וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הניצחון בקרב: המלחמה האמיתית של סמוטריץ' ב"בית היהודי"

15.1.2019 / 9:25

את כיבוש "האיחוד הלאומי" השיג סמוטריץ' דרך קידום הצעות חוק שנויות במחלוקת, מאבקים בוועדות ועמדותיו הפוליטיות, שזכו לא אחת לביקורת קשה. כעת הוא צפוי לדרוש את ראשות "הבית היהודי" - למרות הקשיים שבדרך

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: תומר לוי

בצלאל סמוטריץ' החל לכהן כח"כ לפני ארבע שנים, אבל אתמול בערב (שני) כבר הספיק לכבוש את ראשות מפלגת "האיחוד הלאומי", וכעת הוא כבר מסמן את היעד הבא: ראשות הבית היהודי. אחרי שהשרים נפתלי בנט ואיילת שקד פרשו מהמפלגה והקימו את "הימין החדש", סמוטריץ' זיהה הזדמנות פוליטית משמעותית וקפץ עליה כמוצא שלל רב.

עד אז התלבט האם להתמודד מול מי שהגדיר אתמול "מורי ורבי" וגם כשכבר החליט להתמודד לא עשה מזה חגיגה תקשורתית גדולה מידי. הפרישה של בנט ושקד נתנה את אותותיה וסמוטריץ' החליט שהגיע הזמן. השר אורי אריאל כיהן כחבר כנסת 17 שנים, מתוכם שבע שנים בתפקיד היו"ר אבל הוא לא ידע לעזוב בזמן. אולי לא בפער משמעותי של 43 קולות אבל ההפסד היה צפוי מראש.

בחירות 2019 - עוד בנושא:
ההצהרה הראשונה של גנץ: "אעשה כל שביכולתי לתיקון חוק הלאום"
כל לייק נחשב: ועדת הבחירות דנה בחיוב שקיפות בתעמולה באינטרנט
טייס קרב ולוחם סיירת מטכ"ל: הביטחוניסט החדש של בנט ושקד

בצלאל סמוטריץ' נבחר לתפקיד  יו"ר האיחוד הלאומי , קראון פלאזה ירושלים, 14 בינואר 2019. ראובן קסטרו
לא הסתיר לרגע את השקפת עולמו. סמוטריץ'/ראובן קסטרו

מספיק לשפוט לפי הקדנציה האחרונה בכנסת ה-20, סמוטריץ הצליח לקדם הצעות חוק שנויות במחלוקת לטובת סקטור מצביעיו יותר מרבים מחבריו בקואליציה, נוכח ונאבק בוועדות השונות בכנסת ולרגע לא הסתיר את השקפת עולמו או את עמדותיו הפוליטיות גם אם ספג על כך ביקורת קשה. אריאל, לעומתו, התרחק מאור הזרקורים, לא זכה למחמאות כשר החקלאות ולא יהיה מופרז לומר שסלל במו ידיו את דרכו החוצה.

בחודשים האחרונים כשהבין את האיום מולו, עשה אריאל מאמצים כדי לנצח. הוא שוחח עם חברי המפלגה, אמר להם שזו תהיה הקדנציה האחרונה וכדי להפעיל לחץ פנימי בתוך המפלגה, הכריז כי אם לא ייבחר לתפקיד היו"ר יפרוש מהחיים הפוליטיים. כל זה היה מעט מידי ומאוחר מידי.

החלל שהותירו בנט ושקד בבית היהודי הפך את הקרב בין סמוטריץ' לאריאל משמעותי יותר, הניצחון של סמוטריץ' הוא הוכחה לכך שמפלגתו חפצה חיים ושהרוב סבר שהגיע הזמן להעביר את המקל לדור הצעיר.

עוד באותו נושא

הדיח את אורי אריאל: סמוטריץ' נבחר לראשות "האיחוד הלאומי"

לכתבה המלאה
אורי אריאל ובצלאל סמוטריץ' בהצבעות ליו"ר האיחוד הלאומי ולרשימת המפלגה לכנסת, קראון פלאזה ירושלים, 14 בינואר 2019. ראובן קסטרו
לא ידע לעזוב בזמן. אריאל עם סמוטריץ'/ראובן קסטרו

סמוטריץ' שמר על איפוק מול אריאל אבל היה נחוש לנצח. הוא דחה הצעות שהגיעו מסביבתו של אריאל כמו רוטציה על התפקיד, ודרש לקיים הליך דמוקרטי של בחירות. אולי ידע יותר מכולם את הפער המשמעותי שישיג בבחירות הפנימיות. כעת, אחרי הניצחון של סמוטריץ' גברו סיכוייו לעמוד בראש רשימת הבית היהודי לכנסת אך זה לא יהיה קל.

הבית היהודי מורכבת משתי מפלגות - המפד"ל החדשה שבה נותרו שלושה ח"כים הרב אלי בן דהן, מוטי יוגב וניסן סלומינסקי והאיחוד הלאומי שבראשו עומד כעת סמוטריץ'. בשבועות האחרונים פנו גורמים בתוך הבית היהודי בהצעות שונות לדמויות בולטות בציונות הדתית בתקווה שיסכימו לעמוד בראש הרשימה בבחירות הקרובות. הרב הצבאי הראשי לשעבר רפי פרץ, הרב אלי סדן ויפתח רון טל הם רק חלק קטן מרשימה ארוכה שלא ממש ששו על ההצעה.

רשימת האיחוד הלאומי המתמודדת לכנסת ה-21, 14 ינואר 2019. יצחק קלמן, עיבוד תמונה
במפלגה יבחנו חיבורים. רשימת האיחוד הלאומי הנבחרת/עיבוד תמונה, יצחק קלמן

סמוטריץ' צפוי לדרוש את התפקיד אך הוא צפוי להיתקל בקשיים בדרך. אחרי פרישת בנט, גם הבית היהודי צריכה לבחור את יו"ר המפלגה שלה. עוד לא הוחלט איך ייבחר כזה אבל אחרי ששתי המפלגות יהיו עם יו"ר בראשן, יסכימו על ריצה משותפת בבחירות, ינסו לאתר את היו"ר המשותף שיסחוף אחריו קולות מצביעים חדשים.

אחת ההצעות שעלו היא לערוך סקר פנימי בקרב מצביעי המפלגות שבו יתמודדו שני היו"רים של שתי המפלגות, והמנצח הוא זה שייבחר. גם אם סמוטריץ' לא יהיה זה שיעמוד בראש הרשימה, כבר אתמול הוא זכה לשדרוג משמעותי בחייו הפוליטיים. כל תוספות היא רק בונוס. ניצחונו של סמוטריץ' הוא גם במידה רבה אנחת רווחה לבנט ושקד. חידוד ההבדלים בין המפלגה החדשה לזו הישנה יסייע לשתיהן בבחירות. זו תהיה מפלגה דתית וזה חילונית-דתית שפונה לקהלים אחרים וכך לא יתבזבזו יותר מידי קולות בימין.

איילת שקד ונפתלי בנט בהצהרה מיוחדת, בחירות 2019, מפלגת הימין החדש, 29 דצמבר 2018. ראובן קסטרו
אחרי פרישתו - גם הבית היהודי צריכה לבחור יו"ר. בנט עם שקד/ראובן קסטרו

רק אחרי שייבחר היו"ר לרשימה המשותפת של הבית היהודי, יתפנו במפלגה לבחון גם חיבורים שעשויים להגדיל משמעותית את מספר המנדטים. בין היתר ייבחנו חיבורים עם "עוצמה יהודית" של פעילי הימין איתמר בן גביר, ברוך מרזל וד"ר מיכאל בן ארי ועם מפלגת "יחד" של אלי ישי. ההערכה כי שתי המפלגות יחד שוות בין שניים לשלושה מנדטים אבל בינתיים עוד לא ברור אם חיבורים כאלה ייצאו לפועל, אם כן, הפעם אולי כבר לא ייזרקו קולות לפח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully