וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוחרר, צונן, גויס, שוריין: כאב הראש של טל רוסו, גבאי וישראל

26.2.2019 / 12:16

יו"ר העבודה התפאר בחיזוק המשמעותי למפלגתו בדמותו של רוסו הביטחוניסט המוערך, אלא שחוק הבחירות לכנסת הקובע צינון לבכירי מערכת הביטחון לא נותן מענה לסוגיות כמו שירות מילואים. עכשיו, העבודה, היועמ"ש וייתכן שמערכת המשפט כולה יצטרכו לספק הסברים

צילום: יותם רונן, עריכה: תומר לוי

מפלגת העבודה תידרש להתמודד עם תפוח האדמה הלוהט שגלגל לפתחה אתמול (שני) יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, בנוגע לתקופת הצינון הנדרשת עבור אלוף (מיל') טל רוסו, ששוריין במקום השני במפלגה על ידי אבי גבאי העומד בראשה.

פנייתו של מלצר למפלגת העבודה, שהועברה גם ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, התייחסה לחוק הבחירות הכנסת, הקובע את משך תקופת הצינון הנדרש לבעלי תפקידים במערכת הביטחון וכן לעובדי מדינה. על פי תיקון לחוק שאושר ב-2007, הוגדלה התקופה המוגדרת עבור בכירי מערכת הביטחון מחצי שנה לשלוש שנים.

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
"לא חלפו 3 שנים כנדרש": האם ייפסל שיבוצו של טל רוסו בעבודה?
טל רוסו על הצטרפותו למפלגת העבודה: "עולה על מדים חדשים"
ישוריין אחרי גבאי: האלוף במיל' טל רוסו מצטרף למפלגת העבודה

טל רוסו מצטרף למפלגת העבודה, מסע"ת בית המפלגה, ת"א 20 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
יידרש לספק הסבר. רוסו ביום הצטרפותו לעבודה/ראובן קסטרו

הבעייתיות עולה מאופן ניסוחו של החוק, שאינו נותן מענה למקרה של רוסו. על פי הכתוב קצין בדרגת אלוף, בדומה לראש השב"כ, ראש המוסד, קציני משטרה בדרגת ניצב ומעלה וניצב שירות בתי הסוהר, מדובר בתקופה של שלוש שנים "לפני יום הבחירות שלאחר יום השחרור משירות", ללא כל התייחסות לסוג השירות, עניין קריטי למדי בסוגיית רוסו.

רוסו, השתחרר למעשה משירות סדיר בדרגת אלוף באפריל 2013, לאחר שכיהן כמפקד פיקוד הדרום. אלא שמאז, בפברואר 2015, הוחלט למנותו כמפקד במילואים על מפקדת העומק, המרכזת ומתכננת את פעולות צה"ל בעומק שטח האויב בשגרה ובחירום, עד למאי 2017. כמפקד העומק, רוסו הוא אומנם חבר בפורום המטה הכללי, אך משרת במילואים בתנאי קבע - מצב שנוסח החוק המקורי אינו מתייחס אליו כלל.

עם פנייתו של מלצר בנושא, תידרש מפלגת העבודה בראשות גבאי, שהתפאר בחיזוק הביטחוני למפלגה, והיועץ המשפטי לממשלה לספק הסברים מניחי דעת לסוגיה, שייתכן שתוכרע בדרגות גבוהות יותר על ידי מערכת המשפט. בתגובת מפלגת העבודה לפנייתו של השופט מלצר נכתב כי: "אלוף (מיל') טל רוסו השתחרר מצה"ל בפברואר 2014 וחזר לשירות מילואים לתפקיד מפקד מפקדת העומק, לבקשתו של הרמטכ"ל אייזנקוט. רוסו, לשעבר אלוף פיקוד דרום וראש אגף מבצעים הוא לוחם עתיר זכויות. אנחנו בטוחים שהדברים יובהרו והוא ייצג את אזרחי ישראל בכבוד בכנסת הבאה".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
בקשה לפסול את טל רוסו מהתמודדות בבחירות בגלל העדר תקופת צינון, 25 בפברואר 2019. צילום מסך
פניית השופט מלצר למפלגת העבודה, אתמול/צילום מסך

בשני העשורים האחרונים בהם כוננה תקופת הצינון, בלם החוק רמטכ"לים ואנשי ביטחון נוספים את האפשרות שיתמודדו לכנסת. כך למשל, עוד בטרם הורחבה תקופת הצינון מחצי שנה לשלוש שנים, חוק הבחירות לכנסת מנע את התמודדות של שאול מופז לכנסת. בהחלטתו כתב יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט מישאל חשין: "מר מופז נעדר כשירות להציג מועמדותו בבחירות לכנסת המיועדות להיערך ביום כ"ה בשבט תשס"ג, 28 בינואר 2003, ויש למחוק את שמו מרשימת המועמדים".

מלבד סוגיית שלוש השנים, החוק מציג מסלול נוסף המאפשר לבכירי מערכת הבחירות להתמודד. על פי החוק, אם תמה כהונת הכנסת שנבחרה בבחירות בהן נפסלו המועמדים מלהתמודד בגלל תקופת הצינון, יורשו אותם בכירים להתמודד בבחירות לכנסת הבאה גם אם עדיין לא חלפו שלוש שנים מיום תום כהונתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully