וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעקת ה"גוועלד" של נתניהו עלולה להכניס את המפלגות החרדיות לצרות

25.3.2019 / 14:30

קמפיין ההפחדה שמנהלים ראשי המפלגות החרדיות כאילו היה מדובר במי שהרגע חזרו מהאופוזיציה בתום 4 שנות רעב, נועד לדבר אחד: לשמר את הכוח הקיים. גם ניסיון למנוע אובדן קולות למפלגתו של אלי ישי בתמורה להבטחת תפקיד נשקל. האתגר הגדול של החרדים

צילום: ישראל כהן, "קול ברמה", עריכה: שניר דבוש

ביהדות התורה ובש"ס ראו את ההופעה של ראש הממשלה בנימין נתניהו באולפן החדשות 12 ביום שבת, שמעו אותו אתמול (ראשון) ברדיו והבינו שחלום הבלהות כבר כאן: מצבם עלול להיות קשה עוד יותר מזה שאליו נקלע נתניהו. אריה דרעי, יעקב ליצמן ומשה גפני, ראשי ש"ס ויהדות התורה, הביעו מאז תחילת מערכת הבחירות לכנסת ה-21 חשש מכך שנתניהו יקיים בישורת האחרונה קמפיין גוועלד שדרכו יצליח למשוך רבים ממצביעי הימין, בין היתר, גם חרדים צעירים. שלא לדבר על תרחיש קיצוני יותר שבו נתניהו לא יצליח להרכיב את הממשלה ואז יצטרכו לממש את הבטחתם "ללכת לאופוזיציה" או לחלופין להפר את אותה הבטחה ברגל גסה.

באופן מקרי לחלוטין, באותה שעה שבה נתניהו ישב באולפן בנווה אילן, בבני ברק התקיים כינוס בחירות של דגל התורה, אחת משתי הסיעות המרכיבות את יהדות התורה. כיום חברים בה שלושה חברי כנסת, ואחרי הבחירות הקרובות, מקומו של השלישי כלל לא בטוח.

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
"אפילו הנאצים הבינו": הנאום המקומם בפתיחת קמפיין דגל התורה
יהדות התורה פתחה את קמפיין הבחירות: "לפיד השפיל, ביזה ורושש אותנו"
ליצמן בכנס סגור: "אכלנו מרורים בקדנציה האחרונה, עלינו להתחזק"

סיעת 'דגל התורה', אחת משתי הסיעות המרכיבות את 'יהדות התורה' פתחה את קמפיין הבחירות, ו בבני ברק, 24 במרץ 2019
 יו"ר הסיעה ח"כ משה גפני. צילום: שלומי כהן,
כנס דגל התורה, אתמול/צילום: שלומי כהן

זר שהיה נקלע לאירוע היה יכול לחשוב שמדובר באירוע מחתרתי של יהודים שמנסים לקיים תורה ומצוות תחת שלטון נאצי בתקופת השואה. הרב חיים קנייבסקי, אחד מהרבנים הבולטים במגזר החרדי הוא דמות שהצליחה לסחוף אחריו אלפים בבחירות המקומיות שהתקיימו בסוף השנה הקודמת. הפעם, בכינוס הזה, הוא לא דיבר בשל חולשתו, אבל אחד הדוברים הביא דברים בשמו. "כל מגמת השלטון היא להשפיל ולרמוס את כל התורה כולה", אמר. "רצונם לגזור שלא ישמרו את השבת, שלא ילמדו תורה, לעקור את כל התורה כולה".

בבוקר שאחרי, יו"ר ש"ס השר אריה דרעי נשמע לא פחות תקיף. "נשבר מחסום הבושה", הוא אמר בכנס בחירות בביתר עילית. "אנשים מעזים לדבר על קודשי ישראל ועל ברית הזוגיות, גם אנשים דתיים שעושים הכול כדי לקבל קולות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
אריה דרעי בכנס בחירות של ש"ס באשדוד 5 במרץ 2019. יעקב כהן, אתר רשמי
"נשבר מחסום הבושה". דרעי/אתר רשמי, יעקב כהן

קמפיין ההפחדה שמנהלים ראשי המפלגות החרדיות כאילו היה מדובר במי שהרגע חזרו מהאופוזיציה בתום ארבע שנות רעב נועד לדבר אחד: לשמר את הכוח הקיים. ש"ס ניסתה בתחילה להילחם בתדמית החרדית שדבקה לה מאז פטירת הרב עובדיה יוסף. "ביבי צריך אריה חזק", הכריז קמפיין המפלגה. יהדות התורה ניסתה לפזול לקהל החילוני באמצעות הרשתות החברתיות, צעד חסר תקדים כשלעצמו אבל כשזה לא עבד שתי המפלגות הבינו כי עליהם לשמר את הכוח הקיים, אחרת גם הוא יעמוד בספק.

בסקר וואלה! NEWS האחרון, יהדות התורה רשמה לראשונה ירידה משבעה לשישה מנדטים וש"ס הידרדרה לארבעה מנדטים. אבל גם במלחמה על שמירת הכוח הקיים, נוצרים חיכוכים פנימיים. ח"כ משה גפני (יהדות התורה) נכח לפני כשבועיים באירוע בחירות אינטימי בפתח תקווה, ושם הציע לדרעי, ספק כ"חבר", ספק אם כפוליטיקאי מודאג, "להשלים עם אלי ישי". למי שלא הסתפק באמירה הזו, גפני גם תמך בכך שישי ימונה לשר בממשלה שתוקם בתמורה לכך שמפלגת יחד בראשותו לא תרוץ בבחירות הקרובות.

הילולא רבא דצדיקייא 25 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
ההצעה של גפני לא תצא לפועל. ישי/ראובן קסטרו

הנוכחים בחדר הבינו ששתי ההצעות של גפני לעולם לא ייצאו לפועל, ככל שזה תלוי בדרעי. מאחורי הקלעים, כך התברר, גפני ניסה לבלום את הריצה של ישי בתמורה לתפקיד נחשק שיקבל אחרי שתוקם בתמורה לתמיכה ביהדות התורה. האמירה הפומבית שזכתה לתגובות זועמות מצד הח"כים הצעירים בש"ס הייתה בלון ניסוי שהוא שחרר לאוויר במטרה לבחון איך מהלך כזה יתקבל מצד מי שאמורים לעבוד איתו ביום שאחרי הבחירות כאילו לא קרה דבר. גפני, יש לומר, יחסית נבהל אבל ההערכה היא כי ישי לא ירוץ עד הסוף. "הוא כרגע לא מתקרב לאחוז החסימה, כוחו הפוליטי הוא מנדט לכל היותר", אמר גורם ביהדות התורה. "כשהמלחמה היא על כל קול, אין לנו פריווליגיה לוותר על 30 אלף קולות. הכל שאלה של מחיר, ומאמין שבקרוב יכריזו על המחיר בקול רם".

החשש הגדול הוא לא רק מנתניהו ומזליגת מצביעים צעירים במגזר החרדי. זה גם אחוז ההצבעה שצפוי להיות גבוה מתמיד, משבר ההנהגה החרדית, שבר באמון של השטח החרדי, שנובע בחלקו מהבחירות לרשויות המקומיות. גם השאלה הגורלית ביותר מהדהדת: קואליציה או אופוזיציה. מבחינת המפלגות החרדיות זה לא רק שבועיים אחרונים לקמפיין הבחירות, אלא השבועיים הכי קריטיים, והאמירות של הפוליטיקאים ממחישות זאת בצורה הכי טובה שהיה אפשר לבקש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully