרד למספר נמוך של מנדטים: הרצוג עם 12 עד 15 ולבני עם 0 או 4. יחד, זה כבר סיפור שונה לחלוטין. באריזה החדשה והטרנדית שזכתה הערב לשם הלא סופי "המחנה הציוני", הם מצליחים להגיע ליותר מ-20 מנדטים ולהפוך את הרשימה המשותפת לשחקן רלוונטי ומשפיע בבחירות. ובכל זאת, הבחירות בישראל הן לכנסת, לא לראשות הממשלה. ינצח בהן מי שיצליח להרכיב קואליציה, לא מי שיעמוד בראשות המפלגה הגדולה ביותר. אפשר לשאול על כך את יו"ר קדימה לשעבר, ציפי לבני, שחוותה זאת על בשרה כשעמדה בראש המפלגה הגדולה ביותר בבחירות 2009.

ביום ראשון תצביע ועידת העבודה על ההסכם, וסביר להניח שהיא תאשר אותו. עם זאת, קשה לומר שבמפלגה התלהבו הערב מהעובדה שהרשימה תתמודד תחת שם אחר, וכי לבני תקבל מעמד שווה כוחות לזה של הרצוג. בחדרים סגורים נשמעת ביקורת חריפה על המהלך. אלא שחברי הכנסת, שעומדים בפני פריימריז, הפנימו מה הכיוון שאליו נושבת הרוח, והחליטו לברך בנימוס. אם המהלך יצליח והרצוג יוכתר כראש ממשלה הם יוכלו לתבוע לעצמם תיקים מתוקף הנאמנות ליו"ר בזמן הקמפיין. ואם יפסיד, יזכה לעבור את הריטואל הקבוע של החלפת מנהיג המפלגה בקצב ממוצע של אחת לשנתיים.

(עדכון ראשון 23:42)

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully