וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאות פנו בעצומה לח"כים הערבים בעקבות העיכוב באיחוד

11.1.2015 / 16:00

עוד מאמץ להגיע להסכמה בין המפלגות הערביות הסתיים אמש ללא החלטה על רשימה משותפת. כ-550 ערבים ויהודים "לא ציונים" פנו למפלגות בדרישה להתגבר על המחלוקות

כ-550 תומכים ופעילים של מפלגות ערביות, למעלה מ-400 מתוכם יהודים, חתמו על עצומה הקוראת למפלגות רע"ם, חד"ש, תע"ל, בל"ד והתנועה האסלאמית להגיע להסכמה על ריצה ברשימה משותפת בפתק אחד בבחירות הקרובות.

יחד או לחוד: האיחוד בין המפלגות הערביות עדיין תקוע

פגישה שהתקיימה אתמול (שבת) בין המפלגות הסתיימה ללא סיכום על רשימה משותפת. הפגישה נערכה לאחר משא ומתן שנמשך למעלה מחודש והיה רק בחלקו ישיר. במסגרת המשא ומתן נערכו מפגשים דו-מפלגתיים וחלקו תווך על ידי "ועדת ההסכמה" שפעלה לצירוף המפלגות הערביות לרשימה אחת.

במהלך הפגישה, שנערכה בנצרת, התגלעו חילוקי דעות קשים על הרכב הרשימה. גורם המעורה בפרטי המו"מ בין המפלגות אמר בשיחה עם וואלה! חדשות כי "הסיכוי להקמת רשימה כזאת הוא חמישים-חמישים". לדבריו, "לאחר הפגישה הוא אפילו קטן יותר מלפניה". כמו כן, הגורם מסר כי בימים הקרובים צפויה פגישה נוספת בין המפלגות. רשימות המפלגות לכנסת צריכות להיות מוגשות עד ה-29 בינואר.

צרכי השעה – מאבק בגזענות ובפאשיזם

בעצומה, שהועברה לידי וואלה! חדשות, הגדירו את עצמם החתומים כ"תומכי מפלגות לא ציוניות" וכתבו כי מטרת הריצה משותפת היא: "להביא לידי ביטוי את התמיכה הרחבה בקרב מצביעי כלל המפלגות הללו ביוזמת הריצה המשותפת, ולממש את המהלך המהווה את המענה הטוב ביותר לצרכי השעה – מאבק בגזענות ובפאשיזם ומיצוי כוחו של השמאל".

זו לא מערכת הבחירות הראשונה בה מתנהל מו"מ בין המפלגות על ריצה משותפת אך בעקבות העלאת אחוז החסימה ל-3.25% (שערכו ארבעה מנדטים. א"ת) נושאת כעת החלטה זאת משמעויות כבדות משקל ומאיימת על כניסתן לכנסת של המפלגות באם ירוצו בנפרד. מאז ההכרזה על בחירות, במקביל להגשת עתירה נגד העלאת אחוז החסימה, מנהלות המפלגות השונות מגעים בשאלת האחדות. על הפרק עומדות מספר הצעות לריצה משותפת, בפתק אחד או בשני פתקים.

העצומה הופצה בוועידה של חד"ש, שהיוותה עד כה את המכשול המרכזי בהגעה להסכמה וכן בפגישות עם חברי כנסת. עיקר המחלוקות בין המפלגות סובבות כעת סביב סדר הרשימה עצמה וחלוקת הכוחות. ישנו עדיין מאבק בתוך חד"ש בשאלת ההצטרפות וכן מספר גורמים במפלגה מנסים להגיע להסכמה על ריצה נפרדת עם אחמד טיבי ומפלגתו תע"ל.

מוחמד ברכה, אחמד טיבי וחנין זועבי. עומר מירון בן קלמר ערן גילווארג, עיבוד תמונה
יצליחו להסכים על ריצה משותפת לאור העלאת אחוז החסימה? מוחמד ברכה, אחמד טיבי וחנין זועבי/עיבוד תמונה, עומר מירון בן קלמר ערן גילווארג

אורלי נוי, תומכת בל"ד ומיוזמות העצומה, אמרה על המהלך כי "איחוד הרשימות איננו אידיאל פוליטי, אלא צו השעה. המעשה הפוליטי לעולם מתקיים בתוך הקשר, וההקשר כיום הוא ניסיונות ההשתקה הברוטליים של הקול הפלסטיני במרחב הציבורי הישראלי. על כן לא מדובר בטשטוש ההבדלים או התכחשות לקולן הייחודי של הרשימות השונות, כי אם תגובה פרגמטית למהלכים האנטי-דמוקרטיים שמנסים להעלים ולהאלים את הקול הפלסטיני במרחב הציבורי בכלל, ובכנסת בפרט".

בין החותמים: מקבולה נסאר, עבד אגברייה, חיים ברעם, חגי מטר, רוחמה מרטון, חנין מג'אדלי, צבי בן דור בנית, עביר בכר, יעל ברדה, ת'אאר אבו ראס, מתן קמינר, תמר ברגר, השאם נפאע, ראיד גטאס, סמי שלום שטרית, יהודה שנהב, המאת זועבי, גדי אלגזי, סמירה סריה, רון ברקאי, עומר סיקסק, תמר פלג שריק.

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

<iframe allowtransparency="true" frameborder="0" scrolling="no" src="//platform.twitter.com/widgets/follow_button.html?screen_name=amirtibon&lang=he&show_count=false" style="width:300px; height:20px;"></iframe>

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully