וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנאום הצ'חצ'חים ועד ל"ערבים הנוהרים": רגעי השפל במערכות הבחירות בישראל

27.2.2019 / 13:00

סרטון התעמולה של הליכוד, שצולם ברקע מצבות חללי צה"ל, אינו הראשון לעורר סערה. איומים בחלוקת ירושלים, "מנשקי הקמיעות" ודיונים במוצא אמו של פרס - אלו הם רק חלק מציוני הדרך המכוערים במלחמה בין המחנות הפוליטיים לאורך השנים

אתר רשמי

סרטון המצבות שהפיצה אתמול מפלגת הליכוד הוגדר על ידי ראש ממשלה בנימין נתניהו "טעות עריכה". למרות שירד זמן קצר לאחר שעלה לאוויר, הסערה שחולל הסרטון עדיין נמצאת בכותרות. מדובר אולי באחד מרגעי השפל של הקמפיינים הפוליטיים בישראל, אך זהו ודאי לא הראשון שבהם. לאורך השנים, מערכות הבחירות ידעו עוד כמה ציוני דרך מכוערים, שיצרו כעס ושנאה בין המחנות הפוליטיים - ואולי אף השפיעו לבסוף על התוצאות.

מערכת הבחירות לכנסת העשירית, בשנת 1981, הייתה אחת האלימות והמכוערות בהיסטוריה של הפוליטיקה הישראלית. ארבע שנים אחרי המהפך הפוליטי ועליית הליכוד לשלטון, נדמה היה שהמערך עומד לזכות שוב בבכורה. נטען כי באותן בחירות החלו לצמוח אותן שמועות שקריות כי ל"פרס יש אימא ערביה" וכי "יש לו מניות בתדיראן". מיכאל בר-זוהר, הביוגרף של שמעון פרס, תיאר בספרו דיון פוליטי שלו היה עד: "איש מפלגת העבודה שאל את יריבו מהליכוד למה הוא כל כך שונא את פרס, והאיש השיב בשלווה: 'כי אימא שלו ערביה'. הקהל הריע".

באותה תקופה, עצרות עם היו עדיין אחת הבמות המרכזיות לניהול תעמולה פוליטית. הכינוסים של 1981 לוו בביטויי אלימות וקריאות קשות - הן מצד הנואמים, והן מצדי הבמה. במערכת זו העמיק השסע העדתי והאיבה בין המחנות הפוליטיים. במהלך אסיפת בחירות שערך פרס בפתח תקווה, שבה השתתפו כ-15 אלף איש, נאלצה המשטרה לפזר בכוח מתפרעים שהפריעו ואף עצרה 17 בני אדם. בבית שמש הושלכו על פרס עגבניות, ובאסיפת בחירות באשקלון פנה אבא אבן בקריאה נרגשת: "בשם הדמוקרטיה במדינה זו, אני תובע מאנשי החוק לאפשר לי לסיים את דבריי. תופעות כאלו ידעו רק במדינות של חומייני". רגע נוסף שזכור לכולם הוא קריאתו של הרמטכ"ל לשעבר מוטה גור למתפרעים באסיפה שבה נאם: "נדפוק אתכם כמו שדפקנו את הערבים".

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS
"שמאל זה מסוכן": סרטון הליכוד נגד גנץ - על רקע בית קברות צבאי
כחלון: "אם תכנית טראמפ תלויה בפלסטינים - זה לא יקרה"
בנט קורא לטראמפ: "פרסם את פרטי תכנית השלום לפני הבחירות"

תעמולת הליכוד בבית העלמין לחללי צה"ל. אתר רשמי
לא הפעם הראשונה. סרטון התעמולה של הליכוד מאמש/אתר רשמי

לצד זאת, האמירה שזכורה יותר מכול, ושלה יוחסה השפעה דרמטית על תוצאות אותה מערכת בחירות, נאמרה שלושה ימים לפני מועד ההצבעה בקלפי. הרגע התרחש בעצרת ענק של המערך בכיכר מלכי ישראל שבתל אביב, היום כיכר רבין, שאותה הנחה הבדרן דודו טופז. "תענוג לראות את הקהל הזה, ותענוג לראות שאין כאן צ'חצ'חים", קרא טופז לקהל הרב שמחא לו כפיים. הוא הוסיף לקרוא בחיוך: "...הצ'חצ'חים הם במצודת זאב. הם בקושי שין גימלים, אם הם בכלל הולכים לצבא. כאן נמצאים החיילים ומפקדי היחידות הקרביות".

האש בין המחנות, שאליה טופז רק הוסיף עוד שמן, הציתה את הארץ כולה. יום לאחר מכן, נערכה כמתוכנן עצרת הענק של הליכוד, באותה הכיכר ממש. ראש הממשלה מנחם בגין עלה לבמה, חמוש בכושרו הרטורי נטול המתחרים. הוא פתח והגדיר את הדגלים האדומים שהונפו יום קודם בכיכר כ"דגלי הקומנאציזם", שאותם הניפו "מי שהובאו הנה במשאיות של הקיבוצים".

עוד באותו נושא

תעלומת התעמולה: מי עומד מאחורי הסרטונים האנונימיים בימין?

לכתבה המלאה

דבריו של מוטה גור בעצרת בבית שמש מ-1981:

מנחם בגין במטה הבחירות של הליכוד עם תום יום הבחירות 30.6.81. סער יעקב, לשכת העיתונות הממשלתית
למרות שפרס הוביל בסקרים, בגין ניצח. בגין במטה הליכוד ב-1981/לשכת העיתונות הממשלתית, סער יעקב

לאחר מכן, עבר לטפל בטופז: "אמש בכיכר הזאת עמד שחקן צעיר, מה שמו? דודו? דודו, טו-פז, דודו טופז, כאן הוא אמר...באוזני מאה אלף אנשי המערך: 'הצ'חצ'חים, הם במצודת זאב, הם בקושי שין גימלים... כאן נמצאים החיילים ומפקדי היחידות הקרביות'...". הקהל הגיב בבוז אדיר, שכתובתו העיקרית היא כמובן - המערך. "עד הבוקר לא שמעתי את המלה צ'חצ'חים ולא ידעתי את פירושה. אבל כאשר אותו, מה שמו, דו-דו טו-פז, אמר את האיוולת...כל הקהל שעמד אמש פה, הריע. אומר לדודו טופז למי התכוון. בני עדות המזרח שלנו היו לוחמים גיבורים גם במחתרת. משה ברזאני היה ספרדי מעיראק. אשכנזי, עיראקי, יהודים, לוחמים, אחים", העלה בגין את קולו. עשרות האלפים הריעו.

הבחירות נערכו אחרי יומיים. למרות שלאורך כל הדרך פרס הוביל בסקרים, שמר בגין על כסאו וניצח את פרס. זו הייתה עדות מוחשית לפילוג בעם, לקרע העדתי ולהצבעה השבטית.

"מדיניות הוויתורים" וחלוקת ירושלים בקדמת הבמה

נראה כי השימוש בדימויים ובסמלים הוא אחד הכלים האפקטיביים ביותר במערכות הבחירות בישראל. הדבר בלט במיוחד בבחירות 1996. חצי שנה קודם להן נרצח ראש הממשלה יצחק רבין, אבל הבחירות נסובו סביב "מדיניות הוויתורים" של פרס.

בעזרת היועץ האמריקני ארתור פינקלשטיין והקמפיינר מוטי מורל, חזרו תשדירי הליכוד שוב ושוב על הסיסמה לפיה "פרס יחלק את ירושלים". לכך נלווה סרטון שבו נראים פרס ויו"ר הרשות הפלסטינית דאז, יאסר ערפאת, שלובי ידיים. כקמפיין משלים, אפשר להוסיף את מבצע השילוט של תנועת חב"ד יומיים לפני הבחירות. בלילה אחד התכסתה הארץ בשלטים הקוראים "רק נתניהו. זה טוב ליהודים". את המבצע הענק מימן המיליארדר האוסטרלי, חסיד חב"ד, יוסף גוטניק, ויש אף שמייחסים לו תרומה חשובה בסחף המצביעים לכיוונו של נתניהו בימים האחרונים שלפני הבחירות, שהוכרעו על שברירי אחוז.

פרס יחלק את ירושלים. מערכת וואלה!
"פרס יחלק את ירושלים". תשדירי הליכוד מ-1996/מערכת וואלה!

אותו דימוי ותרני ותבוסתני של פרס נולד הרבה שנים לפני כן. גם במערכת הבחירות של 1988 השתמש הליכוד בכך נגדו. עשרה חודשים קודם לבחירות פרצה בשטחים האינתיפאדה הראשונה, והבחירות נערכו אחרי ארבע שנים של ממשלת אחדות. פרס, שהחל את הקדנציה כראש ממשלה, התחלף אחרי שנתיים עם יצחק שמיר. רבין היה אז שר הביטחון. את ההידרדרות במצב הביטחוני הצליחו בליכוד לייחס לפרס ורבין. "אם חס וחלילה פרס יהיה בשלטון, יחגגו בשטחים", נאמר בתשדירי התעמולה בטלוויזיה.

"אפקט טופז" שחזר גם ב-2015

34 שנים אחרי מערכת הבחירות הסוערת של 1981, באותה הכיכר שבתל אביב, נישא שוב נאום בחירות שמיוחסים לו מוטיבים דומים לזה של "נאום הצ'חצ'חים" - הפעם היה זה נאום "מנשקי הקמעות" של האמן יאיר גרבוז. הימים היו ימי הבחירות לכנסת ה-20 בשנת 2015. עשרה ימים לפני הבחירות נערכה עצרת בכיכר - לא עצרת מפלגתית, אלא כזו המאחדת את המחנה שקרא להחלפת ראש הממשלה נתניהו.

ראש המוסד לשעבר מאיר דגן נשא באותה עת נאום רגשי ופסימי לגבי עתיד של המדינה. המפקד הקשוח אף דמע, אבל הנאום שלו נדחק לפינה ונשכח. הדברים הזכורים הם בעיקר אלה של גרבוז, שדיבר על "הקומץ", שמנה לדבריו את המושחתים, את אנשי "תג מחיר" ונאמני הר הבית, וגם את "מנשקי הקמעות, עובדי האלילים והמשתחווים ומשתטחים על קברי קדושים".

הנאום נשא גם הוא את "אפקט טופז", והדגיש את הדימוי המתנשא והמזלזל של מחנה השמאל, את הבוז למסורת ולמנהגים, מה גם שדבריו של גרבוז גם עוותו וה"קמעות" הפכו באין ספור ציטוטים שגויים ל"מזוזות". הסערה שחוללו הדברים איחדה את מחנה הליכוד.

סרטון "הערבים נוהרים לקלפיות" של נתניהו:

יאיר גרבוז בעצרת "ישראל רוצה שינוי" בכיכר רבין, מרץ 2015. ראובן קסטרו
גרבוז בעצרת בכיכר רבין, 2015/ראובן קסטרו

לצד נאומו של גרבוז, התאפיינה מערכת הבחירות האחרונה באמירות מפלגות נוספות. ביום הבחירות עצמו, קרא נתניהו עצמו במהלך השעות הראשונות להצבעה למצביעים בסרטון שהועלה לדף הפייסבוק שלו: "שלטון הימין בסכנה. המצביעים הערבים נעים בכמויות אל הקלפי. עמותות השמאל מביאות אותם באוטובוסים. לנו אין V-15, יש לנו צו 8, יש לנו רק אתכם. צאו אל הקלפי, תביאו את החברים ובני המשפחה, הצביעו 'מחל' כדי לסגור את הפער בינינו לבין מפלגת העבודה. בעזרתכם ובעזרת השם נקים ממשלה לאומית שתשמור על מדינת ישראל".

סרטון נוסף של הליכוד עורר סערה ב-2015, ובו נערכה השוואה בין עובדים שנאבקו בנתניהו בגלל הרפורמות שממשלתו ביצעה, לבין מחבלי חמאס. "אני פה בגלל נתניהו", אמרו משתתפים ב'קבוצת תמיכה' שבה גילמו שחקנים עובדים ברשות השידור ובנמלים, וכן בעלי חברת סלולאר. לצדם, הופיע שחקן שייצג מחבל חמאס, שהציג עצמו גם כן כ"נפגע נתניהו", כמו חברי הוועדים. כפי שקרה אמש, בליכוד התנצלו והסרטון הוסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully