וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כנסת 2.0 למחאה החברתית: זמן סביבה

1.2.2015 / 13:30

הרבה תקוות תלינו בנבחרי הציבור לאחר המחאה החברתית באשר לסדר היום החברתי-סביבתי – והתבדנו. כנסת הדור השני למחאת 2011 צריכה להתמודד טוב יותר עם אתגרי החברה האזרחית, בהם סוגיות סביבתיות שמשוועות לפתרון

הבחירות לכנסת ה-19 לפני שנתיים היו הראשונות מאז התחילה המחאה החברתית ביולי 2011. הרבה תקוות תלינו בנבחרי הציבור החדשים שיובילו סדר יום חברתי סביבתי חדש במדינה. "אתם נשבעים לעבוד בשבילנו" קראנו אליהם מגן הוורדים בשעה שהושבעו במשכן. שנתיים ארוכות חלפו מאז, ובמהלכן מצאנו את עצמנו שוב ושוב נאלצים להיאבק מול ממשלה שלרוב מעדיפה לקדם אינטרסים צרים על פני שיקולים אזרחיים רחבים.

כך היה במאבק הנחוש שלנו על הגז הטבעי. כך היה גם במאבק הגדול שהסתיים בניצחון נגד הפרויקט המסוכן שקידמה הממשלה להפקת נפט מפצלי שמן בחבל עדולם. כך גם במאבק נגד עשרות תכניות ממשלתיות להקמת יישובים כפריים בנגב, שיפגעו אנושות בסביבה ובערים הקיימות. הממשלה הקודמת הייתה אנטי סביבתית ואנטי חברתית במובנים רבים. עכשיו זה הזמן שלנו, האזרחים, להשמיע את קולנו, להשפיע על המועמדים, ולהפוך את הממשלה הבאה ואת כנסת דור 2.0 לחברתית וסביבתית הרבה יותר.

מאות מפגינים סמוך לבית איש העסקים יצחק תשובה בנתניה במחאה על הכוונה לייצא גז. יותם רונן
"הממשלה הקודמת הייתה אנטי סביבתית ואנטי חברתית במובנים רבים"./יותם רונן

כמי שפועלים בחזית העשייה לשינוי סביבתי-חברתי בישראל, אנחנו מכירים מקרוב את האתגרים והנושאים הבוערים שמשפיעים על החיים של כולנו כאן, וללא קשר לאיזה פתק אנחנו שמים בקלפי. סוגיית משק הגז הטבעי היא אחת הסוגיות שעדיין מלוות אותנו. הסוגיה קשורה קשר הדוק להורדת מחירים וליוקר המחייה, לפיתוח תעשייה מקומית, לבריאות ולאיכות האוויר של כולנו. אנחנו עדיין מחכים למקבלי החלטות אמיצים שיבינו שהריכוזיות המובנית בשוק הגז הטבעי מחייבת אותנו בפיקוח הדוק על המחירים, בביטול המונופול בשוק זה, ובהעברה מסודרת של הבעלות על משאב טבע יקר ערך זה, לידיים ציבוריות שיוכלו להגן ולשמור על האינטרס הציבורי הרחב – לעוד שנים ארוכות.

גם למעלה מחצי מיליון התושבים שגרים בסמיכות למפרץ חיפה היו שמחים לראות התגייסות מקיר אל קיר של כל מפלגות הבית למען הבריאות והבטיחות שלהם. מתחת לאף ובלי ששמנו לב הפך אזור מפרץ חיפה לאזור הכי מזוהם בארץ, לפצצה מתקתקת ולחצר אחורית מוכת תחלואה ותעשייה מזהמת ומסוכנת. מתחם בתי הזיקוק קיבל כבר את אישורה של הוועדה המחוזית בחיפה להתרחב פי שלוש ומתחם פטרוכימי חדש ומסוכן עומד לקום באזור. בנוסף אליהם, בעידודה של הממשלה היוצאת, מתוכנן לקום נמל דלקים חדש ומיותר, שיוסיף לזיהום ויפגע אנושות בחופי הקריות הנהדרים ובסביבה הימית.

אם המועמדים יקשיבו אולי ילמדו דבר מה על הסוגיות הסביבתיות החמורות

רשימת האתגרים הסביבתיים-חברתיים היא כאמור ארוכה, חוצה אידיאולוגיות, ומחייבת שיתופי פעולה חזקים בתוך החברה הישראלית וכמובן של אלו היושבים בכנסת ובממשלה. מוטב יהיה אם המועמדים יקדישו פחות זמן בלספר לנו מה הם מתכננים לעשות אם ייבחרו וישקיעו יותר מזמנם פשוט בלהקשיב לנו הקשבה אמיתית וארוכה, כזאת שעשויה אולי ללמדם דבר מה חדש באמת.

ייתכן שאם הם יעשו כן, הם ילמדו משהו חדש על על הבניה המשתוללת בחופי הארץ ועל החופים האהובים שלנו שנעלמים בעקבות תכניות בניה ישנות ועל מאבקנו הצודק שטרם זכה להצלחה לתקן את חוק החופים הנוכחי כדי שיגן עליהם. הם ישמעו על עוד פרויקטים מגלומניים להפקת נפט (הפעם בגולן) תוך סכנות ממשיות לסביבה, לכנרת ולמי השתייה שלנו. נספר להם שיש מדינות בעולם שלמעלה מ- 50% מהאנרגיה שלהן מיוצרת מאנרגיות מתחדשות ושאצלנו בישראל שטופת השמש והקלינטק אנחנו בקושי עומדים על 2%. הם ישמעו מאתנו על שעות ארוכות שאנחנו מאבדים כל יום בפקקים כי התחבורה הציבורית תקועה כבר שנים וגובה מכולנו מחירים כבדים בכיס, בזמן יקר ובבריאות. ואלו הם רק חלק מהדברים שישמעו אם הם באמת ירצו להקשיב.

הכנסת ה-20 יכולה וצריכה להיות סביבתית וחברתית יותר מקודמתה. כנסת דור 2.0 למחאה החברתית, והממשלה שתבחר בעקבותיה, יכולה וצריכה להתמודד אחרת עם האתגרים בחברה האזרחית. הגיע הזמן שמקבלי ההחלטות שלנו יפתחו כלים ומנגנונים חדשים שיקדמו בו בזמן ובסינרגיה מלאה אג'נדות חברתיות, סביבתיות, כלכליות ותרבותיות כי הכול קשור להכל. כולי תקווה שבאופן הזה גם אנחנו האזרחים נוכל להיות שותפים משמעותיים בתהליכי קבלת החלטות במדינה, בדרך להפוך את המקום הזה למה שתמיד חלמנו שיהיה, למעננו ולמען הדורות הבאים.

לפרסום מאמרים בוואלה! דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully