וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקת וואלה!: אילו פתרונות מציעות המפלגות למשבר הרפואי?

הצגנו בפני מפלגות המתמודדות לכנסת שאלות לגבי דרכי הפעולה שהן מציעות להתמודדות עם העומס בבתי החולים, ואלו הן תשובותיהן. מפלגות הליכוד והבית היהודי טרם השיבו לפנייתנו

צילום: יותם רונן, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

בצל המשבר ברפואת החירום והעומס הרב בחדרי המיון בבתי החולים ברחבי הארץ, פנינו למפלגות שונות ודרשנו את התייחסותן לנושא. בפני כל מפלגה הוצגו השאלות: מהם הגורמים למשבר בבתי החולים ומהם הפתרונות שהיא מציגה בנושא?

על אף הפנייה למפלגות הליכוד והבית היהודי, שתיהן טרם השיבו לפניית וואלה! חדשות.

"סכנת חיים" ידועה מראש: איך המדינה מטפלת בעומס בחדרי המיון?

המחנה הציוני: "נשקיע 1.5 מיליארד ברפואה הציבורית"

הרשימה בראשותם של הרצוג ולבני, שהציגה מוקדם יותר את התכנית הכלכלית "לתיקון חברתי", מסרה כי "אנו מייעדים 1.5 מיליארד שקלים לטובת חיזוק הרפואה הציבורית, ובפרט אנו מתכוונים להשקיע בחדרי המיון. חשוב מכך, נרחיב את מערך הרפואה ואת מרכזי הטיפול בקהילה, כדי לשפר את איכות הטיפול ולהפחית את הלחץ על חדרי המיון".

"התמונות שמתפרסמות בכל חורף מראות את השחיקה הנוראה של מערכת הבריאות שלנו. צריך להחזיר את אחריותנו כמדינה לבריאות האזרחיות והאזרחים".

הרשימה המשותפת: "במקום מלחמה – להשקיע בבריאות"

חבר הכנסת באסל גטאס, מספר 11 ברשימה המשותפת, הגיב ממיטת אשפוזו בבית החולים בנצרת. "שהיתי יום שלם במיון לפני שהועברתי למחלקת הצנטורים, ממנה לא ניתן להעביר אותי למחלקת אשפוז פשוט כי אין מקום. החולי המרכזי אינו ממוקד במה שחוויתי על בשרי, כמאושפז. החולי המרכזי הוא במערכת הבריאות הקורסת כולה ובזו של הפריפריה בפרט. יש להוסיף כמיליארד שקלים למערכת הבריאות כדי להצילה, ולקחת את הכסף מתקציב הביטחון וההתנחלויות. במקום להשקיע במלחמה, יש להשקיע בבריאות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

יש עתיד: תכנית סדורה להבראת מערכת הבריאות הציבורית

"יעל גרמן הלכה להיות שרת הבריאות מתוך אחריות לאזרח ועל מנת לספק לו סל בריאות רחב יותר. ועדת גרמן נועדה בדיוק בשביל זה, על מנת לחזק את מערכת הבריאות הציבורית בישראל. על מנת להתמודד עם הפער שבין היכולת הרפואית והטכנולוגית המתפתחת לבין המציאות התקציבית המצומצמת של מערכת הבריאות הישראלית, 'יש עתיד' גיבשה תכניות סדורות להבראת מערכת הבריאות הציבורית בישראל וחיזוקה, לקיצור התורים בבתי החולים, להרחבה נוספת של סל התרופות, לחיזוק הבריאות בפריפריה על ידי בניית בתי חולים נוספים והשקעה בחזית הציוד והמכשור הרפואי, וחיזוק האיתנות הפיננסית של קופות החולים".

גרמן הודיעה: לא יהיה שר"פ בבתי החולים הציבוריים. מור שאולי
"גרמן הלכה להיות שרת הבריאות מתוך אחריות לאזרח"/מור שאולי

הפתרונות אותם הציעו במפלגה הם: חיזוק תקציבי של משרד הבריאות, הרחבת סל הבריאות, הקמת רשות מרכזים רפואיים ממשלתיים כפי שהמליצה שרת הבריאות לשעבר גרמן, אישור בממשלה על החלת הסדר "קדנציות-רוטציות" על מנהלי בתי חולים ומנהלי מחלקות, הרחבת הסדרי הבחירה באשפוז הכללי, תגבור של רופאים מומחים במערכי האשפוז בשעות אחר הצהריים בתמורה לתוספת בשכרם, פרסום זמני המתנה לניתוחים בבתי החולים השונים, הקמת אתר אינטרנט ייעודי ובו ניתן לבצע השוואה בין ביטוחי הבריאות השונים שמציעות קופות החולים, הסדרת התיירות הרפואית, הוספת תקנים לרופאים עולים, הקלות בבחינות הרישוי לסטודנטים הלומדים בחו"ל, תכנית לאומית למניעת אובדנות, ועוד.

מפלגת כולנו: "נגביר את התחרות בעולם הביטוחים"

"בזמן שהמפלגות הגדולות עוסקות במחזור בקבוקים, אזרחי מדינת ישראל שוב נפגעים מההזנחה הממשלתית"

"בזמן שהמפלגות הגדולות עוסקות במחזור בקבוקים, אזרחי מדינת ישראל שוב נפגעים מההזנחה הממשלתית ואנו קוראים לסגן שר הבריאות, צחי הנגבי, לטפל בדחיפות בנושא. זכות היסוד הבסיסית ביותר לאדם בישראל היא הזכות לקבל שירותי רפואה ובריאות באיכות ראויה, אמינה, זמינה ונגישה, וללא קשר ליכולתו הכלכלית. המצב כיום, שלפיו אזרחים רבים נאלצים לפנות לרפואה פרטית בשל חוסר יעילות ברפואה הציבורית, עליה הם ממילא משלמים על פי חוק ביטוח בריאות - גרמה לכך שאיכות הטיפול וזמינותו תלויים בגודל כיסו של המטופל".

"עקרון העל לאורו תפעל המפלגה הוא החזרת משקלה של הרפואה הציבורית בישראל למקום הראוי לה: רפואה ציבורית הנשענת על מימון ציבורי (תשלומי מבוטחים על פי חוק ביטוח בריאות ותקציב המדינה), ללא תשלומים נוספים גבוהים וללא הזדקקות לפניה לשירותי רפואה פרטיים. נפעל בצורה תקיפה נגד תופעת הרפואה השחורה בישראל, תוך יצירת מנגנון כללים והוראות אשר ימנעו ניצול של משאבי בתי החולים לטובת רפואה פרטית, הגברת האכיפה נגד תופעות הרפואה השחורה – לרבות תשלומים ישירים לרופאים, שימוש במתקני בית החולים ללא הרשאה, מתן מתנות והטבות לרופאים, גביית תשלומים בעד טיפולים שאמורים להינתן ללא תשלום במסגרת ביטוח הבריאות הרגיל על מנת שהטיפול יהיה 'משופר', ועוד".

"נוסף על כך, על מנת לחזק את הרפואה הציבורית, נשים דגש על התנאים לקיצור תורים במערכות הציבוריות, לדוגמה באמצעות הרחבת הפעילות בבתי החולים דרך עבודה במשמרת שנייה בבתי החולים הממשלתיים".

"בעולם הביטוחים הפרטיים: אנחנו מציעים שינוי מבני – הגברת התחרות על ידי יצירת ביטוחים ברבדים שונים ואחידים. זאת, על מנת למנוע כפל ביטוחים ולאפשר תנאים לתחרות. כשאנחנו מדברים על רבדים שונים, מדובר על הפרדה בין בחירת רופא לבין טיפולים משלמים מחוץ לסל".

יהדות התורה: "גרמן עסקה בדברים אחרים"

יעקב ליצמן, לשעבר סגן שר הבריאות, השיב בשם המפלגה: "מערכת הבריאות בישראל סובלת מתפקוד לקוי ומחוסר השקעה נכונה בסוגיות הליבה הקשורות לציבור החולים וקידום הרפואה. העומסים הרבים בבתי החולים בימים אלה, מבטאים אוזלת יד של שנתיים במהלכן הממשלה עצרה את התנופה הנדרשת בתחום הבריאות, לטובת ועדות ודיוני סרק, שלא הובילו לכל שינוי ממשי בשום תחום ברפואה שלנו".

"יש להצטער על עצירת התנופה המשמעותית שהייתה במערכת הבריאות, קודם לממשלה הנוכחית, שכללה הוספת מיטות ותקנים לבתי חולים, חיזוק הפריפריה, רפורמות חשובות למערכת הבריאות ועוד. לצערנו, בחרה השרה גרמן לעסוק בדברים אחרים, בהקמת ועדות ובדיונים מיותרים, שהביאו לדשדוש ועמידה במקום, במקום לקדם את הרפואה הציבורית בישראל. אחד היעדים המרכזיים שבהם יש לעסוק בתקופה הקרובה, היא קידום מערכת הבריאות והבאתה לראש סדר היום, תוך השקעה ופיתוח בכל תחומי הרפואה, לטובת ציבור החולים".

ישראל ביתנו: "להכין תכנית רב-שנתית"

חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס התייחסה מטעם המפלגה על העומסים בשירותי הרפואה בישראל. "הצפיפות והדוחק בבתי החולים הם חלק מכשל מערכתי ביחס המדינה אל אזרחיה. קבלת טיפול רפואי ראוי היא זכות יסוד של אזרח במדינה, ולא סביר שהזכות הזו לא תמומש. כמו במרבית המקרים שבהם נפגעים אזרחים כתוצאה ממחסור במשאבים ובתקצוב מכוון, גם במקרה זה מי שנפגעים בצורה הקשה ביותר הם דווקא החלשים ביותר, אלו שאין להם יכולות כלכליות או אחרות להגיע לטיפולים פרטיים ולרפואה הפרטית. המצב בפריפריה אף קשה יותר מבמרכז הארץ. על כל ממשלה שתיבחר ב-17 למרץ להתחייב לשבת ולהכין תכנית רב-שנתית לשיקום מערכת הבריאות הציבורית באמצעות הזרמת משאבים, כספים ותקנים למערכת הבריאות הציבורית", מסרה.

ח"כ ישראל אייכלר בכנסת בדיון על חוק המשילות. יולי 2013. יואב דודקביץ'
"הממשלה הקודמת עצרה את התנופה הנדרשת במערכת הבריאות". ליצמן/יואב דודקביץ'

מרצ: "תוספת 2% לתקציב באופן קבוע"

"ממשלת נתניהו-בנט-לפיד-לבני נכשלה בכל פרמטר בהתמודדות עם חוליי מערכת הבריאות. מערכת הבריאות הקורסת הוצבה בסוף סדר העדיפויות הממשלתי. אין פתרונות קסם: ההתמודדות עם העומס בבתי החולים מתחילה בהקצאת תקציבים ראויה שתיתן מענה אמתי לצרכים של בתי החולים. יש להקצות בדחיפות תקציבים להוספת חדרים, מיטות וציוד וכן לשיפוץ ותחזוקה של הקיים. כמו כן, יש להוסיף תקני כוח אדם רבים במערכת הציבורית".

באשר לצעדים הנדרשים, נמסר מהמפלגה כי מרצ תקדם את הצעדים הבאים: "הוספת תקציבים מסיבית לבינוי ולכוח אדם, על ידי שינוי סדרי העדיפויות בתקציב המדינה, קיצוץ בתקציב הביטחון ועצירת תקצוב היתר להתנחלויות, וכן על ידי הרחבת תקציב המדינה באמצעות ביטול פטורים לא צודקים ממס, מיסוי חברות דיפרנציאלי והוספת מדרגת מס על ההכנסות הגבוהות ביותר".

עוד נמסר כי המפלגה "תפעל לעדכון קבוע של סל שירותי הבריאות ב-2% בשנה; תיקון חקיקה שמטרתו פיצוי על שחיקת המימון של חוק ביטוח בריאות ממלכתי; וחקיקת חוק יסוד זכויות חברתיות, שיכלול את הזכות לבריאות, לצד הזכות לחינוך, לדיור, לקיום בכבוד, להתאגדות ולשביתה".

מפלגת יחד: "תגבור מידי של הצוות הרפואי"

"בכל השנים שרי הבריאות התלוננו שהם נחסמים על ידי משרד האוצר. בקדנציה הזו, יש עתיד בראשותו של יאיר לפיד שהבטיח שינוי, קיבלו גם את תיק האוצר וגם את הבריאות. בשני המשרדים אנו עדים להתרסקות והידרדרות במצב. העובדה שאלפי חולים ממתינים ללא מיטה וטיפול ראוי במסדרונות בתי החולים היא בלתי נסבלת. בכנסת הקרובה מפלגת יחד תעמוד על כך שתחול חובה על תגבור מידי של הצוות הרפואי, בדגש על חדרי המיון והמחלקות העמוסות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully