וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יתמוך, מי יבלום ומה ייצא לנתניהו: המדריך המלא לחוק הצרפתי

4.3.2019 / 17:04

הצעת החוק של יו"ר הקואליציה אמסלם נועדה להקפיא חקירות משטרה נגד ראש ממשלה מכהן, וקודמה ברקע חקירות נתניהו. האם אישור ההצעה צפוי לעזור לראש הממשלה - ומה הסייגים שהציבו בכירים בקואליציה כדי לתמוך בה?

צילום: שלומי גבאי, עריכה: ניב מעוז

יו"ר הימין החדש השר נפתלי בנט ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שניים מהשותפים הבכירים בקואליציה היוצאת של הכנסת ה-20, הבהירו ביממה האחרונה כי לא יתמכו בחוק הצרפתי שנועד להקפיא חקירות משטרה, ככל שיחול על חקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו. כך, הפכו סיכוייה של הצעת החוק בממשלה הבאה לקלושים. מה בעצם כוללת הצעת החוק ומהי עמדתם של בכירים במערכת הפוליטית לגביו, כולל נתניהו? המדריך המלא להצעת החוק השנויה במחלוקת.

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS
עם הפנים לבג"ץ: המהלך הבא שעשוי לקבוע את גורל נתניהו
היועמ"ש לוועדת הבחירות: אין מניעה להתמודדות טל רוסו בבחירות
כולנו בהתייחסות ראשונה להכרעת היועמ"ש: עד השימוע - נשב בממשלה

ראיון עם חבר הכנסת דוד אמסלם, כנסת, 24 באפריל 2018. נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ
קידם את החוק ברקע חקירות נתניהו. אמסלם/נועם מושקוביץ, נועם מושקוביץ

מה כוללת הצעת החוק?

הצעת החוק שיזם יו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) נועדה להקפיא חקירות משטרה, והיא קודמה ברקע חקירותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. הצעת החוק אסרה לחקור באזהרה ראש ממשלה מכהן אלא אם יש חשד לעבירות מין, אלימות, סמים, ביטחון או אם דחיית החקירה עלולה לגרום לנזק ביטחוני או כלכלי משמעותי. הצעת החוק קבעה כי תוקפא גם תקופת ההתיישנות על העבירות כך שיהיה ניתן לחקור כשכהונת ראש הממשלה תסתיים. בנוסח החוק הובהר כי הוא לא יחול על חקירות שנפתחו לפני אישורו.

אם יאושר, האם לחוק תהיה השפעה על ראש הממשלה?

הצעת החוק לא עלתה לדיון בכנסת ה-20. עם זאת, בצל החקירות של ראש הממשלה נתניהו, היא יצרה עניין תקשורתי גדול. לנוכח התנגדות חלק מהשותפים הקואליציוניים, היא לא קודמה. אם ההצעה תקודם לאישור סופי בממשלה הבאה, הרי שלא תהיה לה כל השפעה על מצבו המשפטי של נתניהו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ישיבת ממשלה 10.2.2019. אמיל סלמן/הארץ,
יהיה מוכן לשקול חוק כזה שיחול על ראשי ממשלה עתידיים. בנט/אמיל סלמן/הארץ

מה עמדתם של ראשי מפלגות ובכירים בקואליציה בנושא?

יו"ר כולנו השר משה כחלון הבהיר בעבר כי יאפשר חופש הצבעה לחברי מפלגתו ככל שהצעת החוק תובא לאישור בכנסת, ובכך הביא לטרפודה. גם חלק מחברי הכנסת של הבית היהודי התנגדו לנוסח החוק, ושרת המשפטים איילת שקד אמרה אז כי מפלגתה תשקול תמיכה רק אם במקביל יוגבל משך כהונת ראש ממשלה בישראל לשתי כהונות.

היום, דעתם של ראשי המפלגות נחרצת יותר - בנט וליברמן לא תומכים בנוסח שתהיה לו השפעה רטרואקטיבית אך יהיו מוכנים לשקול חוק כזה על ראשי ממשלה עתידיים. לעומתם, ח"כ בצלאל סמוטריץ' הצהיר כי הוא בעד קידום חוק כזה שתהיה לו השפעה על חקירות ראש הממשלה. ש"ס ויהדות התורה טרם הביעו עמדה רשמית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, 3 במרץ 2019. רויטרס
ביקש לא לקדם את החוק. נתניהו/רויטרס

האם ייתכן חוק אחר בסגנון שיחול על חקירות נתניהו?

בנוסח הנוכחי הובהר כי החוק לא יחול על חקירות נתניהו, אך ככל שבליכוד ירצו לקדם חוק כזה שישפיע על חקירותיו של ראש הממשלה, יהיה קשה לעשות זאת לנוכח ההתנגדות המשפטית להחיל הצעות חוק רטרואקטיבית. במצב כזה, הסיכויים נמוכים מאד כי החוק יעמוד במבחן בג"ץ. גם ברמה הפוליטית, סיכוייו של נוסח כזה נחשבים קלושים.

מה עמדתו של נתניהו לגבי הצעת החוק?

נתניהו התייחס בכנסת הקודמת לחוק המדובר וביקש שלא לקדמו. הוא טען בפני חברי מפלגתו כי הוא אינו מעוניין בהצעת חוק הקשורה בחקירות המתקיימות נגדו. "אני לא מעוניין בשום חוק הנוגע בחקירות המתנהלות עכשיו שקשורות בי או שמתנהלות עכשיו ואינן קשורות בי", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully