וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרצ במאבק הישרדות ומעמידה במרכז את מתלבטי המרכז

איום זליגת הקולות אל המחנה הציוני נראה ממשי מתמיד עם הרכש החדש של המפלגה – ראובן אדלר. במרצ, בתגובה, מתמקדים באירועים בגבולות הגזרה הנוחים ואפילו המטרילים מגיעים ממחוזות איזוטריים

מערכת וואלה!

(זהבה גלאון מתארחת באולפן וואלה, היום)

היה סוער שלשום (שלישי) באירוע שערכה יו"ר מרצ, חברת הכנסת זהבה גלאון, בפאב במרכז תל אביב. במהלך הדיון שניהלה גלאון עם הקהל האוהד ברובו, התפרצו למקום מפגינים של התנועה לזכויות האבות הגרושים והחלו לתקוף את גלאון על עמדותיה בנושא. אחרי כמה דקות של צעקות, נדרשה התערבות של המשטרה כדי לשים סוף למהומה.

פעיל ותיק במרצ סיכם את האירוע בציניות: "במערכות בחירות קודמות היו מגיעים לאירועים שלנו מתנחלים קיצוניים ואנשי כהנא כדי להפריע. אנחנו כנראה לא מאיימים עליהם יותר, אז מגיעים אנשים אחרים".

מסע בחירות || לטורים האחרונים:
כחלון מעביר הילוך ומכוון למאוכזבי הליכוד
מילה זו מילה? אחרי שנכשל במרכז, ליברמן חותך שוב ימינה
קמפיין נתניהו: המפוטרים בחוץ, האליטות הישנות בפנים

יו"ר מרצ זהבה גלאון בכנס ראשי המפלגות באוניברסיטת תל אביב. פברואר 2015. יותם רונן
הותקפה על ידי מפגינים של התנועה לזכויות האבות הגרושים. זהבה גלאון/יותם רונן

מאחורי האבחנה המשעשעת הזו מסתתר חשש אמתי של אנשי המפלגה כי בבחירות הקרובות, על רקע המיצוב שמקדמים נתניהו והרצוג כבחירה בין שתי מפלגות, תאבד מרצ מהרלוונטיות שלה. הבחירות הללו, מבחינת מרצ, הן מאבק הישרדות. המפלגה נאבקת על כל קול, והחשש הגדול ביותר בקרב אנשיה הוא שיחזור של בחירות 2009, אז היא קיבלה שלושה מנדטים בלבד – תוצאה שבמערכת הבחירות הנוכחית תציב אותה מתחת לאחוז החסימה.

הבחירות האחרונות, בתחילת 2013, הסתיימו בהצלחה גדולה עבור מרצ, שהכפילה את כוחה וחזרה להיות מפלגה עם נוכחות משמעותית בכנסת. בחודשים שאחרי הבחירות, על רקע האכזבה בשמאל מכניסתם החפוזה של ציפי לבני ויאיר לפיד לממשלת נתניהו, המפלגה אפילו טיפסה בסקרים ל-12 מנדטים – הישג השיא שלה מבחירות 1992 שמעולם לא שוחזר. הסיבה להצלחה של מרצ הייתה פשוטה: נתניהו נתפס כראש ממשלה בלתי מעורער, שאין מולו טוענים לכתר, ומרצ היא המפלגה היהודית היחידה שהצהירה כי בוודאות לא תשתף אתו פעולה, ויהי מה. "הקול שלך בטוח נגד ביבי" הייתה סיסמת הקמפיין, ומצביעי השמאל הציוני מצאו בה נחמה.

הסכנה שמרצ תיעלם בעקבות זליגת הקולות למחנה הציוני לא שקעה עוד

האיחוד בין הרצוג ללבני בתחילת מערכת הבחירות הנוכחית שינה את התמונה, ומרצ החלה לרדת בסקרים. התחושה שיש אפשרות להדיח את נתניהו, גרמה ליותר ויותר מצביעי שמאל, שקרובים אידיאולוגית למפלגה של גלאון, להרגיש שמחובתם להצביע הפעם דווקא ל"מחנה הציוני", כדי שביום אחרי הבחירות יהיה להרצוג יתרון מספרי חד משמעי על נתניהו. הסכנה שמרצ תיעלם מהכנסת בעקבות מהלך כזה, ובכך גוש השמאל יצטמק משמעותית, עדיין לא חילחלה לשיח. על פי הסקרים האחרונים, בהם מרצ מתנדנדת בין ארבעה לשישה מנדטים, לא מדובר בתסריט מופרך.

האיש שבאמת מאיים על מרצ הוא הקמפיינר החדש של המחנה הציוני, ראובן אדלר, שבבחירות 2009 הצליח ב"פוטו פיניש" למשוך מצביעי שמאל לקדימה של לבני באמצעות הפשטת מערכת הבחירות למשפט "ציפי או ביבי". רוב הפרשנים הציגו את גיוסו של אדלר לקמפיין הרצוג-לבני כסיוט של נתניהו, אבל שיחזור של אווירת 2009 הוא קודם כל הסיוט של מרצ. הקמפיין שמרצ מנהלת בינתיים מציב את הרצוג, לבני ונתניהו כשותפים לממשלת אחדות ביום שאחרי הבחירות, ומפציר במצביעי השמאל "לא ליפול בפח". למרבה האבסורד, ככל שהמירוץ בין הרצוג לנתניהו הופך לצמוד יותר – אינטרס מובהק של מרצ, שמעוניינת בהחלפת ממשלת נתניהו – הסכנה למרצ גוברת. מנגד, אם נתניהו יפתח פער על הרצוג בסקרים, מרצ תוכל שוב למצב את עצמה כמפלגה הציונית היחידה שאין סיכוי למצוא אותה אחרי ה-17 במרץ בקואליציה של ביבי.

ראובן אדלר בועידת הנשיא 2009. אורי לנץ
האיש שמאיים על מרצ? ראובן אדלר/אורי לנץ

סקרים לא מחמיאים אולי ישרתו את המפלגה

בדרך למניעת שיחזור של תסריט 2009, מרצ חורשת את השטח, אבל ההתמקדות היא בעיקר באזור המרכז. השבוע קיימה המפלגה חמישה אירועים פומביים למתלבטים, כולם בגבולות שבין נתניה וראשון לציון. יחד עם סיסמאות כמו "מרימות למהפך במרצ", נראה כי המפלגה, שבעבר שמה דגש חזק על הפריפריה, בונה בעיקר על קולות המצביעים ממרכז תל אביב, למרות המחאות הרמות של זהבה גלאון בכל פעם שמעלים בפניה את הטענה הזו.

ומילה אחרונה על המאבק מול אחוז החסימה. במפלגה אולי לא יודו בכך, אבל במידה מסוימת הסקרים הלא מחמיאים יכולים לשרת את המפלגה. נתון של שישה מנדטים ומעלה בסקר האחרון לפני הבחירות יביא בסבירות גבוהה לאדישות של המצביעים כלפיה. נתון נמוך יותר, של ארבעה-חמישה מנדטים, יגרום לפי גורמים במפלגה לתחושה בקרב מצביעי המחנה הציוני כי הם חייבים לעזור למרצ לעבור את אחוז החסימה. באופן פרדוקסלי, יש במרצ מי שמעריכים כי נתוני סקרים נמוכים במיוחד הם אלה שישרתו את המפלגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully