וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקופים של לפיד: ביש עתיד גילו גם את השכבות החלשות

ברקע הקמפיין שפונה לקהלים חדשים והשיב מצביעים רבים, יו"ר המפלגה אמר לוואלה חדשות שהוא לא מתחרט על דבריו נגד דרעי, ועקץ את הרצוג אחרי שיו"ר ש"ס הודיע שיתמוך בנתניהו. "לא תמכו בשוויון בנטל ועכשיו קיבלו את עונשם". מסע בחירות

צילום: יותם רונן

(צפו ביו"ר ש"ס אריה דרעי תוקף של לפיד, השבוע)

עד לפני חודשיים היה נראה שמפלגת יש עתיד בדרך להתרסקות. רבים מאלה שהצביעו למפלגה בבחירות 2013 התאכזבו מהפער בין מילים למעשים, והסקרים ניבאו למפלגה שמונה מנדטים ביום טוב. בנוסף לכך, לא מעט חברי כנסת התאכזבו לגלות שלא התקדמו או שנדחקו לאחור ברשימת המפלגה לכנסת ה-20, ואפילו מפעילי דף הפייסבוק הסאטירי הפופולרי "פי אלף יותר צוות יש עתיד", שנהגו ללעוג לסתירות הפנימיות בעמדות המפלגה, הכריזו על הפסקת פעילות העמוד בנימוק ש"יאיר לפיד פשוט לא רלוונטי".

מסיבת עיתונאים של יאיר לפיד, בית העיתונאים. דרור עינב
"יש לנו שטח מאוד חזק". יו"ר יש עתיד יאיר לפיד/דרור עינב

עם זאת, היו"ר יאיר לפיד, אחד הקמפיינרים הממושמעים והחרוצים בארץ, הצליח לקנות מחדש את אמונם של חלק גדול ממצביעיו. עם 12 מנדטים בממוצע סקרי השבוע האחרון ובמומנטום חיובי, כאשר על הגדר עדיין יושבים עשרה מנדטים של מתלבטים, שר האוצר לשעבר מרגיש על הגל. כמעט מדי ערב הוא מצליח להביא קהל של מאות אנשים למקום אחר בארץ. מעבר על לוחות הזמנים הפומביים של הפוליטיקאים מעלים כי הוא מוביל בפער עצום על יתר ראשי המפלגות בכל הנוגע לסיורי שטח. "האסטרטגיה הייתה שנעשה קמפיין ברגליים, שנפגוש את אזרחי ישראל, ועם התקשורת נעבוד בשלב השני", הוא אמר לוואלה חדשות. לדבריו, "יש לנו שטח מאוד חזק. להבדיל מהליכוד שהשטח שלו התפורר, השטח שלנו יודע להביא אנשים לאולמות".

לכל הטורים של מסע בחירות

כנס בחירות של ש"ס בהיכל יד אליהו בתל אביב  ה-3 במרץ 2015. ראובן קסטרו
"הורשע בעבירה שיש עמה קלון בהיותו איש ציבור". יו"ר ש"ס אריה דרעי בכנס בחירות השבוע/ראובן קסטרו

הוא הסביר כי ההחלטה שהתקבלה ביש עתיד היא ללכת על קמפיין חיובי, ולהימנע ממריבות ("אני גם מאמין בזה אידיאולוגית"). בין היתר, הוא סיכם עם יצחק הרצוג כי שתי המפלגות "ידברו זו על זו בלשון נקייה". אלא שלדבריו, "בוז'י שומר על שפה נקייה אך הח"כים האחרים אמרו עלינו דברים נוראיים. זה סיכום במעמד צד אחד".

ובכל זאת, היה מי שהצליח להוציא גם ממנו אמירות שליליות. המשפט שהפנה ליו"ר ש"ס אריה דרעי - "אני חושב שצריך לשקם אותך" - ייזכר כאחד משיאי עימות 2015. "אני לא מצטער על שום דבר", ענה לפיד כשנשאל אם הוא מתחרט על אותה אמירה. "העובדה שדרעי חלק מהמערכת הפוליטית היא דבר חמור. האדם הורשע בעבירה שיש עמה קלון בהיותו איש ציבור. זה לא פרסונלי, כי חוקים הם לא רטרואקטיביים, אבל אני לא מבין את הפחדנות להודות שיש משהו לא בסדר בזה שאדם שלקח שוחד לא אמור לשבת היום כאילו הכל לגיטימי. לא הוא, לא אולמרט, לא הירשזון ולא קצב יכולים לחזור לחיים הפוליטיים", הוסיף שר האוצר לשעבר.

אתה מבין איך זה נתפס בקרב הקהל שלו?

"אני לא מבין מה זה 'הקהל שלו'. איך הם לא מתרעמים שהוא זה שמייצג אותם. הם אנשים שאומרים שהם ייראי שמיים, אבל שהם יעשו את השיקול שלהם. אני לא מחפש מריבה עם אריה דרעי, זה טוב לו עם קהל המצביעים שלו".

אתה יכול להזדהות עם הקמפיין של ש"ס, שמדבר על האנשים השקופים?

"לא. הם ישבו 30 שנה בממשלות ישראל. איפה הם היו? אנחנו עשינו בשביל השכבות החלשות הרבה יותר ממה שש"ס עשו אי פעם. קח לדוגמה את מפעל ההזנה בבתי ספר - שקופים זה לא משהו שאתה מדבר עליו, זה משהו שאתה מתעסק בו".

ראשי מפלגות בכנס שדולת נשים, בית ציוני אמריקה, 24.2.15. ראובן קסטרו
"עם מפלגת העבודה יש לי עימות אידיאולוגי קשה בנושאי דת ומדינה". יו"ר המחנה הציוני הרצוג/ראובן קסטרו

בקמפיין 2013 פנתה המפלגה רק למעמד הביניים. הפעם, כך נראה, מאמצים רבים גם מושקעים בפנייה לשכבות החלשות. "אנחנו פנינו אליהם גם אז", טען לפיד. "בשנה ושמונה חודשים שהיינו במשרדים עסקנו גם בזה. הטענה שלי אומרת שבשביל לטפל בחלשים צריך מעמד ביניים חזק. מי שאומר שצריך רק לעזור לעניים הוא אמפתי, אבל הוא לא חברתי".

אגב דרעי, יו"ר ש"ס הצהיר שלשום כי יתמוך בראש הממשלה בנימין נתניהו, מה שהקטין את סיכויו של הרצוג להרכיב ממשלה כמעט לחלוטין. לפיד הסתכל על הסיטואציה במידה לא מבוטלת של אירוניה. "עם מפלגת העבודה יש לי עימות אידיאולוגי קשה בנושאי דת ומדינה - הם לא הצביעו בעד השוויון בנטל. הם קיבלו את עונשם במובן הזה שדרעי, אחרי כל זה שהעבודה נעדרו מהמליאה, הודיע שימליץ על נתניהו. לכן, תמיד כדאי לעשות את מה שאתה מאמין בו. אחרת אתה גם אוכל אותה וגם לא יודע לחיות עם עצמך", הדגיש לפיד.

האם יש לך תיאום או חזית אחידה עם כחלון וליברמן?

"אין תיאום ולא תהיה חזית אחידה. זה הכל פנטזיות. החיים הפוליטיים הם לא כאלה. זה עסק תחרותי, אנשים לא מתאמים שבועיים לפני הבחירות".

"יש עדיין הרבה מתלבטים"

לא רק לפיד חורש את הארץ. גם חבריו לרשימה דואגים לשלוח נציג לכל אירוע "שבתרבות" ולכל בית אבות. אם דרעי לא מפסיק לדבר על "השקופים", לפיד לא מפסיק לדבר על ניצולי השואה. אתמול בבוקר, למשל, התאספו כמה עשרות קשישים, רובם ניצולי שואה, במועדון "עמך" בחולון, כדי לשמוע את ח"כ יעקב פרי מסיעת יש עתיד. בתפאורה: כיסאות פלסטיק לבנים ופשוטים, פינת קפה של חדר מורים ואסופת מטריות ליד הדלת.

פרי פתח את השיחה כשהציג את עצמו כראש השב"כ לשעבר וסיפר על שנותיו הארוכות במערכת הביטחון. אחר כך עבר לסקירה ממוקדת, תמציתית ופשוטה להבנה של שורת הרפורמות שמפלגתו קידמה בממשלה הקודמת. בתום ההרצאה, הגיע שלב השאלות, שנעו בין נבכי הביורוקרטיה של התשלומים החדשים לניצולי השואה ועד לסכנה של "בריחת מוחות" צעירים מישראל לאוניברסיטאות במערב. פרי השיב בסבלנות לכל שאלה, ובניגוד לקו הכלכלי-חברתי של מערכת הבחירות, השיב באריכות גם לשאלה על חשיבותו של הסכם מדיני עם הפלסטינים ומדינות ערב.

יעקב פרי במהלך אירוע "שבתרבות" בבאר שבע, 06 בנובמבר 2014. דוברות עיריית באר שבע, מערכת וואלה! NEWS
התייחס גם למשא ומתן עם הפלסטינים. יעקב פרי/מערכת וואלה! NEWS, דוברות עיריית באר שבע

לקראת הסוף, אחת מהנוכחות בקהל ביקשה מפרי "לעזוב לרגע את הבחירות בצד, ולספר לנו כמה סיפורים מהתקופה שלך בשירות הביטחון הכללי", בקשה שגרפה מחיאות כפיים וקריאות עידוד מהסוג שבדרך כלל רואים באירועי בחירות בתיכונים. "לא ניכנס לזה עכשיו, כי אני לא רוצה לערבב", השיב פרי בחיוך מרוצה, "אבל תזמינו אותי עוד פעם אחרי הבחירות ואני מבטיח לתת הרצאה שלמה בנושא". לפי התגובות בקהל, נראה היה שההבטחה הזו לבדה הניבה ליש עתיד יותר קולות מכל ההסברים הכלכליים שקדמו לה.

אירועי בחירות מהסוג הזה הם ה"לחם והחמאה" של יש עתיד. פרי עצמו מדבר עם קהלים בגודל הזה פעמיים-שלוש מדי יום. האווירה במפלגה אופטימית בימים אלה, כאשר סקרים פנימיים מראים על תוצאות חיוביות יותר מאלה שמשתקפת בסקרים הכלליים, וזאת למרות ההופעה החלשה של שר האוצר לשעבר בעימות הבחירות שנערך לפני שבוע בערוץ 2. "אני לא אופתע אם נקבל שניים-שלושה מנדטים יותר ממה שרואים כרגע", אמר לוואלה חדשות בכיר במפלגה, "אבל יש גם מי שמזהירים מפני תסריט הפוך. יש הרבה מתלבטים ולא פחות 'חצי-מתלבטים', כלומר אנשים שכביכול החליטו למי להצביע, אבל ההחלטה שלהם פריכה ומושפעת מסקרים וכותרות בעיתונות".

לפניות לכתב עמרי נחמיאס – omri_n@walla.net.il
לפניות לכתב אמיר תיבון – amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully