וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איזנקוט צפוי לאשר: "טל רוסו לא שירת בשירות קבע"

26.2.2019 / 21:15

שירותו במילואים של טל רוסו, שהוצב במקום השני במפלגת העבודה, הוגדר כ"מילואים בתנאי קבע", ולכן, לפי הערכות, לא חלות עליו הגבלות הצינון שבגינן מועמדותו עומדת בסכנה. תנאיו היו שונים מאלה של משרתי קבע, וגם זכויותיו

צילום: יותם רונן, עריכה: תומר לוי

מועמדותו של האלוף במילואים טל רוסו, שהוצב במקום השני ברשימת מפלגת העבודה בבחירות לכנסת, אינה צפויה להיפסל - כך עולה מבירורים בלתי רשמיים בחוגים משפטיים. רוסו נעזר בעו"ד נדב וייסמן, שכסגן-אלוף במילואים היה התובע במשפט אלאור אזריה.

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון חנן מלצר, ביקש השבוע לבדוק את מעמדו של רוסו, כאלוף שפרש משירות קבע לפני כחמש שנים - ולכן כשיר לכהן בכנסת לפי "חוק הצינון" - אך לאחר שנה נענה לפניית הרמטכ"ל הקודם גדי איזנקוט לשרת במילואים כמפקד מפקדת העומק. רוסו התנדב לשרת בשנים האחרונות מאות ימים במילואים, לצד עיסוקיו האזרחיים, בדומה לטייסים ולמפקדים אחרים. איזנקוט, במכתב שיימסר לוועדת הבחירות, יתייצב לצד רוסו ויאשר שהאלוף במילואים לא שירת בקבע לאחר שחרורו ב-2014.

בניגוד למשרתי קבע, החתומים על חוזי שירות והעומדים לרשות הצבא בכל עת, קציני מילואים כרוסו משרתים רק בחלק מזמנם וחופשיים להשתחרר כאוות נפשם.

טל רוסו מצטרף למפלגת העבודה, מסע"ת בית המפלגה, ת"א 20 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
חיבוק ההצטרפות. טל רוסו ויו"ר הבית היהודי אבי גבאי במסיבת העיתונאים על הצורפותו/ראובן קסטרו

שירותו של רוסו הוגדר "מילואים בתנאי קבע". אם ייפסק שזהו שירות שווה-ערך לשירות קבע, תיפסל מועמדותו לכנסת, כי חלפו פחות משלוש שנים מאז סיום תפקידו, שאותו ממלא עתה אלוף בקבע, מוני כץ. לעומת זאת, אם ייקבע שרוסו היה ככל חייל מילואים בעת שירותו הפעיל, תוכשר המועמדות. בצה"ל סבורים כי המונח "תנאי קבע" מתייחס רק להיבט הכספי של השירות.

השופט מלצר פנה ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לקבלת נתונים רשמיים על מועדי שירותו של רוסו בקבע ובמילואים. מנדלבליט, בעצמו אלוף במילואים ופרקליט צבאי ראשי לשעבר, העביר את הפנייה לפצ"ר - ולשעבר סגנו - אלוף שרון אפק. תגובות רוסו והיועץ המשפטי אמורות להימסר עד תחילת השבוע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

תנאים שונים, זכויות שונות

הפרקליטות הצבאית טרם התבקשה להוסיף את פרשנותה לנתונים אלה, אך מנוסח פקודות מטכ"ל עולה כי נגד או קצין ששירותו מוגדר מת"ק, מילואים בתנאי קבע, אינו נהנה ממלוא זכויותיו של משרת בקבע, ולפיכך גם לא חלות עליו כל חובותיו.

חייל במעמד של מת"ק אינו זכאי לחופשת שחרור או למענק. גמלאי של צה"ל, מסוגו של רוסו, אינו צובר נקודות נוספות לגמלה. למעשה, הגדרת חייל כמשרת במת"ק נועדה להתגבר, בדרך של התנדבות, על היכסה הקבועה בחוק המילואים ולאפשר לחייל שכר נאות, הדומה לשכרו של איש קבע הממלא תפקיד זהה.

צה"ל מגייס למילואים ממושכים, בתנאי מת"ק, לוחמים בדרגות נגד בסיירות. גם לשבויים, דוגמת גלעד שליט בתום שירות החובה שלו, מעמד של מת"ק. חוק ההתייעלות הכלכלית, הקובע לצה"ל מכסות של קציני קבע בדרגת אלוף-מישנה ומעלה ובדרגת רב-סרן ומעלה עם 14 שנות ותק, מגדיר חייל מת"ק מסוגו של רוסו כ"חייל במתכונת העסקה מיוחדת" ומבחין בינו לבין משרת-קבע.

גבי אשכנזי מתייחס למבצע בדיר א-זור 20 במרץ 2018. ניב אהרונסון
מקרה שונה מזה של גבי אשכנזי/ניב אהרונסון

צה"ל נוהג לגייס לשירות מילואים אלופים המכהנים כסגני מפקד פיקוד (גרשון "ג'רי" יצחק בצפון ובעבר יום-טוב סמיה בדרום). האלוף במילואים יצחק איתן, לשעבר אלוף פיקוד המרכז, גויס לעמוד בראש צוות מטכ"לי תחקור אירועים חריגים במבצע "צוק איתן".

מקרה רוסו אינו דומה לזה של גבי אשכנזי, שהשתחרר מקבע כאלוף, חזר לאחר למעלה משנה כרמטכ"ל ונדרש לצינון מלא בתום כהונתו, או לזה של בני גנץ, שיצא כאלוף לחופשת שחרור עם ההחלטה על מינוי יואב גלנט לרמטכ"ל והתבקש לקטוע את חופשתו ולהתמנות לרמטכ"ל כשבוטל מינוי גלנט. גם על גנץ חלה חובת שלוש שנות הצינון במלואה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully