וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גז, מילקי ומע"מ אפס: מי באמת דואג לנו בכנסת?

עם פתיחת מערכת הבחירות לכנסת ה-20, הושבנו חמישה חברי כנסת לשיחה על נושאים חברתיים בוערים. אז מה חושבים איציק שמולי, יפעת קריב, מיכל רוזין, גילה גמליאל ואורלי לוי אבקסיס על מונופול הגז ועל יוקר המחיה?

ראובן קסטרו

חמישה חברי כנסת חברתיים מכל קצוות הקשת הפוליטית השתתפו היום (רביעי) בפאנל מיוחד באולפן וואלה! חדשות, והתייחסו לשלל נושאים חברתיים בוערים. בין היתר, סיפקו חברי הכנסת – מיכל רוזין ממרצ, איציק שמולי מהעבודה, יפעת קריב מיש עתיד, גילה גמליאל מהליכוד ואורלי לוי אבקסיס מישראל ביתנו – את עמדותיהם בנוגע לפירוק מונופול הגז, ליוקר המחיה ולמחירי הדיור.

כשנשאלו חברי הכנסת על החלטתו של הממונה על ההגבלים העסקיים לפרק את מונופול הגז של יצחק תשובה, כולם הסכימו שההחלטה מוצדקת. "יש פה הוכחה לכך שמאבק שהציבור מחליט להיאבק עליו אפשר לנצח, אפשר להשפיע על מקבלי ההחלטות, וכל הכבוד לציבור בעניין הזה", אמרה ח"כ רוזין.

בחירות 2015 - ידיעות נוספות:
ליברמן: "אזמין את הרצוג ונתניהו להצטרף לממשלה שאקים"
לפיד: "חמאס יחזור לירות כי נתניהו פוחד מבנט"
סקר: נתניהו והרצוג צמודים בראש, כחלון וליברמן יורדים

פאנל, חברי הכנסת. ראובן קסטרו
שיחה צפופה באולפן וואלה!. הח"כים מיכל רוזין, איציק שמולי, יפעת קריב, גילה גמליאל ואורלי לוי אבקסיס עם עמרי נחמיאס וינון מגל/ראובן קסטרו

ח"כ שמולי טען כי צריך להיות פיקוח על המחירים. "ברגע שנובל אנרג'י מתנגדת לפיקוח על המחירים, צריך לטפל בבעיית המונופול. זו החלטה חשובה ואמיצה", אמר שמולי. אף שהסכימה עם ההחלטה, ח"כ קריב ציינה כי מדובר בנושא מורכב: "לכל מטבע יש כמה צדדים, ואנחנו צריכים להבין את הכול גם בעולם העסקי".

ח"כ גמליאל דיברה על המאבק בריכוזיות והביעה שביעות רצון מכך שהטייקונים נדרשים למכור עסקים רבים. "הגיע הזמן שתהיה פה ביזוריות במשק וציבור רחב יותר יוכל ליהנות מהמשאבים שלנו", אמרה ח"כ גמליאל. ח"כ לוי אבקסיס הוסיפה: "בשורה התחתונה – איפה שיש מונופול זה אומר שהאזרח בסופו של דבר משלם יותר, כי אין תחרות אמיתית, ואיפה שאין תחרות אמיתית – אין הורדת מחירים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

המשימה החשובה ביותר של הממשלה הבאה

חברי הכנסת נשאלו מה לדעתם הדבר החשוב ביותר שעל הממשלה הבאה לעשות כשתוקם הקואליציה. על פי ח"כ גמליאל, הדבר הבוער ביותר הוא הטיפול ביוקר המחיה. "שיהיה דיור בר-השגה לכל הזוגות הצעירים במדינת ישראל, ובטח ובטח להוזיל את המזון", היא הסבירה. גם ח"כ לוי אבקסיס דיברה על נושא הדיור: "אנחנו ממשיכים את מה שהתחלתי בקדנציה הקודמת עם ישראל ביתנו, וזה הדיור הציבורי".

גם ח"כ שמולי ציין את נושא הדיור כחשוב ביותר עבור הממשלה הבאה. "יש הרבה בעיות בצד החברתי-כלכלי – העובדה שיש פה אנשים צעירים שאוהבים את המדינה, משרתים אותה ולא יכולים לבנות את עתידם. זה האיום האסטרטגי מספר 1 על החברה הישראלית", אמר שמולי.

ח"כ קריב נתנה כתשובה את תקציב המדינה, שאותו לא הצליח להעביר ראש מפלגתה ושר האוצר לשעבר יאיר לפיד. "ישראל חייבת להעביר את התקציב החברתי ביותר שהיה לנו זה הרבה מאוד שנים", אמרה. ח"כ רוזין הוסיפה: "יש לשנות את השיטה שבה 70% מההון נמצא בידי 10% בלבד, ולקדם את תהליך השלום – כי זאת צמיחה. זה יביא השקעות וזה ישפר גם את הכלכלה".

פעילי המחאה החברתית מפגינים בתל אביב. דרור עינב
הפגנה של המחאה החברתית בקיץ 2013/דרור עינב

בהמשך, נשאלו הח"כים האם לאור עליית מחירי הדירות בחמש השנים האחרונות (עלייה של 86%), שווה להערכתם לרכוש דירה בעת הזו. ח"כ גמליאל השיבה: "דיברנו מקודם על מונופולים - גם את המונופול של מנהל מקרקעי ישראל, פשוט לבוא ולבטל ולחלק את אדמות המדינה לכל הזוגות הצעירים". ח"כ קריב ענתה בצורה חד משמעית: "אנחנו צריכים לחכות, להשלים את מה שהתחלנו, את כל הרפורמות של קבינט הדיור ומע"מ אפס ודירה להשכרה וכל התוכניות שאנחנו רוצים להעביר, צריך לחכות עוד טיפ-טיפה, אנחנו נחזור לממשלה ונעשה את זה".

ח"כ שמולי האשים את שר האוצר האחרון במצב הקיים. "כל מי שהקשיב ליאיר לפיד לפני שנתיים וחיכה, הפסיד 150 אלף שקל. זה מאוד תלוי במי תהיה הממשלה הבאה. מי שיש לו יכולת שימתין שלושה חודשים, יראה את תוצאות הבחירות הקרובות ואז יחליט". ח"כ רוזין הסכימה עמו ואמרה: "אני חושבת שצריך לחכות לחילופי השלטון. אין לי ספק שהבעיה המרכזית היא היצע הקרקעות ולא כל מיני קסמים כאלה של מע"מ אפס לחלק מהאוכלוסייה".

ראש בראש

בשלב זה, התבקשו הח"כים לשאול זה את זה שאלות. ח"כ רוזין הפנתה שאלה לח"כ גמליאל. "גילה, חברך לסיעה, שר הפנים גלעד ארדן, טען השבוע שעם כל הכבוד לדוחות העוני וכדומה, מה התקשורת מתעסקת עם אנשים שמחטטים בזבל כשיורים עלינו? עוד פעם אתם באותו מסר של הפחדות, של איומים, עוד פעם ה'ביטחון' ה'ביטחון'. איפה הביטחון הסוציאלי? איפה הביטחון לאזרחים?"

"כשמדברים על ביטחון, אז אין ספק שמבחינת תנועת הליכוד היא לא רואה אף אחת מכל המפלגות שנמצאת כן שיכולה לבוא ולתת את הביטחון האמיתי לתושבי מדינת ישראל", השיבה ח"כ גמליאל והתעלמה בצורה אלגנטית מהתבטאותו של השר ארדן.

בנימין נתניהו. GettyImages
"בליכוד לא רואים אף מפלגה שיכולה לתת את הביטחון האמיתי לתושבי ישראל". ראש הממשלהבנימין נתניהו/GettyImages

ח"כ קריב עימתה את ח"כ שמולי עם היעדרותו מההצבעה על חוק השוויון בנטל. "איציק, היית יו"ר אגודת הסטודנטים, יצאת למחאה החברתית, דרשת שוויון בחברה הישראלית ואתה נלחם שנים למען הצעירים. דווקא בהצבעה החברתית הכי משמעותית שהייתה לנו, בנושא השוויון בנטל בחרת להיעדר, להיעלם ולא לומר מילה. איך עשית את זה?"

שמולי השיב: "אני חושב שמה שעשיתם בשוויון בנטל לא שונה כל כך ממה שאת אומרת על התקציב החברתי. יש הרבה סיסמאות, הרבה הצהרות, ובסוף כשאתה נכנס לפרטים הקטנים אתה מגלה שאין שם שום דבר. מפלגת יש עתיד היא אלופת העולם ביחסי ציבור וכאשר מדברים על מהויות, אתם ממש לא במגרש. זה בסדר שיש עתיד באה ועשתה סיבוב נפלא על המחאה, זה גם קצת לגנותנו שלא ידענו לעשות קמפיין, אבל זה בלתי נסלח שגם לקחתם את האג'נדה של המחאה ובסופו של דבר הפכתם היות קבלני ביצוע של בנימין נתניהו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully