וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתחילים לחלק את עוגת הקואליציה: מה ידרשו השותפות מנתניהו?

המשא ומתן הקואליציוני טרם החל באופן רשמי, אבל מאחורי הקלעים מסתמנות דרישות ראשי הסיעות. כחלון ידרוש תיק בכיר גם לגלנט, בנט רוצה פיצוי, החרדים לא יכנסו בלי שורת הבטחות וליברמן לא רוצה תיקים, לו יש תוכניות אחרות

צילום: עומר מירון, עריכה: יאיר דניאל

שיחות המשא ומתן להרכבת הממשלה הבאה טרם החלו באופן רשמי, אך כבר עכשיו ניתן להעריך מה ידרשו המפלגות כדי להיכנס לקואליציה החדשה. עם זאת, סביר להניח שרובן יצטרכו להתפשר בסופו של דבר בשל ניצחונו הסוחף של ראש הממשלה בנימין נתניהו. 30 המנדטים שבה זכתה מפלגת הליכוד הקטינו את יכולת המקח והממכר של יתר "השותפות הטבעיות" של נתניהו.

מפלגת כולנו, שזכתה ב-10 מנדטים, צפויה להיות הסיעה השנייה בגודלה בממשלה. מפלגתו של משה כחלון טרם הציגה דרישות ברורות מלבד תיק האוצר. עם זאת, במפלגה אמרו כי יתעקשו על שורה של סמכויות מורחבות בכל נושאי הדיור, שחלקן נמצאות במשרד השיכון, במשרד התחבורה ובמשרדים נוספים. גם מספר 2 ברשימה, יואב גלנט, צפוי להתמנות לשר. במפלגה ידרשו עבורו תיק שיהלום את מידותיו של האלוף במילואים מחד, ויהיה בעל אוריינטציה חברתית מאידך. אחד התיקים הנשקלים הוא ביטחון הפנים כמו גם התחבורה.

בחירות 2015 || עוד באותו נושא:
הנקמה של ש"ס? אלי ישי על סף אחוז החסימה
מפגן היסטורי: רבבת חרדים-ליטאים אמרו "לא" ליהדות התורה
נאסר על ש"ס להפיץ "קמעות" המבטיחים הגעה לגן עדן

משה כחלון במטה המפלגה לאחר הכרזת התוצאות, 17 במרץ 2015. רויטרס
יתעקשו על שורה של סמכויות מורחבות בכל נושאי הדיור. משה כחלון, אתמול/רויטרס

במפלגת הבית היהודי מסרו כי "לא ינהלו את המשא ומתן הקואליציוני בתקשורת", אך גורמים במפלגה אמרו כי הם מצפים שנתניהו יפצה את היו"ר נפתלי בנט. זאת, בעקבות הקמפיין שניהל ראש הממשלה בימים האחרונים של מערכת הבחירות ואשר הקטין את כוחה של המפלגה ל-8 מנדטים בלבד. במפלגה סיפרו כי השיחה שניהלו בנט ונתניהו עם נעילת הקלפיות ביום שלישי "הייתה השיחה הכי טובה שלהם מזה חודשים ארוכים". בראש צוות המו"מ יעמוד שלום שלמה, היועץ הבכיר של בנט.

בישראל ביתנו הודיעו כי לא יתעסקו בתיקים במהלך המשא ומתן הקואליציוני, אלא קודם כל בקווי היסוד של הממשלה. בין היתר ידרוש אביגדור ליברמן, שקיבל רק 6 מנדטים, חוק עונש מוות למחבלים, מיטוט שלטון חמאס והצהרת נאמנות מגיל 16.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט נואם במטה לאחר תוצאות המדגם, מרץ 2015. קובי אליהו
ידרוש פיצוי מנתניהו. בנט/קובי אליהו

מלבד הדרישות המשותפת של ש"ס, שזכתה ב-7 מנדטים, ושל יהדות התורה, שזכתה ב-6, לבטל את הסנקציות הפליליות בחוק הגיוס ולהחזיר את התקציבים וקצבאות הילדים לסכומים המקוריים, ראשי המפלגות החרדיות צפויים לדרוש תיקים נוספים, אחרי שנתיים קשות באופוזיציה.

בש"ס ידרשו ככל הנראה את תיק הפנים בשילוב מנהל מקרקעי ישראל. לאור ההסברים שהתיק יאפשר ליו"ר דרעי לשחזר את הישגיו כשר הפנים "כשפעל יחד עם אריק שרון המנוח לאכלוס מיליון העולם מרוסיה".

השאלה הגדולה האם דרעי יקבל את התיק והאם יוכל לממש את הבטחתו מלפני הבחירות לפיה "כל זוג צעיר יוכל לקנות דירה". מעבר לכך, ש"ס צפויה לדרוש גם את תיק הדתות, שם ככל הנראה תיאלץ להתקוטט עם "הבית היהודי", שככל הנראה לא תוותר במהירות על מה שהגדירה "מהפכה בשירותי הדת בישראל". כמו כן, ידרשו גם תפקידי סגני שרים.

אריה דרעי במטה ש"ס לאחר תוצאות המדגם, ירושלים, מרץ 2015. מור שאולי
קבע עם נתניהו פגישה ליום למחרת. דרעי נואם במטה המפלגה אתמול/מור שאולי

ביהדות התורה, שטרם הכריזה על תמיכה רשמית בנתניהו, על אף שהדבר צפוי, ההערכה היא כי המפלגה תדרוש את ראשות ועדת הכספים, תיק הבריאות ותפקיד סגן שר נוסף. הדרישות בשתי המפלגות עוד נטויות לשינוי, בהתחשב במשא ומתן שינהלו שאר המפלגות שימליצו על נתניהו להרכיב את הממשלה הבאה.

בשל הירידה במספר המנדטים של המפלגה ייתכן ו"דגל התורה", הסיעה הליטאית במפלגה, תדרוש תיק עבור ח"כ משה גפני, זאת כדי שיוכל לכהן בזמן שח"כ יעקב אשר שממוקם במקום השביעי ולא נכנס לכנסת, יוכל להיכנס במקומו. גם דרעי הצהיר בעבר ששרי ש"ס יתפטרו מהכנסת כדי לפנות מקומות לח"כים בסוף הרשימה, אך ספק בשלב הזה בשתי המפלגות אם המהלך ייצא לפועל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully