וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלסטינים תחילה: נתניהו ייאלץ לכבות במהרה את השריפות שהצית

18.3.2015 / 11:14

ההערכות שלפיהן תחל הסלמה בגדה המערבית בעוד כשבועיים והודעת הפלסטינים כי יגבירו מאמציהם בבית הדין בהאג, לא יותירו לראש הממשלה ברירה אלא להניח לחגיגות הניצחון ולטפל בבעיה שטיפח לאורך הקמפיין שלו

עריכה: שניר דבוש, גדי וינסטוק

(צפו בנאומים של נתניהו והרצוג, אמש)

"השבט אמר את דברו", אמר אמש דני דנון, סגן שר הביטחון לשעבר ואיש הליכוד, כשתיאר נכוחה את המציאות לאחר פרסום המדגמים באמצעות הציטוט שנאמר בסוף כל פרק של תכנית הריאליטי "הישרדות". זו אכן החלטת השבט. ישראל במרץ 2015 היא מדינה ימנית, ויותר מכל – היא המדינה של נתניהו. כמה סמלי היה שיורש העצר יאיר, בנו של ראש הממשלה, נשלח אתמול לאולפני הטלוויזיה על מנת להתמודד עם השאלות הנוגעות לאביו. שלל הסיפורים על אמו שרה, ההתנהלות בבית ראש הממשלה, הסרטונים המעליבים והנאום בקונגרס, לא סדקו את התמיכה בנתניהו. להיפך - "ככל שירדפוהו, כן יפרוץ וכן ירבה". הסקרים האחרונים גם עשו את שלהם, והזעיקו את תומכי המחנה הימני להציל את נתניהו מתבוסה ובכך העניקו לו את אחד הניצחונות הגדולים ביותר בתולדותיו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ותומכי הליכוד בגני התערוכה בהכרזה על התוצאות, 17 במרץ 2015. רויטרס
"ככל שירדפוהו, כן יפרוץ וכן ירבה". נתניהו ורעייתו, אמש/רויטרס

ואכן זה לא היה הערב, או אפילו מערכת הבחירות, של הסוקרים או של המדגמים. כולם נכשלו מלבד אחד. אבי דגני ממכון גיאוקטוגרפיה, שתשעה ימים לפני הבחירות חזה בערוץ i24 פער של חמישה מנדטים לטובת הליכוד. אחד הנוכחים באולפן שאל אותו על הפער בהשוואה לשאר הסקרים, אבל דגני התעקש שמספריו הם הנכונים. ניתן לייחס זאת רק לקמפיין של הימים האחרונים, "הגוועלד", או ההתעוררות של ביבי. אפשר גם להיות כנים מספיק ולומר שהציבור, בניגוד לתקשורת, ימני, ורובו גם אוהב את נתניהו ואת רעייתו.

ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת, במסיבת עיתונאים בקהיר, 11 באוגוסט 2014. AP
הודיע כבר אתמול על הגברת המאמצים בתביעת ישראל בהאג. עריקאת/AP

אלא שהניצחון של נתניהו, הברור והמוחץ כל כך, עלול להיות בעוכריו ובעוכרי מדינת ישראל. הממשלה הימנית שהוא מתכנן, תתקשה להתמודד מול שלל האתגרים המחכים לה. ההתנערות של נתניהו מנאום בר אילן ואמירתו כי לא יאפשר הקמת מדינה פלסטינית, ישמשו את הרשות הפלסטינית בנימוקיה מול מועצת הביטחון ובית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. כבר אמש, הודיע ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני סאיב עריקאת שבכוונת הרשות להגביר את מאמציה להעמיד לדין את ישראל.

חמאס, מתמוגג כולו מהישגו של נתניהו, הודיע שתוצאות הבחירות מהוות הוכחה שלרשות הפלסטינית אין עם מי לנהל מו"מ על הקמת שתי מדינות. ואכן, מדובר בהישג גם עבור חמאס, שרצה בניצחון נתניהו ולו רק כדי לפגוע בתמיכה ברשות. כמו כן, אי אפשר שלא להתייחס לאמירותיו הגזעניות של נתניהו ביום הבחירות, כי "הערבים נוהרים אל הקלפיות", שבוודאי ייצרו כאן שבר קשה עם האוכלוסייה הערבית.

אבו מאזן בביקור בארמון הנשיאותי באנקרה, טורקיה. רויטרס
חמאס מתמוגג מניצחון נתניהו, משום שלטענתם לרשות אין פרטנר כעת. אבו מאזן/רויטרס

במערכת הביטחון בישראל מתכוננים זה כמה שבועות לאפשרות של התלקחות או הסלמה בגדה ב-1 באפריל. ההערכה הייתה כי כשבועיים לאחר הבחירות, במקרה של ניצחון של הימין, הפלסטינים יתחילו במהלך של חיכוך מול ישראל, בוודאי אם נתניהו יתעקש שלא לשחרר את כספי המיסים. במילים כאלה או אחרות, נתניהו ייאלץ לקטוע די מהר את חגיגות הניצחון ולהתחיל לכבות את השריפות השונות שהוא עצמו הצית.

לפניות לכתב אבי יששכרוף: aviissacharoff@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully