וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כסף, דילים וסרטונים ביזאריים: האמת מאחורי הפריימריז

בשבוע הבא יחלו הבחירות המקדימות במפלגות השונות - והתעמולה בעיצומה. כדי להתחנף לבוחרים, המתמודדים הולכים לאירועים, עונים בעצמם למיילים ומוציאים כסף רב על פרסום. צפו במהדורה

מערכת וואלה!

משה פייגלין הופך לזמר, ציפי לבני לזאב ביער ודני דנון לקאבוי: חברי הכנסת מתכוננים במלוא הכוח לקראת הפריימריז במפלגותיהם. סרטונים ביזאריים הם רק חלק מהתעמולה לקראת הבחירות הפנימיות שיחלו כבר בשבוע הבא בליכוד. בהמשך, יתקיימו גם פריימריז בבית היהודי ובעבודה.

במערכת הפוליטית אמנם נוטים לזלזל במפלגות שלא מקיימות פריימריז ואומרים שהשיטה שבה המנהיג "הכול-יכול" קובע את הרשימה היא לא דמוקרטית. מנגד, מתמודדים בפריימריז במפלגות שמקיימות אותן טענו בשיחה עם וואלה! חדשות שגם לשיטה זו חסרונות רבים, בהם העובדה שהיא לא באמת מייצגת את העם אלא אינטרסים כמו כסף וקשרים של קבוצות כוח.

בחירות 2015 - כותרות נוספות:
יחד או לחוד: האיחוד בין המפלגות הערביות עדיין תקוע
אלי אלאלוף מצטרף לכחלון: "נצמצם פערים חברתיים"
מצנע הודיע על פרישתו מהפוליטיקה, שטרית צפוי ללכת בדרכו

סרטון הבחירות של דני דנון: הימין האמיתי. פייסבוק, צילום מסך
עזמי בשארה וחנין זועבי מאחורי סורג ובריח. סרטון התעמולה של ח"כ דני דנון/צילום מסך, פייסבוק

לדברי אותם מועמדים, אין שום קשר בין היכולת של מועמד "להתחנף" לבוחרים, ולסגור איתם דילים אינטרסנטיים, ליכולת שלו כמחוקק או שר. כמו כן, לטענתם, גם אין קשר בין המתפקדים שמחליטים באיזו מועמד לבחור לבין ציבור הבוחרים שמצביע בסוף למפלגה. כך, למשל, חלק מתומכיו של פייגלין בליכוד בכלל מצביעים למפלגות אחרות, כמו הבית היהודי.

פרופ' ידידיה שטרן מהמכון הישראלי לדמוקרטיה מסביר כי אכן לצד יתרונות הפריימריז, יש להם גם חסרונות. "הפריימריז חיוניים משום שזו הדרך של הדמוקרטיה לבוא לידי ביטוי בהרכב של המפלגות, אבל הדרך להשגת קולות בפריימריז קשורה בממון וכסף, וכסף קשור בשחיתות", הוא אומר. "יש חשש אמיתי, והמכון לדמוקרטיה מציע הצעות לפתרון העניין, שהכסף יעבור שלא בדרך שתעודד שחיתות. אנחנו רוצים דמוקרטיה, לא רוצים את המעורבות של מתווכים, של קבלני קולות ועוד נושאים שונים שפוגעים בתהליך כולו".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

דמי השתתפות משכורות ופרסום

בימים האחרונים, מתמודדי הפריימריז במפלגות השונות הציפו את הרשת בסרטוני תעמולה. מעבר לכך, הם פוקדים כמעט מדי ערב אירועים שונים, בהם חתונות ובר-מצוות. כדי לזכות בחיבת חברי המפלגה, המתמודדים גם נאלצים לענות לטלפונים, מיילים, הודעות בפייסבוק ובכל אמצעי תקשורת אחר.

סרטון של רונן שובל: ציפי לבני בתור זומבית. פייסבוק, אתר רשמי
ציפי לבני הפכה לזאב. סרטון התעמולה של רונן שובל המתמודד בפריימריז של הבית היהודי/אתר רשמי, פייסבוק

וכמובן שההתמודדות בפריימריז אינה בחינם. על כל מתמודד לשלם דמי רישום כדי להתמודד. בליכוד ובבית היהודי, למשל, עלות ההשתתפות היא 7,000 שקלים. במפלגת העבודה מדובר על מטפס 10,000 שקלים. מעבר לכך, עליהם לשלם משכורות לעוזרים ולהשקיע בחומרי פרסום וב"ניו מדיה". מתמודד חדש שמחזיק בעבודה גם חייב לקחת חופש כי התמודדות היא משרה מלאה.

פוליטיקאים שהתמודדו בעבר בפריימריז מעריכים את עלות ההשתתפות הכוללת בכ-80 אלף שקלים לפחות. תקרת ההשתתפות, על פי החוק, היא כ-400 אלף שקלים. מתמודדים חדשים ולא מוכרים יצטרכו להוציא יותר כסף על מנת לגרום לחברי המפלגה לתת להם את קולם.

עוד במהדורה:

כולם מחכים לסיילים, חוץ מהמעצבים: רשתות האופנה הגדולות כבר הכריזו על מבצעי סוף עונה והמונים החלו לגדוש את החנויות האהובות עליהם, אבל המעצבים הישראלים לא כל כך מרוצים. בישראל, בניגוד למדינות אירופה או ארצות הברית, אין חוק המחייב את כל החנויות להתחיל את הסיילים באותו הזמן, כך שהחנויות הקטנות מוצאות עצמן נתונות לחסדי הרשתות, שמחליטות באופן עצמאי מתי להוזיל מחירים. מרבית המעצבים רק החלו בהשקת הקולקציות שלהם ונמצאים בנקודת הכרעה - האם להיכנע לתחרות ולהפסיד לא מעט כסף או לעמוד איתנים מול הרשתות, גם במחיר של חנות ריקה מלקוחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully