וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארבעה בני אדם נרצחו במרכול היהודי במזרח פריז

החוטף מהמרכול נהרג וכוחות הביטחון מחפשים אחר חברתו שנמלטה. המחבלים מהפיגוע בעיתון "שרלי הבדו" חוסלו בצפון פריז אחרי מצור ממושך. המפגעים התראיינו לפני מותם: "קיבלנו הוראות מדאעש ואל-קאעדה"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

משטרת צרפת הרגה אמש (שישי) בפריז את המחבל שהתבצר במרכול כשר במזרח העיר ורצח ארבעה בני אדם, ומחפשת אחר חברתו שנמלטה מהמקום. במקביל ובזירה אחרת בצפון העיר, חוסלו שני המחבלים שעשו השבוע את הפיגוע במערכת העיתון "שרלי הבדו". בן הערובה שהיה בידם שוחרר בשלום.

בזמן ההשתלטות, הורתה משטרת פריז לסגור את כל בתי העסק בשכונה היהודית המפורסמת רו דה רוזייה שבמרכז העיר. במהלך היום התפרסמו דיווחים שונים על השתלשלות העניינים בשני מוקדי ההתבצרות ופורסמו התרעות שווא שונות. בין היתר, הופסקה התנועה מסביב למגדל אייפל לזמן קצר, אחרי שדווח על חשד לירי במקום.

לדברי מקורות במשטרת צרפת, החוטף, אמדי קוליבאלי, הוא אותו אדם שרצח ביום חמישי שוטרת בשכונת מונרוז' בדרום העיר. הוא נכנס היום למרכול "היפר-כשר" ברובע פורט דה ונסן, והחזיק בשישה בני ערובה, בהם נשים וילדים. הוא איים להוציא אותם להורג אם המשטרה לא תפסיק את המצור על האחים-מחבלים סעיד ושריף קואשי.

המשטרה מחפשת אחר חברתו לשעבר של קוליבאלי - חייאת בומדיין, שגרה בביתו בזמן שנשא עונש מאסר. לא ברור אם היא השתתפה בפועל בפריצה למרכול, שכן במקום נמצאה גופה נוספת שטרם זוהתה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שוטר מחוץ למרכול בפריז, הערב/מערכת וואלה!, צילום מסך

רשת הטלוויזיה הצרפתית BFM שידרה אמש קטע מראיון שערכה במהלך היום עם המחבל מהפיגוע בעיתון שרלי הבדו בפריז - ועם החוטף שהתבצר במרכול היהודי בעיר. שריף קואשי טען כי עשה את הפיגוע בעיתון בהוראת הפלג התימני של אל-קאעדה ובמימונו, ואילו אמדי קוליבאלי אמר כי קיבל הוראות מדאעש. הוא הוסיף כי גם אם אינו חבר באותו ארגון כמו המחבל מהעיתון, הרי שהשניים "תיאמו את הפעולות".

לפי העיתון "לה מונד", קוליבאלי, בן 33, מתגורר בפרבר דרום-מזרחי של פריז. הוא מכר ותיק של שריף קואשי, אחד המחבלים מהפיגוע ב"שרלי הבדו", והשניים תוארו כמאמינים האדוקים ביותר של המחבל הצרפתי-אלג'יראי ג'מיל בגאל, חבר אל-קאעדה.

קוליבאלי התראיין לעיתון לה פריזיין ב-2009. במאמר שהתפרסם ב-15 ביולי של אותה שנה, נכתב כי הוא עומד להיפגש עם הנשיא דאז ניקולא סרקוזי, במסגרת מיזם של ארמון האליזה לעידוד העסקה של צעירים צרפתים. קוליבאלי מצוטט במאמר: "אני מאוד שמח. אני לא יודע מה אומר לו (לסרקוזי). אני מניח שאתחיל בברכת שלום, ואני מקווה שהנשיא יוכל לעזור לי להשיג עבודה".

לפי המאמר, קוליבאלי עבד בשעתו במפעל קוקה-קולה. לא ידוע אם הוא נפגש לבסוף עם סרקוזי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
פיגוע במרכול כשר – פריז, 9 בינואר 2015. GettyImages
שוטרים מפנים לקוחות ועוברי אורח באזור המרכול בצהריים/GettyImages

הדרמה במרכול הכשר הסתיימה במקביל לתום המצור שנמשך מאז אתמול בשעות הבוקר בחלק אחר של פריז - הפרבר הצפוני דמרטאן אן-גואל, סמוך לנמל התעופה שארל דה גול.

האחים שריף וסעיד קואשי, שרצחו 12 בני אדם במערכת "שרלי הבדו" ביום שישי, התבצרו בבית דפוס, ואחרי שעות ארוכות יצאו מהמבנה ופתחו באש לעבר המשטרה. הם חוסלו ושוטר מיחידה מובחרת נפצע בחילופי האש.

אלפי שוטרים מיחידות שונות השתתפו במצור על השניים. הם אותרו אחרי שבשעות הלילה הקודם הסתתרו ככל הנראה באזור מיוער מצפון לפריז. בבוקר הם הגיעו למפעל, גירשו עובד שפגש אותם בכניסה, וננעלו באחד המחסנים.

תושבים באזור ותלמידי בתי ספר הונחו שלא לצאת מהמבנים כל עוד לא הסתיים האירוע. כמו כן, מחשש שהמחבלים מחזיקים בידם טילי כתף, שניים מארבעת המסלולים בשדה התעופה שארל דה גול נסגרו.

ביום חמישי דיווחו מקורות שונים, בהתבססם על סוכנויות הביון בארה"ב ובפריז, כי סעיד קואשי ביקר בתימן ב-2011, שם התאמן עם כוחות אל-קאעדה. על פי המידע, קואשי, אחיו בן ה-34 של שריף בן ה-32, התאמן בירי מכלי נשק שונים, וייתכן שגם בייצור פצצות. אימונים אלה סייעו לו, לכאורה, לבצע את הטבח במערכת העיתון ביום רביעי.

ייתכן שסעיד קואשי ביקר בתימן יותר מפעם אחת. שרת המשפטים הצרפתית, כריסטין טאובירה, אמרה בריאיון לרשת האמריקנית כי "אחד האחים" ביקר בתימן ב-2005. היא סירבה להתייחס לשאלה אם אחד מהם או שניהם מזוהים עם ארגון אל-קאעדה.

במקביל, בוחנות הרשויות בצרפת את האפשרות שאחד משני האחים ביקר בסוריה בשנה האחרונה, או עשה הכנות לצאת לשם. ככל הנראה מדובר בשריף, שהורשע ב-2008 לאחר שניסה להצטרף לכוחות הלוחמים בעיראק וריצה 18 חודשי מאסר בצרפת.

(עדכון ראשון: 20:05)

התבצרות מחבלים בתוך מרכול הכשר - שכונת פורט דה ונסן במזרח פריז – ינואר 2015. GettyImages
תושבי השכונה שליד המרכול הכשר, הערב/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully