וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גאה להיות קיצוני": לוחם הנח"ל שמתנגד לציונות ונפסל מריצה לכנסת

7.3.2019 / 14:40

את ד"ר עופר כסיף, שהוצב חמישי ברשימת חד"ש, מכירים רבים כמי שכינה את שרת המשפטים "חלאה ניאו-נאצית". המרצה והחוקר, שגדל בבית ציוני, לא מתנצל - ותולה את פסילתו בסיבות פוליטיות בלבד: "אני לא פרובוקטור"

צילום: יואב איתיאל, עריכה: שניר דבוש

ד"ר עופר כסיף בן ה-54, מועמד מפלגת חד"ש שהוצב במקום החמישי ברשימתה המאוחדת לכנסת ה-21 עם תע"ל, ונפסל אמש (רביעי) על ידי ועדת הבחירות המרכזית, הוא מרצה למדעי המדינה באוניברסיטה העברית בירושלים ונודע בהתבטאויותיו הפרובוקטיביות. בוועידת חד"ש האחרונה בשפרעם, מיד לאחר שבחרו בו צירי הוועידה ברוב קולות, הוא אף נשא נאום שבו הכריז לקול תשואות הקהל: "אני גאה להיות קיצוני".

"הייתי הסרבן הראשון שנשלח לכלא באינתיפאדה הראשונה ולאחר מכן ישבתי בכלא עוד שלוש פעמים", סיפר כסיף בנאומו. "בסך הכול ארבע פעמים הייתי בכלא בשל סירובי לשרת בשטחים הכבושים. אם זו קיצוניות, אני קיצוני. אם להיאבק כתף אל כתף עם חבריי וחברותיי, אחיי ואחיותיי הפלסטינים נגד הכיבוש והגזענות זו קיצוניות, אז אני קיצוני". הוא הדגיש: "מי שקיצוני זו החברה הישראלית, לא אנחנו. מי שדוגל במדיניות ואידיאולוגיה של עליונות יהודית - זו הקיצוניות. מי שמתנגד, כמונו, הוא לא הקיצוני, הוא המתון והוא גם ינצח ואנחנו ננצח".

ואולם, ההתבטאות שזיכתה אותו בפרסום נרחב בציבור הייתה חריגה לכל הדעות. "בארץ בושתי השקד צורח", כתב בפוסט פייסבוק שבו גם כינה את שרת המשפטים איילת שקד "חלאה ניאו נאצית" ו"הטינופת הזו". בפוסט הטיח כסיף כי שקד "אחראית שותפה לפשיזציה של ישראל" וכן "שותפה עקיפה לרצח עם באפריקה ולפשעים נגד האנושות". כשהתעמתו איתו בתקשורת על הפרסום הזה, הוא לא חזר בו - להיפך. כשנשאל על ההתבטאות החריפה כלפי שרה בממשלה ענה כי "בנסיבות מסוימות לא רק שזה לגיטימי, זה אפילו חובה". לאורך הדרך, כסיף סיפק עוד שלל אמירות ארסיות כלפי אנשי ציבור מהימין.

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS
בניגוד לעמדת היועמ"ש: אושרה התמודדות מיכאל בן ארי בבחירות
מעשה ב-4 או 5 בלונים: הליכוד מסתבך בהפרת זכויות יוצרים של ספר הילדים
עדיין נאהבים, עדיין נעימים: דרעי וליברמן אוהבים ושונאים בקרב המנדטים

עופר כסיף, מקום החמישי ברשימת חד"ש-תע"ל. ויקיפדיה, אתר רשמי
"אומר את דעותיו באומץ, למרות שהוא רגשי מאוד". כסיף/אתר רשמי, ויקיפדיה

"אני לא פרובוקטור", אמר היום כסיף לוואלה! NEWS. "כדי לערער על שיח הגמוני אתה צריך לנער אותו, והניעור הזה כמו שעשה סוקרטס בזמנו נעשה הרבה פעמים על ידי התרסה. זה כלי שהוא מוכר וידוע, לגיטימי וראוי בשיח שאמור להיות דמוקרטי".

הוא לא מתנצל על הדברים שאמר על שקד. "תראה איזה דבר מעוות קורה בחברה שלנו", אומר כסיף, "אתמול הוועדה אישרה מסיבות פוליטיות כניסה לכנסת לכהניסטים גזעניים שחוגגים את הטבח של ברוך גולדשטיין - ובסוף מדברים על ההתבטאויות שלי? זה לא מעוות? הכניסו לכנסת אנשים שתומכים ברצח עם וגם לא מסתירים את זה - ולא מדברים על זה כמעט, ובמקום זה מדברים על הביקורת על התפיסות הללו".

ואין חמלה על השרה שאולי נפגעה, אישית?

"חמלה זה דווקא אחד הדברים הבסיסיים אצלי", הוא עונה. "לפני האינתיפאדה יצחק לאור כתב מחזה בשם 'אפרים חוזר לצבא' שבו הוא משווה בין החיילים בשטחים הכבושים לבין הנאצים. ניצול שואה שנפגע מהדברים פנה לבג"ץ, שם קבעו השופטים אהרון ברק ואחר כך מנחם אלון, כי פגיעה ברגש היא לא עילה לצנזורה או פסילה. אותו הדבר גם במקרה שלי, ולא במקרה אני מזכיר אותם כי הם באים עם תפיסות עולם שונות מאד".

עוד באותו נושא

בניגוד להמלצת היועמ"ש: נפסלה מועמדות עופר כסיף ורשימת בל"ד

לכתבה המלאה
אינפו עופר כסיף מעודכן. עיבוד תמונה
אינפו עופר כסיף מעודכן/עיבוד תמונה

חברתו למפלגה במקום שמעליו, ח"כ עאידה תומא סלימאן, מתארת אותו כ"אדם צנוע אשר מצליח להתחבר לאנשים מרקעים שונים". "חייכן, אופטימי וחרוץ מאוד. אני מכירה את עופר כבר שנים רבות מהפעילות והחברות שלנו במק"י וחד"ש. עופר אדם ישר ואומר את דעותיו באומץ רב למרות שהוא מאוד רגשי", היא מוסיפה.

"לא גדלתי בבית של שמאל רדיקלי - זה תהליך שעברתי"

כסיף, יליד 25 בדצמבר 1964, חג המולד, גדל בראשון לציון. הוא למד והתחנך בבית הספר היסודי שלמון ובגימנסיה הריאלית בעיר, שם למד עם ח"כ לשעבר ניצן הורוביץ (מרצ) והשניים נותרו חברים עד היום. את התואר הראשון עשה כסיף באוניברסיטה העברית בירושלים ומשם המשיך ישירות ללימודי הדוקטורט בבית הספר לכלכלה של לונדון. היום הוא דוקטור לפילוסופיה פוליטית ובמחקריו הוא עוסק גם בפוליטיקה השוואתית ובפוליטיקה ישראלית. בנוסף להוראה והמחקר האקדמיים, הוא פעיל שמאל רדיקלי שנים ארוכות. הוא תושב רחובות, נשוי ואב לבן.

עוד כשהיה בבית הספר היסודי, היה פעיל במועצת התלמידים ואת הכיוון השמאלי קיבל שנים אחר כך כתלמיד תיכון, כשהיה חניך בתנועת "נוער של"י". "גדלתי בבית עם חינוך ציוני לאומי כמו שכולם מכירים, לא שמאל ולא רדיקלי, זה תהליך שעברתי באופן עצמאי, מתוך תהייה ומחשבה", הוא אומר. "אני גם שמח שעברתי אותו, כי כמו במשפט הידוע, במקום שבו עומדים חוזרים בתשובה צדיקים גמורים אינם עומדים". דמויות נערצות עליו בהיסטוריה הן מרקס עצמו, לנין ורוזה לוקסמבורג, המהפכנית הפולניה-גרמניה ממוצא יהודי, מרקסיסטית ופמיניסטית. כמורי דרך נערצים בדרכו הפוליטית הוא מציין את חברי הכנסת המנוחים מאיר וילנר (מק"י, רק"ח וחד"ש) ותאופיק זיאד (רק"ח וחד"ש), שלשניהם שימש עוזר בתחילת הקריירה.

איילת שקד, אשקלון, 18 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
"פגיעה ברגש היא לא עילה לצנזורה או פסילה". שקד, שאותה גידף כסיף בפייסבוק/ראובן קסטרו
"תמיד הוא היה איש שמאל אבל בצבא זה לא בלט. האינתיפאדה טלטלה אותו"

את השירות הצבאי מילא כסיף כחייל קרבי בנח"ל ובנח"ל המוצנח. הוא סיים את השירות ב-1987 בדרגת סמל, והצרות שלו עם מפקדיו החלו במילואים, עם הסרבנות לשרת בשטחים. על הרקורד הזה, ב-2012 כיבד אותו ארגון "יש גבול" בהדלקת משואה בטקס הדלקת משואות אלטרנטיבי. הוא הצטרף למפלגת חד"ש וזוכה בה לפופולריות עצומה שרק הולכת וגוברת. לפני חודש, בוועידת המפלגה, זכה להיבחר למקום השלישי ברשימתה לכנסת, לפני שחברה שוב לשותפה תע"ל של אחמד טיבי, מה שדחק אותו שני מקומות מטה.

מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך היה מפקד הפלוגה של עופר כסיף בגדוד 50 של הנח"ל. ד"ר עדו נבו, מרצה במחלקה למנהל ומדיניות ציבורית במכללת ספיר, היה סגן מפקד הפלוגה. "אחרי השחרור שוב נפגשנו, בלימודי התואר הראשון באוניברסיטה, אז התיידדנו ונותרנו חברים טובים עד היום", הוא מספר, "הוא היה חייל מן השורה, תמיד הוא היה איש שמאל אבל בצבא זה לא בלט. זו גם הייתה תקופה אחרת. האינתיפאדה טלטלה אותו ואת העמדות שלו וכנראה הביאה אותו לחשיבה מחודשת. ברור שעכשיו עושים לו עוול. עמדותיו קיצוניות ובטח לא בלבו של הקונצנזוס, אבל הן כן עמדות לגיטימיות בחברה דמוקרטית. חלק מהעניין בדמוקרטיה זה הוויכוח והזכות של כל אחד להביע עמדות. וגם אם אנשים לא מסכימים ואני לא אומר שאני מסכים להן, אבל אני חושב שאלו עמדות שראוי שיישמעו".

עופר כסיף במסע"ת של חד"ש,חיפה, 7 בפברואר 2019. שלומי גבאי
"שנאה והפחדה בעיניי זו 'הרוח מתחת לכנף ימין'". כסיף/שלומי גבאי

"לא הצלחתי לישון הלילה", מודה הבוקר עופר כסיף, "אבל לא מאיזו דאגה או שהייתי מוטרד, אלא בגלל שהחזיקו אותי בשיחות טלפון. האמת ששיערתי שכך זה יתנהל, ואיך זה ייגמר - עוד חזון למועד. אני יודע מה צריך להיות אבל לא מה שיהיה". על זה שהוועדה פסלה "דוקא את היהודי של חד"ש" הוא אומר: "לפני הבחירות הקודמות, את הדיונים על העלאת אחוז החסימה, דוד רותם הוביל כראש ועדת חוקה, חוק ומשפט מטעם 'ישראל ביתנו'. לאחד הח"כים שלנו הוא אמר משהו שלא התפרסם, שמה שמטריד אותם פחות זה אם יהיו ערבים בכנסת, אלא מה שמטריד אותם יותר זו השותפות היהודית-ערבית. שזה לא נורמלי בעיניהם. אז ברור שיש פה רדיפה פוליטית של המיעוט הפלסטיני וניסיון להדיר את הנציגים שלו, אבל תזכור שחלק מהעניין זה שלא רוצים שותפות יהודית-ערבית, רוצים עוינות יהודית-ערבית. זה משרת את המטרה. הם לא רוצים נציגות יהודית-ערבית ותיקה, אותנטית, חזקה כמו שתמיד יש לנו בחד"ש. באנגלית יש ביטוי שאומר 'הרוח שמתחת לכנף' (The wind beneath the wing) אז שנאה והפחדה בעיניי זו 'הרוח מתחת לכנף ימין'".

"הוועדה לא פעלה על פי חוק והרי לא היו עילות. לא חוק יסוד הכנסת והתיקון עמדו לנגד עיניהם של חבריה, אלא שיקולים פוליטיים", ממשיך כסיף. "היועמ"ש בעצמו קבע שאין עילה. זו ועדה פוליטית שהמניע היחידי שלה היה הנטייה הפוליטית של האנשים שישבו בה, וראינו את זה כבר מהבוקר כשהם הכשירו את השרץ הכהניסטי".

איתמר בן גביר וחסן ג'בארין 
שמייצג את חד"ש-תע"ל, דיון בועדת הבחירות, 6 במרץ 2019. מערכת וואלה!
איתמר בן גביר וחסן ג'בארין בדיון במועמדות כסיף בוועדת הבחירות, אתמול/מערכת וואלה!
"אנחנו חיים בחברה שיש בה עכשיו רדיפה שיטתית של כל מי שלא מוכן ליישר קו"

מחר ירצו לפסול אותך מללמד באוניברסיטה

"מחר? יש כאלה שאומרים את זה שנים. מי שהגיש את הבקשה נגדי בכנסת כבר אמר את זה, ולא רק הוא. יש רדיפה שיטתית גם של אנשי אקדמיה. אנחנו חיים בחברה שיש בה עכשיו רדיפה שיטתית של כל מי שלא מוכן ליישר קו עם הבון-טון הגזעני של ממשלת ישראל ומקורביה - אקדמיה, חינוך, תקשורת, פעילים בחברה האזרחית ובארגונים לזכויות אדם, הכול. מה זה חוק העמותות? מה זה האיומים והנסיונות להשפיע על אנשי תקשורת? הייתי מכניס לזה גם את הנסיון לצמצם את העצמאות של מערכת המשפט ולפגוע ביועץ המשפטי ובפרקליטות אבל כמובן לא צריך לכרוך את זה עם זה, כי אי אפשר להתייחס אליהם במובנים פוליטיים או להכניס אותם לאותה משבצת וליייחס להם גוון כזה. כולנו נמצאים ברדיפה שיטתית שנים ארוכות על ידי הימין הקיצוני ומי שמוביל אותה זה ראש הממשלה, שגם עכשיו הכניס כלאחר חוסר כבוד את הכהניסטים לתוך הכנסת, מתוך מגמה לתת גם לגרוע שבגרועים שבהם מקום בוועדה למינוי שופטים. כל זה רק כדי להגן על עצמו שחס וחלילה לא ייכנס לכלא".

המשך דיונים - פסילת איחוד רשימות הימין והאיחודים של המפלגות הערביות, כנסת, ירושלים. חזקי ברוך, ערוץ 7, אתר רשמי
"הכניסו לכנסת אנשים שתומכים ברצח עם". איתמר בן גביר בדיון בוועדת הבחירות, אתמול/אתר רשמי, חזקי ברוך, ערוץ 7

יש שופטים בירושלים? על בית המשפט אתה סומך?

"אנחנו נמצאים בליקוי מאורות מאד רציני בכל המערכות ואני לא יכול להגיד שום דבר החלטי בנקודה הזו. אני ספקן מאד גדול משום שבשנים האחרונות ממשלת ישראל בהנהגת נתניהו הובילה וממשיכה להוביל אותנו ואת כל החברה הישראלית בכל המובנים לעברי פי פחת. מדובר בחיסול הדמוקרטיה, או יותר נכון חיסול השאריות של הדמוקרטיה, כי כשיש כיבוש וגזענות אין דמוקרטיה. אפילו את מראית העין של הדמוקרטיה מחסלים. אכן אני מקווה שבבחירות זה ישתנה לגמרי גם מבחינת ההרכב וגם מבחינת המגמה".

אתה צופה מהפך?

"אנחנו חיים במקום כל כך דינמי שקשה לחזות מה יהיה בבחירות. מהיום למחר דברים יכולים להתהפך. אנחנו מכירים את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully