וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפגן הכוח של דרעי עוד עלול לסמן את סוף דרכו הפוליטית

4.3.2015 / 13:16

מול אלפי תומכים נלהבים והכיסא הריק של מרן, קיבל יו"ר המפלגה זריקת מרץ להמשך הקמפיין. אולם גם דרעי יודע שכל תוצאה מלבד שמונה מנדטים ומעלה, דווקא עתה ללא יריבו המר אלי ישי, תסתיים בקריסת מערכות

צילום: יותם רונן, עריכה: טל רזניק

עד לפני שבוע ניהלה ש"ס קמפיין בחירות ייחודי שמתמקד בנושא החברתי. היו"ר אריה דרעי התעלם מהמסרים הדתיים של המפלגה, והסרטונים שפרסמה המפלגה פנו בעיקר לשכבות החלשות. זאת, בשונה ממערכות בחירות קודמות. כך, למשל, לא נעשה כמעט שימוש בדמותו של הרב עובדיה יוסף המנוח, למעט הפעמים שדרעי ניסה להסיט את הדיון מהקלטת של מרן נגדו, בטענה כי הדבר מהווה לכאורה זלזול ברב.

עצרת הענק של המפלגה אתמול (שלישי) החזירה את דמותו של מנהיג ש"ס המנוח לקדמת הבמה. על הפרקט בהיכל יד אליהו בתל אביב הוצב כיסא הלימוד של מרן ועליו הגלימה והמצנפת המפורסמות אותן נהג ללבוש. מאחורי הבמה נמתחה תמונתו לצד הכיתוב "ממשיכים בדרכו". גם המסרים של הנואמים וסיסמאות השלטים שהניף הקהל היו בדמות הרב.

לקריאה נוספת:
דרעי ימליץ על נתניהו: "אנחנו רוצים אותך ביבי בגין"
ש"ס הציגה מצע כלכלי: "לקחת מהעשירים ולתת לעניים"
ח"כ גפני עוקץ את ש"ס: "עשו מהפכות בבית הסוהר"

כיסא המרן בכנס בחירות של ש"ס בהיכל  ?יד אליהו? תל אביב. מרץ 2015. ראובן קסטרו
אנשי דרעי דאגו לכל הפרטים הקטנים. כיסא הלימוד של מרן בכנס ש"ס, אתמול/ראובן קסטרו

במהלך האירוע הוקרן סרטון שנחתם בדברי עובדיה יוסף נגד הרב אמנון יצחק, שהקים מפלגה מתחרה לש"ס. "יש קונה עולמו בשעה אחת, ויש מאבד עולמו בשעה אחת", נשמע בהקלטה. ההשוואה בין יצחק וחבר הכנסת אלי ישי הייתה מפורשת.

מלבד קריאות "בוז" ו"הוא בוגד", ישי כמעט שלא הוזכר ולא נשמעו נגדו אמירות חריפות. גם נאומו של נשיא מועצת חכמי התורה, הרב שלום כהן, שמרבה לתקוף את יריבי המפלגה, היה רגוע יחסית. נדמה היה שדרעי עבד קשה כדי שהרבנים לא יקללו את ישי בנאומיהם. "הוא תידרך אותם מראש", אמר גורם בש"ס. כששני רבנים לא הצליחו להתאפק והזכירו את ישי, דרעי תפס את ראש וקם ממקומו כדי להשתיק את הקהל מהקריאות הקשות נגד יריבו המר, ממש כאילו הפסיד מנדט נוסף.

"יש קונה עולמו בשעה אחת, ויש מאבד עולמו בשעה אחת", נשמע בהקלטה. ההשוואה בין הרב יצחק וח"כ ישי הייתה מפורשת

האירוע היה גם מעמד תמיכה מובהק בדרעי. כניסתו לאירוע היתה נפרדת מזו של הרבנים הבכירים. קודם עלייתו לבמה הוא סובב ונופף בידיו לקהל, משל היה שחקן כדורסל נחשב. זמר הבית, בני אלבז, קיבל את פניו במלים חמות. "המנהיג האמיתי חוזר", אמר, "הרב עובדיה יוסף חי וקיים. המנהיג האמיתי, שהרב עובדיה יוסף רצה בו, החזיר אותו. הרב אריה דרעי מכלוף, המהפכה חוזרת". גם הקהל לא נתן לדרעי מנוחה והפריע לנאומו ולנאומים אחרים עם מילות השיר "רבנו שאג בקול גדול - אין כמו אריה, אין כמו אריה בעולם".

אנשיו של דרעי תכננו את האירוע בקפידה ודאגו לכל הפרטים הקטנים. בין היתר הם הזמינו את שחקני החיזוק אריאל אטיאס, שעזב את המפלגה, והרב צבי חקק, יד ימינו של מרן במשך 20 שנה, שנחשב עד לאחרונה לתומכו של ישי. נוסף לכך הוקרנו סרטונים של רבנים בכירים שמעולם לא התערבו בפוליטיקה ובבחירות, בטענה שהפעם הם סבורים כי "עתיד היהדות הספרדית נמצא בסכנה".

כנס בחירות של ש"ס בהיכל יד אליהו בתל אביב  ה-3 במרץ 2015. ראובן קסטרו
הקהל לא נתן לדרעי מנוחה. תומכי ש"ס מניפים שלטים בדמות מרן, אתמול/ראובן קסטרו

הנחת העבודה בש"ס היא ששני מנדטים מתוך ה-11 שקיבלה המפלגה בבחירות הקודמות ייאבדו לטובת ישי ומפלגתו. זהו התשלום הפוליטי המידי אחרי מותו של הרב עובדיה יוסף ואובדן הסמכות שלו. אנשיו של דרעי אומרים כי בעיני רוחו הוא רואה את ש"ס מגיעה לתשעה מנדטים, ואפילו יותר. במקרה כזה הוא הופך להיות שותף מבוקש בקואליציה ובממשלה, מקבל לידיו שני שרים ואולי עוד סגן שר וממשיך לבנות את ש"ס כרצונו, וכל זאת ללא חתרנותו של ישי.

מצד שני, דרעי חרד. הוא לוקח את התנועה לבד על הגב שלו. בסקרים האחרונים הוא כמעט ולא ממריא, וזאת בשעה שיריבו המר ישי נע בין ארבעה לחמישה מנדטים. היו"ר הנערץ יודע כי תוצאה של שבעה מנדטים ומטה עלולה לסמן את סוף דרכו הפוליטית. הסיבה פשוטה: במקרה של כישלון בבחירות, הוא ייחשב כמי שהביא לקריסתה של המפלגה דווקא אחרי שעורר תקוות שיא, אחרי פרשת הקלטת ומהלומות נוספות שספג בחודשים האחרונים.

אחרי שדרעי רשם הצלחה גדולה בקמפיין השקופים, הוא ימשיך בניסיונותיו לביצור וחיזוק מעמדו בצור מחצבתו. הכוונה בכך היא לגיוס קולות לא רק בציבור המסורתי-מזרחי המזוהה עם התנועה, אלא גם בגרעין החזק של ש"ס, הכולל את הקהל החרדי-ספרדי, שם התערער לאחרונה מעמדו על רקע מאבקים פנימיים. הקלף החזק שבו ינופף דרעי זה דמותו של המנהיג המנוח. לכן אל תתפלאו אם ככל שנתקרב אל יום הבוחר, תתפוס דמותו של מרן מקום מרכזי יותר בקמפיין המפלגה.

לפניות לכתב יקי אדמקר: yakiadamker@gmail.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully