וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גוש הימין נחלש, ש"ס נמחקת: מה היה קורה בבחירות לנשים בלבד? | סקר וואלה! NEWS

8.3.2019 / 9:30

פילוח סקר הבחירות האחרון מאפשר הצצה לאיך הייתה נראית המפה הפוליטית אילו רק נשים היו קובעות אותה. בנוסף לחיזוק משמעותי למרצ ולאורלי לוי אבקסיס, כחול לבן הייתה נחלשת - אך לנתניהו היה קשה עוד יותר להרכיב ממשלה

סטילס: ראובן קסטרו, וידאו: ארכיון וואלה!NEWS, עריכה: שניר דבוש

בעולם ללא גברים - איך הייתה נראית המפה הפוליטית בישראל אם רק נשים היו מצביעות בקלפי? מרצ הייתה מתחזקת, ש"ס הייתה נמחקת, אורלי לוי הייתה עוברת את אחוז החסימה, ולבנימין נתניהו היה קשה עוד יותר להרכיב ממשלה - כך עולה מבדיקה מיוחדת של וואלה! NEWS ומכון Panels Politics לרגל יום האישה הבינלאומי.

פילוח מגדרי של תוצאות הסקר השבועי האחרון שפורסם בוואלה! NEWS, שכלל כ-516 נשים שמהוות מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית והערבית בישראל, מאפשר לבצע תרגיל מחשבתי מעניין - ולבחון כיצד היו מתחלקים המנדטים בבחירות הקרובות אם רק המין הנשי היו שולט במושכות.

מהסקר עולה כי אם היו מצביעות רק נשים, מפלגת כחול לבן עדיין הייתה המפלגה הגדולה עם 34 מנדטים, אך היא נחלשת ב-2 מנדטים לעומת התוצאה שלה בציבור הכללי (36). עם זאת, לגנץ וחבריו במפלגת כחול לבן היה כנראה הרבה יותר קל להרכיב ממשלה - שכן גוש המרכז שמאל היה זוכה ליתרון ברור של 65 מול 55. אצל הנשים יש יותר כוח לשתי מפלגות השמאל - מפלגת העבודה ומרצ. העבודה עם 9 מנדטים (לעומת 8 בציבור הכללי), ואילו מרצ קופצת ב-3 מנדטים מ-6 בציבור הכללי ל-9 בהצבעה הנשית בלבד.

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS
"גאה להיות קיצוני": לוחם הנח"ל שמתנגד לציונות ונפסל מריצה לכנסת
דרעי וליצמן בהודעה משותפת: ניכנס יחד רק לקואליציה בראשות נתניהו
ברקע פרסום הקשר לטענת ההטרדה נגד גנץ: דוברה של רגב הודיע על עזיבה

כנס מפלגת "כחול לבן" בגני התעורכה 21 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
הנשים נותנות יותר כוח לשמאל ולשותפות להרכבת ממשלה בידי כחול לבן. לפיד וגנץ/ראובן קסטרו

גם גשר של ח"כ אורלי לוי אבקסיס הייתה עוברת את אחוז החסימה אם הבחירות היו נקבעות על ידי נשים בלבד. ש"ס, לעומת זאת, לא הייתה עוברת את אחוז החסימה, כמו גם ישראל ביתנו, שגם בציבור הכללי וגם בקרב נשים לא עוברת את הרף.

בעוד שקולות הנשים משנות את חלוקת המנדטים בגוש המרכז שמאל, היא לא פוגעת בכלל במפלגת השלטון, שהייתה נותרת עם 31 מנדטים, כמו התוצאה שלה בציבור הכללי. גם יהדות התורה לא נפגעת ונשארת עם 7 מנדטים בכל מקרה. איחוד מפלגות הימין, שקיבל בסקר הכללי 7 מנדטים, מקבל רק 6 מהנשים, והימין החדש של בנט ושקד מקבל חמישה מנדטים. חיתוך הסקר הנשי גם לא מראה שינוי כלשהו בקרב המפלגות הערביות, חד"ש-תע"ל בראשות איימן עודה ואחמד טיבי היו מקבלות 9 מנדטים ואילו רע"מ-בל"ד לא עוברת את אחוז החסימה.

ההבדל הבולט ביותר בין הסקר הכללי לבין נתוני הנשים בלבד הוא בגוש המרכז-שמאל. בנתוני הנשים ניתן לראות היחלשות של 4 מנדטים אצל מפלגת כחול לבן ואת היעלמותה של ש"ס מהמפה. בכחול לבן, שהנהגתה מורכבת משלושה רמטכ"לים לשעבר ולפיד, הייצוג הנשי בעשירייה הראשונה לוקה בחסר עם שתי נשים בלבד. על כך המפלגה סופגת ביקורת שככל הנראה משפיעה גם על תמונת המנדטים.

עוד באותו נושא

סקר וואלה! NEWS | אחרי הכרעת היועמ"ש: הימין חוזר להוביל בקרב הגושים

לכתבה המלאה

גם בליכוד, שמולה מתמודדת כחול לבן על הבכורה, יש רק שתי נשים בעשיריה הראשונה, אך בין הימין והשמאל יש פערים גדולים בחשיבות ייצוג הנשים. מחקר שפרסם המכון הישראלי לדמוקרטיה בפברואר השנה, התגלה כי ל-52% מהציבור היהודי חשוב שרשימת המפלגה שיצביעו עבורה יהיה מספר גדול של נשים במקומות ריאליים. בקרב מצביעי שמאל שיעור האנשים שהייצוג הנשי חשוב להם קופץ ל-80%, במחנה המרכז השיעור עומד על 57% ואצל בוחרי הימין - רק 45%.

לדברי עורך הסקר, מנחם לזר, אורלי לוי מושכת קולות נשים ובמידה פחותה גם מרצ, ולכן הן עולות במדגם הנשי. זאת, לעומת כחול לבן שאצלה ההצבעה מעט יותר גברית ולכן שם יש ירידה. בנוגע להיעלמותה של ש"ס מהסקר אומר לזר כי "ש"ס נמחקת כי מלכתחילה היא על הסף, וכל שינוי יכול להשפיע. מדובר בציבור מסורתי שבחלקו לא מקבל את העובדה שגם נשים שאינן מיוצגות צריכות להצביע למפלגה חרדית ממש כמו יהדות התורה - יש התחלה של מחאת נשים חרדיות אבל עדיין בשוליים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully