וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה בחד"ש: היו"ר ברכה הסיר את מועמדותו לפני הפריימריז

ח"כ ברכה, שעמד בראש המפלגה מאז הכנסת ה-17, הודיע טרם הבחירות המקדימות כי אין בכוונתו להתמודד שוב לתפקיד. גם ח"כ אגבאריה הודיע על פרישתו. ח"כ זחאלקה יעמוד שוב בראש בל"ד, זועבי נבחרה למקום ה-2

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פורש מהפוליטיקה. יו"ר חד"ש מוחמד ברכה/מערכת וואלה!, צילום מסך

יו"ר חד"ש, חבר הכנסת מוחמד ברכה, הודיע היום (שבת) בפני ועידת המפלגה כי אין בכוונתו להתמודד על התפקיד פעם נוספת. ברכה, שעמד בראש המפלגה מאז הכנסת ה-17, הוסיף כי הוא לא יתמודד גם על האפשרות להוביל רשימה משותפת של המפלגות הערביות בבחירות הקרובות. הודעתו של ברכה הפתיעה את רוב הנוכחים בוועידה, שאמורה להרכיב היום את רשימת חד"ש לכנסת, בתום בחירות מקדימות הנערכות במפלגה, ובמקביל גם בבל"ד.

בנוסף לברכה, גם ח"כ עפו אגבאריה הודיע באופן מפתיע כי לא יתמודד לכנסת, וכן גם ח"כ לשעבר עיסאם מחול שאמור היה להתמודד על ראשות המפלגה.

בשתי המפלגות, שבאופן עקרוני תומכות בריצה משותפת בבחירות, מקווים כי לאחר שייוודע הרכב הרשימות שלהן, יהיה קל יותר להתקדם במשא ומתן בין המפלגות השונות, שאחד הקשיים שהתעוררו במסגרתו הוא אופן השיבוץ של נציגי הרשימות השונות ברשימה המשותפת.

את ברכה יחליף עו"ד איימן עודה, שכיהן כמזכ"ל המפלגה. עודה נחשב לבעל עמדה נוקשה בנוגע לריצה משותפת של המפלגות הערביות בבחירות הקרובות, ובחירתו עשויה להקשות על תהליך הרכבת רשימה משותפת לבחירות. עם זאת, אולי בניסיון להרגיע את הרוב במפלגה שתומך בריצה משותפת, עודה אמר בנאום הניצחון שלו כי הוא תומך במהלך מסוג זה.

בחירות 2015 || סיקור מיוחד:
נתניהו מבהיר: "לא נשב בממשלת אחדות עם העבודה" | לא לתינוק הזה הוא פילל: הרשימה של בנט מעכבת את חזונו | כחלון השיק קמפיין: "הליכוד נטש את הנושא החברתי" | "מי יענה לטלפון האדום?": הסרטון של נתניהו נגד הרצוג ולבני

חברי ועידת בל"ד בבחירות לרשימת המפלגה 17.1.2015. ערן גילווארג
תומכים באיחוד אד הוק לקראת הבחירות. נצרת, היום/ערן גילווארג

יו"ר בל"ד, ג'מאל זחאלקה, שנזקק לרוב של שני שליש כדי להיבחר שוב בראש הרשימה, נבחר לתפקיד ברוב של 74% מחברי ועידת המפלגה, שהתכנסה היום בנצרת. כמו כן, ח"כ חנין זועבי נבחרה למקום ה-2 ברשימה. זועבי, שתעמוד לדין, בכפוף לשימוע בגין עבירות של הסתה לאלימות והעלבת עובד ציבור, זכתה ב-13 קולות בלבד יותר מהיבא יזבק, שנבחרה למקום ה-3. מתוך 389 חברי ועידת בל"ד, זכתה זועבי ל-201 קולות. למקום הרביעי נבחר חה"כ באסל גטאס, לחמישי ג'ומעה אזבארגה ולמקום השישי במפלגה הגיעה ניבין אבו-רחמון. בסך הכול ישנן שלוש נשים בשש המקומות הראשונים במפלגה - מחצית מהרשימה.

קודם לכן התייחס ח"כ זחאלקה לאפשרות של ריצה ערבית משותפת לבחירות לכנסת ה-20, והביע תמיכה במהלך. "בל"ד מניפה את הדגל וקוראת יום וליל להקמת רשימה מאוחדת", אמר. "בהיסטוריה של העולם הערבי כולו, לא היתה אחדות קומוניסטית-איסלאמית-לאומית. יום אחד עוד ילמדו את השיעור הזה. לפני שהתחלנו לדבר על זה, איש לא הסכים לזה, חלקם אפילו התנגדו. למרות כל הקשיים, ולמרות שהבחירות הפתיעו אותנו, הרשימה תוקם. הרשימה המשותפת היא כמו ילד רך שיש לטפח אותו עד שיעמוד בזכות עצמו. זה לא הולך להיות פשוט וצריך לדעת איך מנהלים את זה. זו אחת הסיבות העיקריות שאני מבקש את תמיכתכם שוב".

אחמד טיבי ומוחמד צרצור בבית הנשיא, ינואר 2013. טלי מאייר
המועמד המועדף על הציבור הערבי לעמוד בראש רשימה משותפת. ח"כ טיבי/טלי מאייר

על כל פנים, בבל"ד ובחד"ש מעוניינים שהשותפות בתקופת הבחירות תהיה מוגבלת עד ליום ההצבעה, ולא תכפה על הסיעות הערביות השונות לפעול כגוף אחד גם בכנסת הבאה. מטרת המהלך, בעיני חברי הכנסת ובכירי מפלגות אלו, היא להגדיל את הייצוג של הציבור הערבי בכנסת ולמנוע מהעלאת אחוז החסימה למחוק מפלגה ערבית כלשהי. זאת, מבלי להעלים את ההבדלים האידיאולוגיים בין המפלגות השונות.

גורמים שמעורים במשא ומתן בין המפלגות העריכו כי הסיכוי לריצה משותפת עומד בימים אלה על כ-50%. עם זאת, סקר שנערך השבוע מראה כי המועמד המועדף על הציבור הערבי להובלת רשימה כזו הוא ח"כ אחמד טיבי.

על פי הסקר של מכון מסאר ומרכז מהא לסקרים, כ-49% מהמשיבים מעדיפים לראות את טיבי כראש הרשימה אם אכן יוחלט על ריצה משותפת בבחירות. כ-16% היו מעדיפים לראות את ח"כ ברכה הפורש מוביל את הרשימה, ואילו 11% היו מעדיפים את ח"כ ג'מאל זחאלקה מבל"ד. כ-18% נוספים אמרו שהם מעדיפים שבראש הרשימה תוצב "אישיות לא מפלגתית".

הסקר, שנערך בקרב מדגם מייצג של 465 מרואיינים מכלל המגזר הערבי, גם חוזה עלייה קלה בשיעור ההצבעה של האזרחים הערבים. בבחירות הקודמות הצביעו כ-56% מאזרחי ישראל הערבים, ואילו בסקר שנערך השבוע השיבו 60% מהנשאלים שבכוונתם להשתתף בהצבעה. מדובר במגמה עקבית בסקרים מהשבועות האחרונים, וההערכות הן שאם אכן תהיה ריצה משותפת, אחוז ההצבעה רק יגבר.

סקר וואלה! חדשות: "המחנה הציוני" מטפסת ועוקפת את הליכוד

הסקר בדק גם את האפשרות שהמפלגות הערביות לא ירוצו במשותף, אלא בשתי רשימות נפרדות: אחת שתכלול את חד"ש ואת מפלגת תע"ל של טיבי, ושנייה שתכלול את בל"ד והתנועה האיסלאמית. בתסריט כזה, 37% אמרו שיתמכו ברשימה של חד"ש ותע"ל, לעומת 25% שאמרו שיתמכו בבל"ד והתנועה האיסלאמית. 22% אמרו שטרם החליטו, ו-10% נוספים אמרו שיצביעו למפלגה שאינה ערבית או ישימו פתק לבן בקלפי.

למפלגות הערביות נותרו פחות משבועיים כדי לקבל החלטה בנושא הריצה המשותפת, או לחלופין ריצה בשתי רשימות.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

חברי ועידת בל"ד בבחירות לרשימת המפלגה 17.1.2015. ערן גילווארג
חברי ועידת בל"ד בבחירות לרשימת המפלגה 17.1.2015/ערן גילווארג
חברי ועידת בל"ד בבחירות לרשימת המפלגה 17.1.2015. ערן גילווארג
חברי ועידת בל"ד בבחירות לרשימת המפלגה 17.1.2015/ערן גילווארג
חברי ועידת בל"ד בבחירות לרשימת המפלגה 17.1.2015. ערן גילווארג
זחאלקה/ערן גילווארג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully