וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי החלטת היועמ"ש: מפלגות הימין שמתייצבות לצד נתניהו

1.3.2019 / 8:30

מרבית מפלגות הימין לא המתינו להחלטת היועץ המשפטי לממשלה ופרסמו את כוונותיהן בנוגע לישיבה עם נתניהו, לאחר שיוגש נגדו כתב אישום בכפוף לשימוע. בבית היהודי ובישראל ביתנו אמרו כי "חזקת החפות שמורה לכל אדם", ובימין החדש הצהירו כי "ימתינו לתום השימוע"

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניב מעוז

ראש הממשלה בנימין נתניהו נערך במשך חודשים רבים עד להחלטת היועץ המשפטי לממשלה בנוגע להגשת כתב אישום נגדו, בכפוף לשימוע. כחלק מהניסיון לערער את מעמדו הוא טען בשבועות האחרונים כי מנדלבליט "נכנע ללחץ התקשורת והשמאל" והחקירות נגדו הן "מגדל קלפים שיקרוס". אבל לא רק נתניהו נערך, אלא גם ראשי מפלגות הימין נערכו לשלב המשמעותי והמתקדם בחקירות נתניהו - מרביתם הצהירו כי יישבו עם נתניהו לפחות עד שיוגש נגדו כתב אישום.

הכרעות היועמ"ש בתיקי נתניהו - סיקור מיוחד
היועמ"ש הכריע: נתניהו נאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים | כתב החשדות
נתניהו הגיב להחלטת היועמ"ש: "מסע ציד להפלת ממשלת הימין"

ישראל ביתנו - "לא כדין בוזגלו"

יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן הוא הראשון שהצהיר כי אין מניעה שנתניהו ימשיך לכהן בתפקידו גם אחרי שיוגש נגדו כתב אישום ומפלגתו תמשיך לשבת בממשלה בראשותו בסיטואציה כזו. ליברמן שהזכיר את הפרשה בגינה הוגש נגדו כתב אישום בהיותו שר החוץ, התפטר וזוכה טען כי "דין ראש הממשלה הוא לא כדין בוזגלו או ליברמן". אמש אמר ליברמן כי "במדינת ישראל הגוף היחיד המוסמך לקבוע האם בן אדם אשם או זכאי זה אך ורק בית משפט. חזקת החפות שמורה לכל אדם, גם לראש הממשלה. הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע אינה פסק דין חלוט. לכן מבחינתנו, ראש הממשלה בנימין נתניהו רשאי להתמודד בבחירות לכנסת כמו כל מועמד אחר".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בתגובה אחרי הודעה על כתב אישום נגדו, 28 בפברואר 2019. רויטרס
נתניהו מגיב להאשמות, אמש/רויטרס

הבית היהודי: "זכאי עד שהוכח אחרת"

באיחוד מפלגות הימין אמרו כי ילכו יד ביד עם נתניהו - הבית היהודי והאיחוד הלאומי. יו"ר המפלגה הרב רפי פרץ, עוד לא חודש בתפקיד אבל כבר הספיק להצהיר כי יישב עם ראש הממשלה גם אם יוגש נגדו כתב אישום, כמו גם יו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ'. אמש הצהירו בבית היהודי כי "כל אדם, גם בנימין נתניהו, זכאי עד אשר מוכחת אשמתו ולכן רשימת איחוד מפלגות הימין תמליץ אחרי הבחירות על ראש הממשלה נתניהו כמועמדה להרכבת ממשלת ימין חזקה ויציבה".

בהמשך הצטרפו גם אנשי עוצמה יהודית: "הגשת כתב האישום חודש לפני מועד הבחירות, היא נסיון להפיל ראש ממשלה מכהן, ואולם כאשר מדובר בתיקים העולה מהם צחנה של אכיפה בררנית הצחנה גדול אף יותר. נציגי עוצמה יהודית בכנסת לא יושפעו מהחלטת היועמ"ש".

ש"ס: כל עוד החוק לא יפריד ביננו

יו"ר המפלגה שר הפנים אריה דרעי שהחקירה בעניינו הסתיימה עם המלצת המשטרה להעמידו לדין, אמר בפתיחת קמפיין מפלגתו כי נתניהו יוכל להמשיך לכהן בתפקידו ומפלגתו תשב בממשלה בראשותו, "כל עוד החוק מתיר לו וכל עוד שאין פסק דין חלוט". לאחר פרסום החלטת היועץ, בש"ס חזרו על הדברים ואף הוסיפו כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו רשאי להתמודד בבחירות לכנסת כמו כל מועמד אחר".

מסע"ת של הימין החדש - הצטרפותה של אלונה ברקת למפלגה, בית העיתונאים, תל אביב  7 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
ממתינים לשימוע. בנט/ראובן קסטרו

יהדות התורה: יחד כל הדרך לממשלה

גם סגן השר יעקב ליצמן וח"כ משה גפני, שני בכירי המפלגה, אמרו אמירות דומות בנוגע להמשך דרכם עם נתניהו. גפני, למשל, אמר באירוע פתיחת הקמפיין "יש חוק במדינה ונפעל על פי החוק". כיום קובע החוק כי ראש הממשלה יכול לכהן בתפקידו גם אם יוגש נגדו כתב אישום, ועל פי דבריהם של גפני וליצמן, יהדות התורה תמשיך לשבת בממשלה בראשותו במצב כזה. אמש הם אף הדגישו: "ככל שהחוק יאפשר זאת נמשיך לתמוך בו, בייחוד בתקופה רגישה זו".

הימין החדש: בכפוף לשימוע

שר החינוך נפתלי בנט הצהיר לא פעם כי יישב בממשלה בראשותו של נתניהו לפחות עד להגשת כתב אישום סופי. בנט ציין כי "לא המלצות ולא שימוע הם רגעי החלטות". אמש אמרו בימין החדש כי "כפי שאמר היועץ במילותיו שיבוא לשימוע בלב פתוח ונפש חפצה, כך גם אנחנו נמתין לתום השימוע. מפלגת הימין החדש תמליץ לנשיא המדינה להטיל על בנימין נתניהו את משימת הרכבת הממשלה הבאה".

כולנו: לפני ואחרי

החלטת מנדלבליט לא תשפיע גם על יו"ר כולנו משה כחלון לאחר שהאחרון אמר בשבוע שעבר באולפן וואלה! NEWS כי קיים הבדל מהותי בין כתב אישום לפני השימוע לאחריו. "יש שמים וארץ בין לפני ואחרי שימוע. אלה שאלות היפותטיות". עם זאת, כחלון הבהיר כי "ראש ממשלה לא יכול לכהן תחת כתב אישום". כחלון לא הגיב לאחר פרסום החלטות היועץ המשפטי לממשלה.

המסקנה מאמירותיהם של ראשי מפלגות הימין היא כי ככל שעל נתניהו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה הבאה, לא תהיה להם בעיה לשבת עמו עד להחלטה על הגשה בפועל של כתב אישום נגד נתניהו, ככל ותהיה כזו. האתגר הגדול מבחינתו של נתניהו יהיה לשמור על כוחו במגרש הפוליטי ולמנוע זליגה של מצביעים לגוש מרכז שמאל.

(עדכון ראשון 28/02/19, 22:26)

מנדלבליט שב לביתו, הבוקר

צילום: חדשות 12

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully