וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריימריז בבית היהודי: חגיגה לדמוקרטיה או מצג שווא?

12.1.2015 / 0:30

בנט אמנם מתהדר במפקד הגדול ובמפלגה כמודל להתגלמות דמוקרטיה, אך בפועל 40 מתמודדים צפויים להתחרות ביום רביעי על בין ארבעה לחמישה מקומות ריאליים ברשימה. ומי המועמדים שמובילים בסקרים הפנימיים?

ניצחון לבנט בקרב על החוקה: יוגדלו סמכויותיו כיושב ראש. יותם רונן
רשימה משוריינת? נפתלי בנט/יותם רונן

ביום רביעי ייערכו הבחירות המקדימות לכנסת ה-20 במפלגת הבית היהודי, לאחר שביום רביעי האחרון נסגרה רשימת המתמודדים בפריימריז. יו"ר המפלגה נפתלי בנט, מתהדר במפקד שהפך את המפלגה להיות השנייה בגודלה, עם כ-77 אלף מתפקדים ומתפאר במפלגתו כמודל להתגלמותה של הדמוקרטיה. עם זאת, בחינה של המקומות הריאליים שייתכן כי ישבו בכנסת, מראה שכ-40 מתמודדים מתחרים על בין ארבעה לחמישה מקומות ריאליים בסך הכול, כשכל שאר המקומות – משוריינים.

בסיומו של מאבק ממושך, אושרה לאחרונה חוקה חדשה במפלגה, שמהווה בסיס לרשימה הצפויה. במקום הראשון, יעמוד ראש המפלגה, כשהמקום השני ישוריין למפלגת תקומה המאוחדת עם רשימת הבית היהודי עוד ממערכת הבחירות הקודמת, כמו גם המקום התשיעי, ה-15 וה-18. השלישי ברשימה, השישי ברשימה, ה-11 וגם ה-15 שמורים לשריון מטעם בנט. המקום הרביעי מובטח לייצוג של אישה, וכך גם המקום השמיני, ה-12 וה-17. בסופו של דבר, המקומות היחידים ברשימה שעליהם מתמודדים המועמדים לרשימה הם המקום החמישי, השביעי, ה-13, ה-14, ה-19 וה-20.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסקרים מהתקופה האחרונה מנבאים לבית היהודי 18-15 מנדטים. לפיכך, המקום החמישי, השביעי, ה-13 וה-14 הם המקומות הריאליים היחידים שעומדים לבחירה פתוחה ודמוקרטית בפריימריז. הרעש שיצרה המפלגה סביב הפריימריז לאחרונה הביא רבים להציע את עצמם להצבעת המתפקדים, אך בסופו של דבר רובם המוחלט ייאלץ להישאר בבית עם חור בחשבון הבנק של 500-200 אלף שקלים.

מתוצאות הסקרים הפנימיים במפלגה עולה כי היתרון הגדול נמצא בכיסם של הח"כים המכהנים על פני המתמודדים החדשים. מלבד סגן שר החינוך אבי ורצרמן, שמקומו באחת העמדות הריאליות ברשימה מוטל בספק, הסקרים מנבאים כי שאר חברי הכנסת מהקדנציה האחרונה יישארו ברשימה.

סקרים שנעשו בקרב המגזר הדתי, הראו כי ארבעה מתמודדים חדשים הם בכל זאת בולטים יותר מהשאר, אף שלא כיהנו כחברי כנסת. הרב אביחי רונצקי ורונן שובל, שניהם מקורבים לבנט וליו"ר הסיעה איילת שקד וזוכים לתמיכה נרחבת מאוד במגזר. כמו כן, יו"ר מועצת יש"ע לשעבר, דני דיין, ונציג של פורום דרום במפלגה, משה סלומון, בלטו בסקרים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"שבר לא מעט קירות זכוכית". משה סלומון/מערכת וואלה!, צילום מסך

סלומון, נשוי ואב לשישה, עלה מאתיופיה לישראל בשנת 1983, במסגרת מבצע משה וכיום מתגורר בקריית גת. הוא משמש מנכ"ל עמותת "הנני" – רשת גרעינים תורניים קהילתיים. כמו כן, הוא חבר בוועדה המייעצת לנציבות שוויון הזדמנויות במשרד הכלכלה ובוועד המנהל בארגון מועצת הקהילות והקבוצות המשימתיות בישראל. הוא זוכה להערכה גדולה בפורום דרום, ולדברי משה אוחיון, אחד מראשי הפורום, "מדובר בבחור ששבר לא מעט קירות זכוכית בישראל בצורה צנועה כל כך. הוא פועל רבות לקידום הפריפריה ולכן, פה אחד, החלטנו בפורום לבחור בו לנציג הפורום ברשימה לכנסת".

למרות התמיכה הגדולה בהם, עתידם של סלומון ושל דיין תלוי בעיקר בהחלטתו של בנט אם להשתמש בשני השריונים שנותרו לו במקומות הריאליים, לאחר שאת אחד מהם קיבל העיתונאי ינון מגל. לאור הסקרים, יש להם סיכוי להצליח בכוחות עצמם. אך אם בנט ישתמש בשני השריונים שלו ולא עבורם – הם יישארו ככל הנראה מחוץ לרשימה.

כמו כן, הסקרים מצביעים על תמיכה נרחבת ביו"ר מטה המאבק של מאחז עמונה הבלתי-חוקי, אביחי בוארון. חשוב לזכור כי בוארון משקיע רבות בפרסום עצמי בעלוני המגזר – שחלקם בבעלותו.

הנשים המתמודדות בפריימריז מתחרות על שלושה או ארבעה מקומות ריאליים בלבד ברשימה, תלוי כמה מנדטים תקבל המפלגה בכנסת. ח"כ שקד זוכה לתמיכה נרחבת בכל הקהלים, וקיים החשש בסביבתה שהמתפקדים יעדיפו לקדם מועמדים אחרים משום שהם בטוחים שיהיו לה די קולות כדי להתברג למקום גבוה והיא תיפגע מכך. בכל מקרה, על פי הסקרים שנערכו בשבועות האחרונים, שקד תמצא את עצמה ככל הנראה במקום גבוה. גם מקומה של חברת הכנסת שולי מועלם מובטח, על פי הסקרים, ברשימה הריאלית.

על המקום הנותר, או שני המקומות הנותרים – תלוי במספר המנדטים שהמפלגה תקבל – מתמודדות ארבע נשים שדי צמודות בימים אלה מבחינת הסקרים. מדובר ביהודית שילת, חני לוז, שרה אליאש והעיתונאית סופי רון מוריה.

מאבק נוסף הוא על המקום העשירי ברשימה שייקבע כאמור על ידי חברי מרכז המפלגה. חמישה בני אדם מתמודדים על המקום הזה, כשהבולטים שבהם הם מנכ"ל המפלגה, ניר אורבך, שזוכה לתמיכה גם מצדו של בנט עצמו ועמיעד טאוב, יו"ר פורום ראשי הסניפים של המפלגה. עד כה, השניים מנהלים קרב צמוד ואין תמונת מצב ברורה לגבי מי מהם יצליח להתברג לרשימה.

איילת שקד ביום עיון לחברי הכנסת החדשים, ינואר 2013. טלי מאייר
מקום בטוח. איילת שקד/טלי מאייר

מעטים הם חברי המפלגה שמוכנים לצאת נגד בנט באופן גלוי בעניין הרשימה ושיטת הפריימריז, אך בשיחות סגורות נשמעת לא מעט ביקורת. חלק מהחברים במפלגה טוענים כי מדובר במצג שווא בלבד, וכי לא הגיוני שכל כך הרבה שריונים והבטחות מרכיבים את הרשימה. כמו כן, הם טוענים שה"באזז" סביב המפלגה וצמיחתה הכניסו למרוץ מועמדים רבים, שהבינו מאוחר מדי שהסיכוי שלהם להיכנס לרשימה קלוש ביותר.

משה אוחיון טען כי "יש כעס גדול בשטח". לדבריו, "אנשים נאבקו על התקנון החדש, אבל לא תיארו לעצמם שבנט ישתמש בכל השריונים, וכשהתקנון עבר לא ידעו על השריונים לתקומה. אם בנט ישתמש בשריונים שלו וגם יתאמץ על מנת שניר אורבך ייכנס למקום העשירי, זה שם ללעג את התהליך כולו". על השריונים הוא הוסיף כי "תפקידם הוא אך ורק ליצור איזון במקום שבו יש צורך לקדם אוכלוסיות חלשות ומועמדים מאוד ראויים. מה שקרה בפועל, זה שבבית היהודי השריונים מקדמים מגזר אחד וזה לא מה שצריך להיות. יש פה מצג שווא של פריימריז, ואם בנט ישתמש בכל השריונים שהתקנון מקנה לו זה ישאיר טעם מר מאוד מכל ההליך".

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.co.il

(עדכון ראשון: 23:22)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully