וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל הכשלים בדרך למפלה: "הקמפיין הכי אשכנזי שהיה פה"

9 ימים מהבחירות, במחנה הציוני כבר מצביעים על הטעויות בדרך. המנגנון הבזבזני שלא הותיר כסף לשטח, הקפיאה מול "הגעוואלד" של נתניהו, השגיאה ברוטציה עם לבני, ובעיקר: הקמפיין שפנה ל"שבט הלבן", החביא את פרץ וכבל - ופספס חצי מדינה. הסיפור המלא הערב במגזין וואלה

צילום: אבי כהן, עריכה: יאיר דניאל

תשעה ימים אחרי הניצחון המוחץ של בנימין נתניהו בבחירות, במחנה הציוני אוספים את השברים - והתחושות מעורבות. בעוד שחלק מחברי הסיעה מתנחמים ב-24 המנדטים שהשיגו הרצוג ולבני, ורואים בהם הישג מרשים, ישנם לא מעט אנשים במפלגה אשר סבורים כי הקמפיין שניהלו השניים היה רצוף טעויות מתחילתו ועד סופו.

בשבועות האחרונים, עוד בטרם יום הבחירות, שוחחנו עם פעילים רבים, חברי כנסת, יועצים ואנשי מטה במטרה להשיג מידע על ההתנהלות מאחורי הקלעים של הקמפיין. בשיחות אלה, שרובן ככולן, מטבע הדברים, יובאו בהשמטת שמם של הדוברים, נחשפנו בין היתר למנגנון מנופח ועמוס תקנים לא נחוצים, במטה מסוכסך ומלא הדלפות הדדיות תוך כדי הקמפיין עצמו, וכן בשורה של החלטות שנויות במחלוקת - החל מההסכמה על הרוטציה עם לבני, דרך ההחלטה להציג את עמוס ידלין ומנואל טרכטנברג כמועמדי המפלגה לתפקידי שרי הביטחון והאוצר ועד לשלטי הבחירות התמוהים שנבחרו.

עוד בנושא:
הרצוג ולבני על ההפסד: "בוקר לא פשוט עבורנו"
התל אביבים ששוקלים לרדת מהארץ: "יום של דיכאון"
הרצוג לא ידע: הנאום האופטימי שלא חזה את תוצאות האמת

ציפי לבני ויצחק הרצוג בשוק הכרמל, תל אביב, מרץ 2015. ראובן קסטרו
לבני והרצוג/ראובן קסטרו

בין היתר, נשמעה ביקורת נרחבת על מה שנתפס בעיני אנשים שעבדו במטה המפלגה כהתמקדות במרכז והזנחת הפריפריה. "זה היה מאוד ברור שמתמקדים בחדרה עד גדרה", סיפר אחד מהם. "שים לב למסלול שעשה הרצוג ביום הבחירות. הכי רחוק שהוא הגיע זה מודיעין, בזמן שביבי חרש את הדרום. אין מה לעשות, הבחירה בידלין, וההחלטה להחביא את עמיר פרץ ואיתן כבל גבתה מחירים. זה היה קמפיין שבט לבן. שמו בפרונט את טרכטנברג. גם אם לא אמרו את זה או צעקו את זה, זה היה מאוד ברור".

אדם אחר, אשר לקח חלק פעיל במטה הבחירות, מחזיק גם הוא בדעה דומה: "זה היה קמפיין תכול עיניים. עשו להרצוג וללבני עיניים יותר כחולות בפוטושופ. זה היה הקמפיין הכי שבטי-אשכנזי שנראה פה מזה זמן רב. זה לא שהקמפיין לא הצליח, אלא שהוא יצר תגובה הפוכה, וגרם לכל הצד השני של המפה הפוליטית להתגייס נגדנו - וזה לא בגלל הדברים של ביבי בנוגע ל'ערבים על הגדרות'. מהבחינה הזו, הדברים של גרבוז נפלו על קרקע בשלה, אחרי שורת טעויות מצדנו".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ראש אמ"ן לשעבר המועמד לכנסת מטעם המחנה הציוני אלוף מיל' עמוס ידלין. ראובן קסטרו
"קמפיין שבט לבן". ידלין/ראובן קסטרו

לעובדים במטה הייתה גם לא מעט ביקורת על ניהול הקמפיין בימים האחרונים. "מה שקרה בשלושת הימים האחרונים זה שנאלמנו דום מול קמפיין 'הגעוואלד' של ביבי", שחזר אחד העובדים. "בשלב הזה נשאתי עיני אל המאסטר, ראובן אדלר, וניסיתי להבין - לא רק שאדם בקליבר שלו היה צריך להריח את זה מקילומטר, הוא היה צריך לדעת איך להגיב. במקום זה היינו בהלם, כולל ביום הבחירות עצמו. שום תגובה לעצרת הימין, כלום. העלינו את זה בישיבות והתגובה שקיבלנו היא 'מורידים את הראש ומחכים שהגל יעבור', אבל הגל הטביע אותנו. בנאדם, אתה לא קולט שאנחנו מפסידים? בגלל זה הביאו אותך, לא בשביל להפוך את בוז'י בתמונה לאריק שרון".

"יום הבחירות היה על הפנים"

בזמן שבמטה המפלגה צצו כל יום עוד ועוד תקנים לג'ובים ו"מטה למשימות מיוחדות" שאיש אינו יודע מה הגדרות תפקידיו, דווקא לשטח לא נשאר כסף. פעיל מוכר במפלגה טען כי "היה כישלון גדול של מטה יום הבחירות. הוא לא עבד באופן מוחלט. צבע בקלפיות, הנעת אנשים להצבעה, זה דבר שמביא קולות. אנשים שבאים לקלפי ולא רואים אווירת ניצחון לא מצביעים לך".

אדם אחר, שהיה עד לדברים מתוך המטה ביום הבחירות, אמר: "אני חושב ששמעון בטאט (מנהל מטה הבחירות - ע"נ) צריך לשלם על מה שקרה. ברגע האמת הארגון לא עבד". לדבריו, "יום הבחירות היה על הפנים. המון כסף בוזבז על שטויות ולא נשאר באמת כסף לשטח. אנשים הסתובבו בקלפיות ולא הפסיקו לשלוח לנו הודעות 'כולם פה מאורגנים חוץ מאיתנו'".

לפניות לכתבים:
עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il
אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully