וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט ישי: כיצד תשפיע פרישתו מש"ס על המפלגה?

14.12.2014 / 7:32

עזיבתו המסתמנת של היו"ר לשעבר, שצפוי להקים תנועה חדשה, תזיק למפלגה, שמאבדת גובה מאז לכתו של הרב עובדיה יוסף. המנדטים בורחים, החיבור עם הקהל המסורתי נחלש - ודרעי יצטרך כעת להתמודד עם בעיות פנימיות

צילום: עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק

הכרזתו של חבר מועצת חכמי התורה של ש"ס, הרב שמעון בעדני, על ביטול הפגישה שתוכננה להתקיים היום (ראשון) בין חברי הכנסת אריה דרעי ואלי ישי, מלמדת על עזיבתו הצפויה מהמפלגה של האחרון. ישי אמנם לא תלה הרבה תקווה בפגישה, אולם קביעתו של בעדני, שהודיע לדרעי כי לאחר תיאום עם נשיא המועצה, הרב שלום כהן, הוא מורה לו שלא לקיים את הפגישה, הבהירה לאן הרוח נושבת. "כל נושא ח"כ אלי ישי וכוונות הפרישה יטופלו אך ורק על ידי מועצת חכמי התורה", אמר בעדני.

אלא שעתידו הפוליטי של ישי תלוי בגורמים נוספים. דרכו החדשה של יו"ר ש"ס לשעבר עוברת גם בפגישה המכרעת בין השרים נפתלי בנט ואורי אריאל, שצפויה להתקיים במהלך היום. בסופה, יחליט אריאל אם הוא ממשיך בבית היהודי או פורש לדרך פוליטית חדשה יחד עם ישי. בין השניים אמנם לא מתקיימים מגעים ישירים, אולם מאחורי הקלעים האופציה הזו נשקלת ברצינות.

אלי ישי ביום פרסום דו"ח המבקר בכרמיאל. דרור עינב
"דרעי עשה הכל כדי למחוק אותו מהמפה הציבורית". ח"כ אלי ישי/דרור עינב

על אלה שמנהלים את השיחות החשאיות עם חלק מרבני הציונות הדתית נמנה ח"כ יוני שטבון (הבית היהודי), שצפוי במקרה של פרישה לעזוב יחד עם אריאל. הסיבה לפיצול האפשרי במפלגתו של אריאל היא החשש הפנימי בקרב חבריה מפני הפיכת הבית היהודי לחילונית, מהלך שידחוק את שר השיכון החוצה. "שטבון ניהל מגעים בין ישי לאריאל, לעתים גם עם רבנים בציונות הדתית, וסבירות גבוהה שהוא יצטרף למפלגה שלהם", מסרו גורמים המעורים בפרטים לוואלה! חדשות.

אם החיבור עם אריאל לא יצא לפועל, צפוי ישי להכריז על הקמת מפלגה חדשה. מקורביו אמרו כי פרישה מהחיים הפוליטיים היא אפשרות קיימת, אולם הסיכויים לכך הם "נמוכים מאוד".

עצרת לזכרו של הרב עובדיה יוסף במלאה שנה לפטירתו. נועם מושקוביץ
אסר על ישי להתראיין לתקשורת ללא תיאום עמו. דרעי/נועם מושקוביץ

ישי החליט שהוא עוזב את ש"ס, אלא אם רשימת הדרישות שהציב תתקבל. אם לא יחול שינוי דרמטי של הרגע האחרון, דרעי לא צפוי לקבל את דרישותיו של ישי, הכוללות, בין היתר, הרחבה של מועצת חכמי התורה של ש"ס והוספת רבנים המזוהים עמו, שותפות עם דרעי בהרכבת הרשימה לכנסת בשיטת ה"ריצ'רץ'" וסמכויות נוספות בניהול המפלגה.

גם ישי לא מתכוון להתקפל ולהיענות לרשימת הדרישות שהציג לו דרעי, שכללה הוראה האוסרת עליו לתדרך עיתונאים או להתראיין בתקשורת ללא תיאום מראש ולהכיר במועצת חכמי התורה כסמכות הרוחנית העליונה. כמו כן, הובהר לישי כי אם יפר את אחת הדרישות, הוא יפוטר לאלתר מתפקידו. אם כך, פרישת ישי היא כמעט עובדה מוגמרת.

בחירות 2015 || סיקור מיוחד:
הערבייה המוסלמית שחוברת לנפתלי בנט
הליכוד נגד ליברמן: "בחירה בו תעלה ממשלת שמאל"
ליברמן: "לא פוסל אף אחד; לא את הרצוג ולא את נתניהו"

בית העלמין סנהדריה יום אחרי הלווייתו של הרב עובדיה יוסף, ירושלים. נועם מושקוביץ
שיא שלילי נוסף מאז פטירתו של הרב עובדיה יוסף. ירושלים, 2013/נועם מושקוביץ

בסביבת ישי אמרו בסוף השבוע כי הדרישות של דרעי הן שהובילו לפיצוץ המגעים בין הצדדים. מקורבי ישי הגדירו את מסמך הדרישות "הזוי ובלתי אפשרי לקיום", והוסיפו כי דרעי, במהלכיו השונים, ממשיך לרמוס את ישי. "הוא רוצה למחוק אותו מהמפה הציבורית בכל מחיר ועושה הכול כדי לפגוע בו. אין צעד בשבוע האחרון שלא נועד כדי לקשור לו את הידיים והרגליים", אמרו בסביבתו של ישי.

ישי כבר מתכונן ליום שאחרי

על אף שבסביבת דרעי לא ממהרים להתרגש מפרישתו הצפויה של ישי, עזיבתו תזיק לש"ס בבחירות הקרובות. מאז נפטר הרב עובדיה יוסף לפני יותר משנה, המפלגה החלה לאבד גובה. בתקופה האחרונה, הסקרים מנבאים לה ירידה משמעותית במספר המנדטים, והחיבור עם הקהל המזרחי-מסורתי הולך ונחלש. העזיבה היא שיא נוסף בשרשרת משברים ארוכה, ודרעי, שהציב לעצמו למטרה לעסוק בעניינים חברתיים במהלך בחירות 2015, ייאלץ במקום זאת להתעסק עם בענייניה הפנימיים של ש"ס.

מנגד, ישי מבין כי אם יחבור לאריאל או יקים מפלגה חדשה, הוא צפוי למצוא את עצמו תחת ביקורת קשה של רבנים המזוהים עם ש"ס, ובראשם מועצת חכמי התורה. זו הסיבה שבימים האחרונים הוא מגבה את עצמו בתמיכה של רבנים ספרדיים בכירים, בהם הרב מאיר מזוז שנחשב לתומכו, ועוד.

הרב עובדיה יוסף. AP
מאז לכתו של הרב עובדיה, אין גורם שיקשר בין ראשי המפלגה השסועה/AP

הוכחה נוספת לכך היא פגישה שערך שלשום עם המנהיג הבכיר בציבור החרדי-ליטאי, הרב אהרון לייב שטיינמן, שבמהלכה אף קיבל ברכה. למרות שבביתו של שטיינמן הכחישו כי הוא קרא לישי לפרוש או להקים מפלגה חדשה, עצם הפגישה העניקה לישי רוח גבית חשובה.

פרישתו הצפויה של ישי תשפיע גם על ההנהגה התורנית הבכירה בש"ס, מאחר שמדובר בפעם הראשונה מאז פטירת הרב עובדיה יוסף שבה בכיר במפלגה זוכה לגיבוי רוחני פומבי מרב בכיר בציבור הספרדי, אשר אינו נמנה עם הרבנים במועצת חכמי התורה. בכך, למעשה, הוא מקבל את הגיבוי למרוד בקו המפלגתי שמונהג לכאורה בידי הרבנים האחרים.

עזיבתו תשפיע ללא ספק גם על יחסי הכוחות בתוך המפלגה. עד כה, שורה של חברי כנסת המזוהים עמו הסתתרו מאחוריו והותירו לו להילחם עבורם בחזית. כעת, אם אכן יפרוש, הם חוששים שימצאו את עצמם מחוץ לרשימת המפלגה לכנסת הבאה. את החשש הזה הם כבר הביעו בשבועות האחרונים, עוד בטרם דיבר ישי באופן רציני על אפשרות שיעזוב את המפלגה.

לפניות לכתב יקי אדמקר: yakiadamker@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully