וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצביעים נגד הזרם: מה מניע את הבוחרים ההפוכים

16.3.2015 / 7:30

היהודים שיצביעו לרשימה המשותפת, המוסלמית מעכו שתומכת בבית היהודי, בני הזוג מהרצליה שנקרעים בין ליצמן ללפיד והחרדי-ליטאי שיבחר בכלל בדרעי. וכולם משוכנעים שזו הבחירה המתבקשת

צילום: רויטרס, עריכה: ניב פוקס

(הצבעת חיילי צה"ל בבחירות, אתמול)

העובדה שהיא ערבייה מוסלמית מעכו, לא הפריעה לאנט חאסכייה להכין שלטי תמיכה ודגלי ישראל בהם התעטפה לקראת נסיעתה לעצרת הימין בכיכר רבין בתל אביב. באותו זמן בדיוק ישבה רוויטל מדר בדירתה שביפו, והתגאתה להחליף את תמונת הפרופיל שלה בפייסבוק לצילום שבו היא מתועדת בפגישה אינטימית עם חברת הכנסת הנערצת עליה: חנין זועבי. "בהתחלה הצבעתי למרצ, אחר כך עברתי לחד"ש ואז עברתי להצביע לבל"ד. הפעם אין לי ברירה, אלא לבלוע את הגלולה המרה בדמותה של חד"ש", אמרה בהתייחס להצבעה לרשימה המשותפת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"חברי הכנסת הערביים שולטים בנו". אנט חאסכייה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"עם זאת", היא הוסיפה, "אני שמחה על האיחוד של המפלגות הערביות. רק חברי הרשימה המשותפת מבינים מה זה דיכוי במובן העמוק של המילה". מדר ניסתה לנמק את בחירתה הלא שגרתית: "זאת המפלגה היחידה שמדברת גם על דיכוי של מזרחיים וגם על דיכוי של עניים. 94% הפעילות הפרלמנטרית של בל"ד כללה יוזמות חברתיות שנוגעות לאוכלוסיות מוחלשות ולנשים. לדוגמה, החוק להגבלת גיל הנישואין, או החוק לחלוקה שוויונית של הארנונה בהתאם לרמה הסוציו-אקונומית של היישובים - אלו יוזמות של בל"ד".

לקריאה נוספת:
הפוליטיקאים עייפים: שורה של פליטות פה בישורת האחרונה
כחלון: "אנחנו המפלגה הלאומית-חברתית היחידה במדינה"
שקד: "יש סחף מסוכן מהבית היהודי לליכוד"; נפסלה השתתפות אמנים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"המפלגה היחידה שמדברת על דיכוי מזרחים ועניים". מדר לצד זועבי/מערכת וואלה!, צילום מסך

מדר משתייכת לדור שלישי מצד אביה שאינו מתגייס לצה"ל. לעומתה, ילדיה של חאסכייה התגייסו לצה"ל, ואחד מהם משרת כעת כלוחם בחטיבת גולני. דעותיה החריגות במיוחד במגזר הערבי קיבלו ביטוי נוסף לפני כמה חודשים, כשזו בחרה להתפקד למפלגת הבית היהודי. "אין שוויון זכויות, אבל בכל העולם אין שוויון מלא ובגלל הסכסוך זה נראה כקיפוח, כשנאה", אמרה חאסכייה זמן קצר אחרי שנפגשה עם יו"ר המפלגה נפתלי בנט. "חברי הכנסת הערבים שולטים בנו והם קובעים איך ננהל את חיינו. הם מנותקים מערביי ישראל. אין בעולם דבר כזה שחברי כנסת כמו זועבי או אחמד טיבי עסוקים בלהשמיץ את המדינה שהם מייצגים".

יש עתיד או יהדות התורה?

לעומתן, ישבו שחר ושרה שקורי בביתם שבהרצליה ונקרעו כיצד לחלק ביניהם את הפתקים שהם ישימו מחר בקלפי. אלא שבשונה מחאסכייה וממדר, שנחשבות גם היום לחריגות בנוף הארץ ישראלי, בני הזוג שקורי מסמלים את מגמת טשטוש דפוסי המחלוקות הפוליטיות המסורתיות בין ימין לשמאל. המחאה החברתית ב-2011 סחפה אחריה המונים, אולם רק במערכת הבחירות הנוכחית היא מגיעה לשיא עוצמתה האלקטורלית. שחר ושרה שקורי, בני זוג בשנות ה-50 לחייהם, הצביעו במשך עשרות שנים לליכוד ולעבודה לסירוגין. למרות שהם חילוניים גמורים, ההתלבטות הייתה לאיזו מהמפלגות שהיטיבו עמם כלכלית חברתית להצביע: יש עתיד או יהדות התורה.

"אני ניהלתי במשך הרבה מאוד שנים את המאבק של זוגות נשואים שעובדים בעסק משפחתי משותף. הבעיה הייתה שהם שילמו כפל מס. הפסדנו בשנה 50 אלף שקלים על כפל המס שהיה נהוג במשך עשרות שנים. הפסדנו סכומים שהיו יכולים להספיק לנו לקניית דירה. הדירה הזאת הייתה יכולה להיות היום של הילדים שלי", מספר שקורי. "שלחתי מיילים לכל חברי הכנסת והיחיד שהרים את הכפפה היה משה גפני, והוא קידם את הצעת החוק לביטול כפל המס בוועדת הכספים. גם יאיר לפיד לקח את החוק הזה לידיו, והעביר אותו בהחלטת ממשלה. אחרי 65 שנים של עוול, בוטל החוק המטיל כפל מס על זוגות נשואים העובדים בעסק משותף".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מעניין אותנו יותר החיים עצמם, לכן אנחנו נצביע ליש עתיד וליהדות התורה". בני הזוג שקורי/מערכת וואלה!, צילום מסך

עתה, הם אומרים, הם ניצבים בפני דילמה לא פשוטה. "עכשיו אנחנו חייבים את תודתנו ליש עתיד וליהדות התורה. נראה שאני ואשתי נחלק בינינו את ההצבעה לשתי המפלגות הללו שהיטיבו אתנו. איראן והמצב המדיני-ביטחוני פחות מעניינים אותנו. מה שמעניין אותנו הם החיים עצמם. נברתי שנים ארוכות לאחור וגיליתי שחברי מפלגת אגודת ישראל הם קבוצה של אנשים שאף פעם לא הסתבכו בפלילים. הם עזרו למפעל פרי גליל, למפעלים נוספים ולעסקים קטנים. לפי השקפתי, דרך המפלגה הזאת אנחנו יכולים לשנות דברים לטובת המדינה, מה שמפלגות אחרות לא יעשו בגלל אינטרסים ולחץ", הוסיף.

החרדי-ליטאי שדרעי הקסים אותו

צביקי כהן מתגורר אמנם במרחק של קילומטרים ספורים מביתה של משפחת שקורי בהרצליה, אבל המרחק התרבותי בינו לבינם רחוק כמרחק שנות אור. כהן, בן 22, הוא חרדי-ליטאי המתגורר בבני ברק. למרות שלדבריו הוא לא משתייך למשפחה קשת-יום, גם הוא נוטה להצביע לפי קו חברתי-כלכלי הדומיננטי בבחירות אלו. "אבא שלי הוא גרמני במקור ואימא שלי פולנייה, אבל למרות שבאופן טבעי הזרם שלנו מצביע ליהדות התורה, אני החלטתי להצביע דווקא לש"ס. לדעתי לא צריך להיות שום קשר בין השיוך העדתי לבין העשייה בכנסת", אומר כהן.

לדבריו, עברו הפלילי של דרעי לא ישפיע על החלטתו בבואו לקלפי. "כשאריה דרעי חזר לפוליטיקה, התעניינתי בעבר שלו. אני כבר לא זוכר את התקופה שהוא היה פוליטיקאי פופולרי, אני זוכר רק את התקופה שבה הוא הורשע ונשלח לכלא", סיפר. "אבל בדקתי מי זה אריה דרעי האמיתי ונדהמתי למצוא חוות דעת אפילו של אנשי שמאל ומשוררים שהוא הרשים אותם מאוד. הם אמנם חלקו על דעותיו, אבל הם הגדירו אותו כבולדוזר חסר מעצורים. ראיתי אותו בכמה מקומות ודיברתי איתו. מאוד התרשמתי מהבנאדם. למרות התגית של העבריין המורשע שדבקה בו, התרשמתי שהוא בא לעבוד".

הוא הוסיף: "כשהוא היה שר הפנים הוא דאג לעיירות הפיתוח, ואני לא מדבר על ערים חרדיות, אלא על ערים עם אוכלוסייה ברמה סוציו-אקונומית נמוכה. אחרי שהוא הורשע הוא נכווה ברותחין, אבל אני מאמין שדווקא היום הוא ייזהר כפליים כדי לא להסתבך שוב. היום אני מקבל איש עשייה עם תעודות שלמד מלקחי העבר. אני מרגיש שהוא בא לייצג אותי כי הוא באמת בא לעשות שינוי כלכלי-חברתי ולדאוג לחלשים האמיתיים".

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully