וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוקדי המריבה המסתמנים בדרך לממשלה: ועדת הכספים ומשרד הדתות

23.3.2015 / 0:12

לצד המחלוקת בין ליברמן ובנט סביב תיקי החוץ והביטחון, נראה כי ישנן שתי סוגיות נוספות שעלולות לעכב את הרכבת הקואליציה. בעוד ש"ס מביעה עניין בתיק הדתות שבו החזיקה הבית היהודי, יהדות התורה וכולנו חושקות בוועדה היוקרתית

מערכת וואלה!

ארבעה ימים לאחר פרסום תוצאות הבחירות, בבית הנשיא הסתיים אתמול (ראשון) החלק הראשון של סבב ההתייעצויות, ובינתיים החלו כבר שיחות גישוש ראשונות בין המפלגות. נציגי הליכוד, יריב לוין וזאב אלקין, נפגשו היום עם נציגי ש"ס ויהדות התורה. בעוד נציגי ש"ס הבהירו כי ידרשו את תיקי הפנים והדתות, חברי יהדות התורה אמרו כי הם מעוניינים במשרד הבריאות ובוועדת הכספים.

בדרך להרכבת הממשלה - כותרות נוספות:
המרוץ להרכבת הממשלה: 51 ממליצים לנתניהו, רק 24 להרצוג
ראשי רשויות רבים בליכוד לנתניהו: אל תמנה את דרעי לשר הפנים
למה נתניהו עשוי לחלק את הביטחון או החוץ לליברמן או לבנט?

אריה דרעי במטה ש"ס לאחר תוצאות המדגם, ירושלים, מרץ 2015. מור שאולי
רוצה את תיקי הפנים והדתות. דרעי/מור שאולי

תיק הדתות הוחזק בכנסת היוצאת בידי הבית היהודי, והוא צפוי לעמוד במחלוקת בין אריה דרעי ונפתלי בנט. בבית היהודי כבר הבהירו הערב בשיחה עם וואלה חדשות: "נדרוש את תיק הדתות", ואילו בליכוד ניסו להרגיע: "המחלוקות הן לא ענקיות, אבל במקומות שיש כאלה, הדברים קשורים בין דרישות של כמה רשימות, וצריך לראות איך מגיעים להבנות. נעשה סבב לנסות ללמוד מה התמונה ואז ניכנס לשלב הפתרונות", אמר חבר כנסת מהמפלגה.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט נואם במטה לאחר תוצאות המדגם, מרץ 2015. קובי אליהו
לא ימהר לוותר על תיק הדתות שהיה של מפלגתו בממשלה הקודמת. נפתלי בנט/קובי אליהו

ועדת הכספים מבוקשת, חוץ מעל ידי יהדות התורה, גם על ידי מפלגת כולנו. בסיעתו של משה כחלון הבהירו כי הם מעוניינים בוועדת הכספים וכי מדובר מבחינתם בסוגיה בעלת משקל. במפלגה הסבירו כי בכדי שכחלון יצליח בתפקידו כשר אוצר, הוא יזדקק לגיבוי מוועדת הכספים, בניגוד לקדנציה הקודמת שבה היו התנגשויות בכמה הזדמנויות בין שר האוצר יאיר לפיד מיש עתיד ליו"ר ועדת הכספים ניסן סלומיאנסקי מהבית היהודי.

יעקב ליצמן קמפיין בחירות 2015. ראובן קסטרו
ביהדות התורה בונים על ועדת הכספים. יעקב ליצמן/ראובן קסטרו

ועדת הכספים היא אחת הוועדות החשובות והמשפיעות בכנסת. בין היתר, תקציב המדינה עובר מדי שנה שינויים משמעותיים בוועדה בטרם עובר לאישור סופי במליאת הכנסת, וכן בסמכותה לאשר העברות כספים בין משרדי הממשלה השונים. מדובר בהעברות בהיקף של מיליארדי שקלים מדי שנה, ובידיו של יו"ר הוועדה כוח רב, למשל בשאלה אם להעלות סעיף מסוים לדיון או "לקבור" אותו. לכן, ישנה חשיבות לתיאום בין יו"ר הוועדה ובין הממשלה, אם כי כאמור אין כל חובה כזו, ובעבר שרי אוצר וראשי ועדות הכספים הצליחו לעבוד בהרמוניה גם אם באו ממפלגות יריבות.

כחלון עצמו התייחס הערב למלאכת הרכבת הקואליציה. "אני שומע מכתבים על ויתורים כאלה ואחרים, זאת עוד בטרם החל המו"מ הקואליציוני", כתב בעמוד הפייסבוק שלו. "ישראל רוצה וחייבת שינוי. חובתנו להבטיח שהשינוי הזה יתבצע הלכה למעשה ולא רק כאמירות סרק בקווי היסוד. אני מציע להאזין למה שאני אומר בקולי ולא מה שכתבים אומרים, מפי תדרוכים חסרי כל בסיס מצד בעלי עניין במפלגות אחרות".

משה כחלון נואם לאחר תוצאות המדגם במטה כולנו בתל אביב, מרץ 2015. יוסי ציפקיס
בכדי שיצליח בתפקידו כשר אוצר, הוא יזדקק לגיבוי מוועדת הכספים. משה כחלון/יוסי ציפקיס

המחלוקות סביב תיק הדתות ו-ועדת הכספים מצטרפות למחלוקת אחרת, סביב תיקי החוץ והביטחון אותם ידרשו נפתלי בנט ואביגדור ליברמן. זאת, אל מול התנגדות נרחבת בליכוד, וקריאה להשאיר את התיקים הבכירים בידי מפלגת השלטון. סגנית השר ציפי חוטובלי, התייחסה לכך הערב ואמרה כי "השותפות הטבעיות של הליכוד חייבות לכבד את רצון העם ולנהוג ביושרה במהלך המשא ומתן הקואליציוני. אני בטוחה שהאינטרס המשותף של כולן הוא להקים ממשלה יציבה וחזקה לאורך זמן, ובצורה מהירה. על כן, יהיה צורך למתן את הדרישות מצדן. חשוב שתיקים מרכזיים כמו חוץ, ביטחון וחינוך יישארו בליכוד".

ישראל ביתנו ויש עתיד עדיין לא החליטו על מי להמליץ

מחר יימשך סבב ההמלצות אצל הנשיא, ונציגי ישראל ביתנו ויש עתיד טרם החליטו על מי להמליץ. בעוד לפיד מתלבט אם להמליץ על הרצוג או לא להמליץ על איש, ליברמן שוקל להמליץ על נתניהו, אחרי דבריו במערכת הבחירות כי ימליץ על עצמו. גורמים בישראל ביתנו אמרו הערב כי "המשא ומתן הקואליציוני צפוי לקחת זמן", והזכירו התבטאות עבר של שר החוץ, לפיה לא בוער לו להיות בממשלה, כאיתות לכך שליברמן מתכוון לעמוד על הדרישות שלו במשא ומתן.

שר החוץ אביגדור ליברמן ושר האוצר יאיר לפיד במליאת הכנסת. מרץ 2014. טלי מאייר
מתלבטים לגבי ההמלצה. אביגדור ליברמן ויאיר לפיד/טלי מאייר

בליכוד, מנגד, ניסו הבוקר להאיץ בשותפות העתידיות. שר התחבורה, ישראל כץ, קרא ליתר המפלגות "לגלות גמישות ואחריות ולהקים ממשלה בהקדם". גורמים אחרים בליכוד הזכירו כי "השאיפה שלנו היא להקים ממשלה כמה שיותר מהר, גם אם המשמעות היא להציג לנשיא בשלב ראשון ממשלה של 61 חברי כנסת, ולהרחיב אותה בהמשך". נראה כי מדובר בניסיון הדדי, הן של נציגי ישראל ביתנו והן של אלה מהליכוד, לאותת האחד לשני כי אינם מתכוונים להתגמש בקלות במהלך המשא ומתן הקואליציוני.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il

(עדכון ראשון: 21:58)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully