וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שינוי גבולות אינו מהווה איום

אלכס טל

4.3.2015 / 9:39

במהלך שנות קיומה של מדינת ישראל השתנו גבולותיה. אלכס טל סבור כי צה"ל יודע להיערך להגן על כל גבול עליו מורה הדרג המדיני

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אלכס טל/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבי, אני, בני ונכדתי, חיים במדינה ללא גבולות. חשוב לי להסתכל על נושא הגבולות בעיניים של מפקד חיל הים. אך לפני כן הרשו לי להזכיר לכם מעט היסטוריה: כשנפטר הנשיא לשעבר בן צבי, ראש הממשלה בן גוריון שלח שליחים לאלברט אינשטיין כדי להציע לו להיות נשיא המדינה. אינשטיין – אולי בן האנוש הכי רציונלי שקיים, הודה על ההצעה אך אמר ברוב צניעותו שאינו מתאים, רק ביקש לתת עצה קטנה לבן גוריון: "אם אני יכול לייעץ לכם", אמר, "תסדירו את העניינים שלכם עם השכנים", כי הוא הבין שללא הסדר עם השכנים נשקפת סכנה למדינה.

מאז במשך ארבעה דורות לא הצלחנו להגשים את ההבנה הזאת של האיש הרציונלי הזה. לא צריך להיות איינשטיין כדי להבין שסיום הסכסוך עם מדינות ערב הוא אינטרס ישראלי בסיסי.

בסיום הלחימה ב-1948, נקבעו גבולות שהיו תוצאה של הישג צבאי, שהיה הכי טוב שיכולנו להגיע אליו בכוחותינו באותם ימים. רצינו את גוש עציון אך לא הצלחנו. רצינו את מזרח ירושלים אך לא הצלחנו, אפילו חלק מצפון מזרח הכנרת נשאר בידיי הסורים. כלומר, הגבולות לא היו תוצאה של מו"מ או הסדר אלא ההישג הטוב ביותר שיכולנו להשיג. מאותו היום צה"ל קיבל הנחיה מהדרג המדיני לשמור על הגבולות האלו ועשה זאת בהצלחה רבה.

עברו שנים, והגיעה מלחמת ששת הימים וישראל הפכה למדינה עם גבולות ענקיים שהצבא נדרש לשמור עליהם. חיל הים הקים בסיסים במפרץ סואץ ותעלת סואץ הפכה לגבול החדש, כאשר הגבול עבר במרכז התעלה. כדי להמחיש זאת, המדינה שלחה שני חברים שלי למבצע "הפגנת ריבונות", במסגרתו היו צריכים להפליג בסירת גומי עם דגל ענק כדי שלצד השני יהיה ברור שזה שלנו.

בצפון סיני הוקמה ההיאחזות נחל ים ותחנות רדאר כדי לתת כיסוי מכ"מי לכל השטח שקודם היה בידי מצרים. בגזרה הצפונית התחלנו לעשות סיורים ימיים מול צור וצידון. צה"ל עשה זאת משום שהדרג המדיני קבע שיש גבולות חדשים ושיש לשמור עליהם. וכך צה"ל עשה גם הפעם.

בשנים האחרונות התחלנו להתכנס לגבולות של טרום 1967.עם היציאה מלבנון חזר הגבול לראש הנקרה, ונשאלה השאלה איך נשמור על נהריה? שוב הגבול נקבע על ידי הדרג המדיני והצבא נערך וידע לשמור על הגבולות החדשים.

הפריסה החדשה של חיל הים ב"צוק איתן" מנעה את החדירה בזיקים. זאת אומרת שהצבא מסוגל להתארגן עם כל האמצעים הטכנולוגים ולשמור על הגבול שהמדינאים מחליטים עליו.

בעשור האחרון מדינת ישראל הפכה למעצמת גז והמושג "מים כלכליים", שמשמעם הנו גבול של עד 200 מייל מהחוף, נכנס ללכסיקון הישראלי. מרחבי הים הפכו לטריטוריה שחייבת הגנה. כבר היום 50% מהאנרגיה אשר צורכת ישראל מקורה מהגז בים, נכס זה חייב שמירה, בהיותו משאב קריטי. ושוב המדינאים קבעו את הגבול החדש והצבא התארגן להגן עליו.

לאחר מלחמת ששת הימים שרה להקה צבאית את השיר " שארם א-שייח, חזרנו אלייך שנית, את בליבנו, ליבנו תמיד", היא שרה אותו כי באותם ימים היה נראה לנו שאי אפשר לחיות בלי שארם א-שייח. זהו פולקלור והוא נחמד אבל צריך לשים אותו בצד.

כל גבול שייקבע על ידי המדינאים יישמר על ידי הצבא החזק במזה"ת, אז שיפסיקו להפחיד אותנו.

אלוף אלכס טל (מיל) הוא חבר בתנועת "מפקדים למען ביטחון ישראל"

(תוכן שיווקי)

  • עוד באותו נושא:
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully