חיצונית - מדריך לבחירות. אתר רשמי
חיצונית - מדריך לבחירות/אתר רשמי

היציבים - והמתרסקים: 8 ימים לבחירות - תמונת מצב

כתבי וואלה! NEWS

1.4.2019 / 6:10

בליכוד צלחו את משוכת היועמ"ש, בכחול לבן מנסים לשחזר את ההצלחה ולמפלגות הקטנות מתווספים עוד ועוד חוששים מאחוז החסימה. לקראת הימים הקריטיים שבסוף המרוץ - מצבם העדכני של אלו שמייחלים לא לחוות טלטלה נוספת, ואלו שדווקא מתפללים למהפך

שמונה ימים לבחירות לכנסת ה-21 וחלקים ניכרים בתמונת המפה הפוליטית עדיין משתנים במהירות. בעוד שנראה כי חלק מהמפלגות מרופדות בכמות קבועה של מנדטים בסקרים, אחרות נעות מעל ומתחת לאחוז החסימה ומנסות לגייס כל קול. בימים הקריטיים שבהם מנסה כל מפלגה לשתות את קולות חברתה למחנה, רק כדי להגדיל את כוחה במו"מ האפשרי להרכבת הממשלה, כתבי וואלה! NEWS מסכמים את מצבם העכשווי של כל השחקנים המרכזיים במערכת הנוכחית.

סטילס: ראובן קסטרו, וידאו: ארכיון וואלה!NEWS, עריכה: ניב מעוז

הליכוד

מפלגת השלטון נמצאת בקרב צמוד מאוד על ההובלה מול כחול לבן ומתייצבת בסקרים האחרונים על 29-32 מנדטים, עם עדיפות ברורה לגוש הימין שימליץ על נתניהו לראשות הממשלה. כחול לבן שואפת לגדול ולהגדיל את הפער מהליכוד, מה שיעמיד את הקמפיין של נתניהו בדילמה, כי ככל שהליכוד יגדל כך עולה הסכנה למפלגות האחרות בגוש שלא יעברו את אחוז החסימה. המסרים המרכזיים בקמפיין היו "זה ביבי או טיבי", "לפיד וגנץ - שמאל חלש, נתניהו - ימין חזק", "נתניהו - ליגה אחרת", "לא ביבי - לא חוקרים" וכן "לא שוחד, לא כסף".

שלט תעמולה של הליכוד בתל אביב, 6 בפברואר 2019. AP
קמפיין הליכוד בתל אביב/AP

הדמויות המרכזיות בקמפיין הן נתניהו, נתניהו ושוב נתניהו. ראש הממשלה בחר שלא להיעזר ביועצים אסטרטגיים חיצוניים ומנהל את קמפיין הליכוד בעצמו באמצעות שרשרת פיקוד מצומצמת וממודרת. מנהל הקמפיין הוא עופר גולן, שבימים כתיקונם משמש דובר משפחת נתניהו, ואיתו עובדים יונתן אוריך, דוברו הפוליטי הצעיר של ראש הממשלה, וטופז לוק, שבדרך כלל מתפקד כאחראי הניו מדיה בלשכת ראש הממשלה. אליהם הצטרפו גם הפרסומאי שרוליק איינהורן ויועץ התקשורת נדב שטראוכלר. בנו הבכור של נתניהו, יאיר, מעורב גם הוא מאחורי הקלעים ומשמש כדובר הנגטיב הלא מסונן של הקמפיין בטוויטר. גם השר יואב גלנט תפס פיקוד ומנהל את מטה השטח ואת יום הבחירות של הקמפיין, ולצדו יו"ר הקואליציה דודי אמסלם.

שלט תעמולה של הליכוד בתל אביב, 28 במרץ 2019. AP
ייזכר כאחד המלוכלכים שהיו בישראל. קמפיין הליכוד בתל אביב/AP

את החודשיים הראשונים לקמפיין הליכוד העביר בעיקר בהכנות לקראת החלטת היועץ המשפטי לממשלה להגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה, בכפוף לשימוע. בזמן שפרקליטיו של ראש הממשלה ניסו לדחות ולמנוע את הפרסום, אנשי הקמפיין ריכזו מאמץ בהפצת מסרים שיחתרו תחת אמינותו ומשמעותו של כתב החשדות החמור, ונראה שהם הצליחו. תגית השוחד שהצטרפה לשמו של נתניהו לא פגעה כמעט במצבו בסקרים עד כה, אך פרשת המניות ופרשת הצוללות שצצה בישורת האחרונה עלולה לחדש עליו את מתקפת השחיתות. אחרי שעברו את משוכת מנדלבליט ואחרי שהסתיימו הפריימריז, בליכוד עברו לשלב הנבחרת, וצמרת הליכוד הוזעקה לככב באולפנים ובתעמולה. למען המטרה הנעלה, נתניהו עשה סולחה מתוקשרת עם יריבו הגדול גדעון סער, שרק לפני חודשיים הואשם על ידו בפוטש ובניסיון הדחה. מצד שני, הוא הרחיק מתמונת בכירי הליכוד את המקורבת מירי רגב, שהציבור לא בולע היטב בסקרים. ההדרה של רגב מתמונת הגברים הלבנים ואשכנזים הוציאה את השד העדתי מהבקבוק, והביאה על נתניהו והליכוד גל של האשמות בגזענות.

חלק מכובד מקמפיין הליכוד התמקד בהדגשת קשריו הבינלאומיים המכובדים של נתניהו, עם טראמפ ופוטין, כדי לחזק את הסלוגן "ליגה אחרת". ביד השנייה, קמפיין הליכוד ייכנס כנראה לדברי הימים כאחד המלוכלכים והנמוכים בהיסטוריה של המדינה, ושלל תקריות מבישות ליוו את המסרים החדים והתקיפים. אולפן הליכוד TV, שנבנה בהשקעה של עשרות אלפי שקלים, לא הצליח לספק כותרות אלטרנטיביות או להתחרות בתחנות הטלוויזיה ברייטינג, אבל יצר שני כאבי ראש גדולים שדרשו צמצום נזקים - סרטון הקברים בבית העלמין הצבאי והחיקוי הנבזי של אמנון אברמוביץ. נתניהו התנער וגינה בדיעבד את שני המקרים, אך לא את הקמפיין המרושע של אנשיו על מצבו הנפשי של בני גנץ. (טל שלו)

כחול לבן

האיחוד בין בני גנץ ויאיר לפיד הביא בתחילת הדרך מספרים פנומנליים שלא נצפו במחוזותינו שנים, אך בינתיים בכחול לבן התייצבו באזור ה-33-30 מנדטים עם פער קטן למדי מנתניהו, ועם נחיתות ברורה בתמונת הגושים. היכולת של גנץ להרכיב את הממשלה הבאה תלויה קודם כל ביכולת שלו לייצר גוש חוסם לזה שימליץ על נתניהו, ומתבססת בעיקר על העבודה, מרצ והמפלגות הערביות, ובשלב זה גוש המרכז-שמאל רחוק מלהיות בעמדת ההובלה. עד 9 באפריל גנץ ינסה להגדיל את הפער מנתניהו ולשתות מנדטים לכל המפלגות מסביב כדי לשנות את תמונת המצב הגושית ולייצר צ'אנס פוליטי להרכבת הממשלה. המסרים המרכזיים בקמפיין היו "אין ימין ואין שמאל, ישראל לפני הכול", "תודה נתניהו, אנחנו נמשיך מכאן" וכן "בחרתם נתניהו, קיבלתם סמוטריץ' - מול ברית של קיצונים, נביא ברית של תקווה". לכך נוספו קריאה להקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת פרשת הצוללות והרווח על סך 16 מיליון שגרף נתניהו ממכירת המניות שלו.

שלטי תעמולה של מפלגת כחול לבן בירושלים, 28 במרץ 2019. רויטרס
שלט תעמולה של כחול לבן בירושלים/רויטרס

בלב הקמפיין של כחול לבן עומדת רביעיית הקוקפיט של ההנהגה, שכוללת מלבד גנץ ולפיד גם את שני הרמטכ"לים לשעבר משה יעלון וגבי אשכנזי. הרביעייה ניהלה במשותף את הקמפיין, כשבאופן רשמי לפיד משמש כמנהל הקמפיין של כולם. ברקע הדברים, שלל מקורבים ויועצים אסטרטגיים שלוחשים על אוזנם של בכירי הקוקפיט, מצדו של לפיד מנהלים את העסק המקורב האולטימטיבי הלל קוברינסקי, היועץ האמריקני מרק מלמן ואיש הסתרים הפוליטי שלום שלמה, במעורבות גבוהה של הסוקר ישראל בכר שהגיע מסביבת גנץ. גנץ עצמו מוקף במעגל קרוב של יועצים ולוחשי סתרים - ראשת המטה שלו מעיין ישראלי, והיועצים האסטרטגיים איתי בן חורין, טל אלכסנדרוביץ ורונן צור.

האתגר המרכזי של כחול לבן היה יצירת מערכת משותפת של קבלת החלטות בקמפיין שאיחד בין שלוש מפלגות שונות, כשלכל אחד מארבעת הקברניטים אגו משלו, וכל זה פחות משמונה שבועות לפני הבחירות. הסנכרון בין כל הקמפיינים גזל מהם זמן יקר, ודרש שינויים וכיוונים בחלוקת התפקידים ושרשרת ההוראות בקמפיין ובמטה. הפוליטיקה שמאחורי הרכבת הרשימה המשותפת הובילה לכך שמצמרת הרשימה נעדרות נשים, וכחול לבן נאלצים מאז לפזר הבטחות על תיקונים ולהתחייב לייצוג נשי הולם. במקביל, זמן קצר אחרי הקמת המפלגה המשותפת, החלו חצי הליכוד להתמקד במספר 5 ברשימה, יו"ר ההסתדרות לשעבר אבי ניסנקורן, והשביתות התכופות ברכבת רק תדלקו אותם עוד יותר.

בני גנץ, משה יעלון, יאיר לפיד וגבי אשכנזי בסיור ברמת הגולן, 13 במרץ 2019. רויטרס
האתגר - יצירת מערכת קבלת החלטות משותפת לארבעת הקברניטים. אשכנזי, גנץ, לפיד ויעלון/רויטרס

לאורך כל הקמפיין גנץ הותקף ברצף פרסומים ודיווחים שליליים ומביכים שנועדו לחתור תחת ההתאמה שלו לראשות הממשלה. זה החל בפרשת הכפר הירוק והטענות להטרדה מינית של גנץ בהיותו בן 17, המשיך בדיווח על הפריצה האיראנית לטלפון וגל שמועות על פרטים מביכים שנמצאים בו שעשויים להעמיד את גנץ בסכנת סחיטה, ולווה כל העת בהקלטות מביכות שהודלפו לערוץ 13, שחשפו שיחות של גנץ מפורומים סגורים. בכחול לבן פיזרו בשבועות האחרונים שלל האשמות וחשדות שרומזות שהאירועים אינם מקריים, ושעומדים מאחוריהם גורמים פוליטיים, אך לא סיפקו הוכחות או הגישו תלונה רשמית לבדיקה מקיפה שלהם. (טל שלו)

העבודה

אחרי הקריסה הגדולה של המפלגה, שהגיעה בימי שפל גם לחמישה מנדטים, בעזרת קמפיין מוצלח הנוגס בקולות של כחול לבן, וכן בעזרת כיוון ברור ללא זיגזוגים, התייצבה העבודה בסקרים ועומדת כעת על שמונה-תשעה מנדטים. עם זאת, יחסית לכמות המנדטים הנמוכה, הרבה טלטלות עברו על המפלגה - פיטוריה המכוערים של לבני, ההתרסקות הראשונית בסקרים, הריב המתוקשר מול ח"כ איתן כבל וקריאות מתוך המפלגה להחלפת היו"ר לקראת הבחירות. לקברניטיה של העבודה עדיין אין מה לשמוח יתר על המידה, משום שההתייצבות בסקרים איננה הישג של ממש. בבחירות 2015 הצליחה המפלגה לגרוף 24 מנדטים במסגרת האיחוד עם התנועה של ציפי לבני. גם אם מפחיתים את ערכה האלקטורלי של התנועה, שעמד על חמישה מנדטים, לא נראה שלעבודה יש סיכוי לשחזר את 19 המנדטים שקיבלה מהציבור לפני ארבע שנים.

אלוף (במיל') טל רוסו היה אולי גלגל ההצלה היחיד של היו"ר אבי גבאי לנוכח ההתרסקות בסקרים, והבושה שעמה נאלץ להתמודד לנוכח סירוב שורת אישים בעלי ערך אלקטורלי להצעתו לשריון במקום השני. לגבאי לקח זמן רב לוותר על הפנטזיה לשמש ראש הממשלה הבא, אך נראה שעדיף מאוחר מאשר אף פעם. למרות שבחודשים האחרונים הוציאו במפלגה את הכביסה המלוכלכת החוצה, ניתן לומר שהפריימריז עשו לגבאי רק טוב. הוא זכה להציג רשימה מכובדת של נבחרי ציבור לצד ה"אס" שהצליח לגייס ברגע האחרון, רוסו. למעשה, לצד רוסו שנחשב להישג המשמעותי של המפלגה לקראת הבחירות הנוכחיות, עבר גבאי מקריאת תיגר בקול ענות חלושה על נתניהו - לקמפיין מוצלח נגד חברי כחול לבן. הקמפיין שם את המפלגה על נתיב ברור לקראת ההליכה לקלפיות, עם סיסמאות כמו "אם זה הולך כמו בוגי, נשמע כמו הנדל ונראה כמו האוזר - זה ימין" ו"אם תקבלו את כחול לבן, תקבלו את נתניהו". למרות הקו החדש, היציב והברור, יש מי שכועס במחנה המרכז-שמאל על כך שהמפלגה בחרה לתקוף דווקא את כחול לבן, המפלגה היחידה שיכולה להביא למהפך.

השקת קמפיין מפלגת העבודה, גני התערוכה, תל אביב 18 במרץ 2019. ראובן קסטרו
הנבחרת קודמה לפרונט. חברי רשימת העבודה באירוע השקת הקמפיין/ראובן קסטרו

גבאי הוא דמות ריכוזית, דבר שייתכן שגרם לו מיום בחירתו להסתכסך כמעט עם כל אדם אפשרי במפלגה - מהוותיקים ועד לחברי הכנסת הנוכחיים. משהבין שמיקומו כדמות בלעדית בקמפיין לא מקדמת את המטרות המפלגה, שינה את הפוקוס וקידם את "הנבחרת" לקדמת הבמה. בשבועות האחרונים מייצר הקמפיין סרטונים שבהם מככבים חברות וחברי הרשימה, ובנוסף, גבאי מנסה להשתמש במספר 2, רוסו, ובמספר 8, עמר ברלב, כדי לשוות למפלגה גם דימוי ביטחוני. לצד זאת, נראה כי מאז הפרסום על ניסיונות גבאי לפגוע ביו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' בפריימריז, היא התרחקה מעט ממעורבות בקמפיין וגם תמיכתה הפומבית בגבאי פחתה משמעותית. ח"כ איציק שמולי, שגרף את המקום הראשון בפריימריז, נעדר מהקמפיין בתקופה האחרונה והקריטית עקב הולדת בנו בחו"ל. אך מעבר לכל שאלות הקמפיין, הדבר העיקרי שמטריד את גבאי בימים אלה הוא ההתרחשויות הפוליטיות בתוך המפלגה ביום שאחרי הבחירות - אז יהיו עסוקים כל חברי הכנסת בעבודה בשאלה מתי יתקיימו בחירות ליו"ר, ומי יחליף את גבאי. (דנה ירקצי)

יהדות התורה

יהדות התורה היא מהמפלגות שהצליחו לשמור על יציבות בסקרים לאורך כל מערכת הבחירות, ואם לא יתרחש שינוי משמעותי, הרי שהמפלגה צפויה לשמור על כוחה הנוכחי של שבעה מנדטים. החיבור עם אלי ישי עשוי לחזק אותה במעט, אך בשלב זה אף אחד מראשי המפלגה לא יודע להעריך איך תשפיע התופעה של זליגת קולות חרדים למפלגות חילוניות, ובראשן הליכוד.

בשבוע הקרוב מתכננת המפלגה לעשות מאמצים למיצוי הקול החרדי. "הבנו שאנחנו מפספסים כ-30% מהמצביעים מהציבור שלנו בגלל אדישות, אלה שאומרים 'יהיה בסדר'", אומר גורם במפלגה. את המסרים של הקמפיין ימקדו באויבים לפיד וגנץ. "כשיש אויבים, המצביעים שלנו יודעים להתלכד ולהתאחד". במפלגה ציינו כי המסרים לא באים בדמות של איומים אלא רק כתזכורת: "שנות השובע השכיחו את שנות הרעב ואנחנו נזכיר לציבור מה היה לנו עם לפיד".

כינוס מפלגת יהדות התורה 24 בפברואר 2019. -, אתר רשמי
גם סרטוני בחירות הפכו לחלק מהקמפיין. כינוס מפלגת יהדות התורה בפברואר/אתר רשמי, -

במפלגה הצהירו כי ישקיעו "המון כסף" לקראת יום הבחירות בהקמת מטות ארגוניים ברחבי הארץ, זאת לטובת שינוע של מצביעים לקלפיות, רשימות ושיחות למתלבטים או לאדישים. הקמפיין ימשיך להתנהל תחת הסיסמה "ברגע האמת", תוך שינסו לחדד. גם סרטוני בחירות שהפכו חלק בלתי נפרד מהקמפיין הנוכחי יופצו באינטנסיביות. (יקי אדמקר)

חד"ש-תע"ל

חד"ש-תע"ל היא איחוד פוליטי בין "המפלגה הסוציאליסטית הערבית-יהודית החזית הדמוקרטית לשלום ולשוויון", הידועה יותר בראשי התיבות חד"ש בראשות ח"כ איימן עודה, לבין מפלגת התנועה הערבית להתחדשות בראשות ח"כ ד"ר אחמד טיבי, המגדירה עצמה כמפלגה חברתית-לאומית. שתי המפלגות החילוניות דוגלות בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה מזרח ירושלים, לצד מדנינת ישראל בגבולות הקו הירוק, וכן ב"פתרון לבעיית הפליטים הפלסטינים באופן צודק על פי החלטות מועצת הביטחון". המפלגות תומכות בנסיגה מלאה מרמת הגולן ומכל השטחים השנויים במחלוקת עם לבנון, ובעד חתימת הסכם שלום עם סוריה ולבנון, במטרה להגעה לשלום כולל ובר-קיימא באזור. שתי המפלגות קוראות להעלאת ושינוי המעמד החוקי והאזרחי של האזרח הערבי בישראל ולצמצום הפערים בין המגזר היהודי והערבי, בדרך של "העדפה מתקנת".

כמו בל"ד-רע"מ, מדובר בשתיים מתוך ארבע המפלגות שהרכיבו את הרשימה המשותפת בכנסת האחרונה. פרישתו של טיבי הביאה להתפרקות הרשימה. במהלך מערכת הבחירות, פסלה ועדת הבחירות המרכזית את המועמד היהודי ד"ר עופר כסיף, החמישי ברשימה, בגין התבטאויות שנויות במחלוקת - הזכורה שבהן היא כינויה של שרת המשפטים איילת שקד "חלאה ניאו-נאצית". בסופו של דבר, בית המשפט העליון התיר לכסיף להתמודד.

השקת קמפיין חדש תעל תל אביב 13 במרץ 2019. ראובן קסטרו
טיבי, עודה, תומא-סלימאן וכסיף בהשקת קמפיין חד"ש-תע"ל/ראובן קסטרו

האתגר הגדול לחד"ש-תע"ל יהיה אחוזי ההצבעה הנמוכים בקרב המגזר הערבי, שבבחירות האחרונות "נהר לקלפיות" עבור הרשימה המשותפת. אתגר נוסף הוא התבגרותה של החברה הערבית, שבה כשליש מהקולות צפויים להגיע, לבסוף, למפלגות השייכות למגזר היהודי. הסקרים מנבאים למפלגה, בשלב זה, 7-8 מנדטים. (יואב איתיאל)

איחוד מפלגות הימין

הקמפיין במפלגה המשותפת לבית היהודי, האיחוד הלאומי ועוצמה יהודית מתחלק לשני קמפיינים נפרדים. עוצמה יהודית מנהלת קמפיין נפרד משל חברותיה, ומאז החלטת בג"ץ לפסול את מיכאל בן ארי ממועמדותו לכנסת, מנסים בה למנף את הפסילה כדי למשוך מצביעים לקלפי. עו"ד איתמר בן גביר אולי לא שודרג למקום החמישי ונותר במקום השביעי ברשימה, אבל הבטיח לעצמו את מאמצי חבריו לדאוג לו לתפקיד יו"ר ועדת החוקה בכנסת הבאה, ולכן לדאוג לו לתפקיד חבר בוועדה למינוי שופטים, מתוך הנחה שכך יוכל לעשות שינוי במערכת המשפט.

מנגד, בבית היהודי ובאיחוד הלאומי נערכים לפעילות שטח כדי לנסות לעצור את הירידה בסקרים בשבועיים האחרונים. במסגרת זו, הפעילות תעשה מול קהל המתלבטים בציונות הדתית, בהם גם "דתיים לייט" שחושבים להצביע למפלגתם של בנט ושקד. הסיסמה "מחויבים ליותר" תלווה את המפלגה גם בשבוע הקרוב, בדיוק כמו בכל השבועות האחרונים, בעוד ראשיה מתכוננים גם לשאיבת קולות מכיוון הליכוד והימין החדש.

כמו כן, באיחוד המפלגות מתכננים לרתום אלפי בחורי ישיבות מתוך ארבעה מוקדים ברחבי הארץ במשך שלושה ימים רצופים לשכנוע מצביעים. במפלגה אף הפיצו היום סרטון הקורא לבחורי הישיבות להצטרף למבצע ואשר חושף מי עמד מאחורי מאות המודעות שנתלו בישיבות השונות ברחבי הארץ בסוף השבוע שעבר תחת הכותרת "בינייש תתחבר". (יקי אדמקר)

הימין החדש

המתיחות הביטחונית בדרום בשבוע החולף חיזקה את המפלגה אחרי תקופה לא קלה עבורה, ובימין החדש מתכוונים להמשיך לחזק את המוטיב הביטחוני עד לבחירות. ביום שבו נפלה הרקטה במושב משמרת בשרון, נסע בנט לעוטף עזה ובילה את הלילה בקיבוץ עלומים, נסיעה שאותה הוא צפוי לעשות גם בשבוע הבא. שר החינוך, שרק בשבוע שעבר שלח את שותפתו להנהגה השרה איילת שקד לקדמת הקמפיין, פרסם השבוע את תכניתו למבצע "ביעור חמץ" לטיפול ברצועת עזה, המתבססת בעיקרה על מהלך אווירי רחב, חיסולים ממוקדים ושימור חמאס מפורז לאורך זמן.

מפלגת ״הימין החדש״, השרים נפתלי בנט ואיילת שקד, יהשקת קמפיין המפלגה. ראובן קסטרו
חוששים משאיבת הקולות של נתניהו רגע לפני הבחירות. בנט ושקד/ראובן קסטרו

בסביבתו של בנט אומרים כי המהלכים שלו נשענים על מחקר של המפלגה, לפיו עלה שהציבור מעריך את נתניהו כמדינאי וכראש ממשלה, אבל חושב שהוא נכשל מול חמאס. על כן, לדבריהם, צפוי בנט לפרסם תכניות נוספות בקרוב. לעומתו, שקד תמשיך בקמפיין על הצורך, לטענתה, בשינויים נוספים במערכת המשפט, והסיסמה "שקד תנצח על בג"ץ, בנט ינצח את חמאס" תמשיך בינתיים להדהד מטעם המפלגה.

בסקרים שפורסמו מיד אחרי שבנט ושקד השיקו את המפלגה החדשה, הימין החדש זכתה ליותר מ-10 מנדטים. מאז, הסקרים מנבאים להם חמישה עד שבעה מנדטים בלבד. כעת, באמצעות הקמפיין שזכה לחיזוק מהמצב הביטחוני בדרום ינסו לשפר זאת, למרות החשש מכך שנתניהו ישתה את המנדטים ממפלגתם רגע לפני הבחירות. (יקי אדמקר)

מרצ

ככל שחולפים הימים נראה שעבור מרצ, במקרה הטוב, מה שהיה הוא שיהיה. על אף התקוות והשאיפות הראשוניות להכפיל את כוחה, או לפחות להגדיל משמעותית את מספר המנדטים, עומדת המפלגה במרבית הסקרים על חמישה מנדטים - כמו בכנסת הנוכחית. לנוכח הזעזועים הרבים בזירה הפוליטית לצד האירועים הביטחוניים - במפלגה רואים גם בכך הישג.

לפני כשלושה שבועות, השיקה המפלגה רשמית את הקמפיין עם הסיסמה "אין מהפך בלי מרצ", כשנראה ש"שמאל זה מרצ" פחות הצליח. אך כמו מפלגות קטנות נוספות, גם אחרי ההשקה היא מתקשה להיכנס לסדר היום, ואפילו סרטון קמפיין בערבית על הכיבוש, שכלל תמונה של מחנה ההשמדה אושוויץ תפס כותרות רק לזמן קצר. במרצ מיהרו להגיב כי התמונה לא אושרה, הסרטון הוסר ונבדק אם מדובר בחבלה מכוונת.

פריימריז במרצ, גני התעורכה, ת"א 14 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
בעיקר מגיבים למתרחש בקמפיינים אחרים. זנדברג, רוזין ופריג' ממרצ/ראובן קסטרו

בימים אלה במפלגה בעיקר מגיבים לאירועים או לקמפיינים של אחרים, וזאת לצד המועמדים שמכתתים רגליהם בין חוגי בית, רבים מהם בקיבוצים. בנוסף, בשבוע האחרון השיקה המפלגה את "תכניות המהפך" שלה בשורת אירועים - מהקרנת נאום בגין על מצודת זאב ועד עריכת חתונות לזוגות חד מיניים - שנועדו להציג את המצע בכמה תחומים. במפלגה מבהירים כי יש עוד למה לצפות, ואת הנשק הרציני של הקמפיין הם שומרים לחמשת הימים האחרונים. מה בדיוק הוא יהיה? נראה כי הם אפילו לא החליטו. (מאיה הורודניצ'אנו)

ש"ס

הקמפיין שהחל בסיסמה "ביבי צריך אריה חזק" הלך והתפזר לכמה כיוונים שונים, ואיבד את עוצמתו. ש"ס עם 7 מנדטים בכנסת היוצאת, עושה כל מאמץ כדי לשמור על כוחה בבחירות לכנסת ה-21. קמפיין המפלגה בישורת האחרונה יורכב משני מסרים מרכזיים: תומכים בנתניהו לראשות הממשלה, אבל בקלפיות מצביעים רק ש"ס - להמשך מורשתו של הרב עובדיה יוסף. הסיסמה הראשונה "יש אבא בשמיים - בקלפי רק מרן" והשנייה היא "יש אבא בשמיים - מצווה להצביע ש"ס".

היו"ר ושר הפנים אריה דרעי, שנמנע לאורך הקמפיין מראיונות לתקשורת, צפוי לנצל את הימים שנותרו לבליץ ראיונות בתקשורת הכללית, בניסיון למצב את ש"ס כמפלגה שהיא אינה רק חרדית, אלא כזו שפונה גם למסורתיים וחילונים. (יקי אדמקר)

כולנו

במפלגה בראשות שר האוצר משה כחלון מעודדים מהסקרים האחרונים, בכולם היא עוברת את אחוז החסימה. עם זאת, חלק מהפעילים עדיין מפחדים שביום הבחירות "ישתה" נתניהו את המנדטים למפלגות הימין הקטנות. כחלון שבר ימינה בקמפיין הנוכחי ומציג כבר זמן מה את מפלגתו כממשיכה של הליכוד הישן של בגין. המסרים ימניים בהרבה מבעבר, עם דגש חזק על הפריפריה והצלחותיו בנושאים החברתיים.

רוב הקמפיין מציב את חלון בקדמת הבמה ואת העשייה שלו במשרד האוצר לטובת מעמד הביניים. דמות נוספת שמככבת בקמפיין היא שר הכלכלה אלי כהן, שעבר לפרונט במהלך מסע הבחירות, אך נותר משני לכחלון למרות שנחשב אדם שהציבור מזדהה עמו. כחלון החליט לא להביא אישיות ביטחונית בולטת לרשימה, ובעצם נותר נאמן למרבית חברי הכנסת שכיהנו בקדנציה האחרונה. כמו כן, עקב ההבנה שמצביעיו הם אנשי ימין שרוצים לראות את נתניהו בראשות הממשלה, הצהיר כי ימליץ רק על נתניהו. מנגד, הוא עדיין מנסה לבדל עצמו משאר מפלגות הימין, ולא תוקף את מערכת המשפט והמשטרה. בקמפיין של כולנו גם לא תשמעו התייחסות למפלגת גשר של אורלי לוי-אבקסיס, המציגה תפיסה חברתית ונאבקת עם כחלון על אותם קולות.

משה כחלון, אלי כהן,וחברי מפלגת "כולנו"בסיור בשוק התקוה לצד שחקני העבר בקבוצת בני יהודה, 28 במרץ 2019. אבי כהן
ממשיכים להאמין. כחלון וכהן בסיור בשוק התקווה בתל אביב/אבי כהן

שר האוצר לא מאמין שהסקרים המנבאים ארבעה עד חמישה מנדטים לכולנו נכונים, ומצפה להרבה יותר. ראשי הערים שעובדים עבורו, כמו תומר גלאם באשקלון, מעמיקים את אמונתו כי יגיע לשבעה ואף לשמונה מנדטים. מתוקף יכולת הארגון הגבוהה של כולנו, ופריסת פעיליה בכל מקום בארץ, אנשי המפלגה מאמינים כי המרחק מאחוז החסימה יהיה גדול יחסית - וכחלון עצמו אף מאמין שגם בממשלה הבאה ימשיך בתפקידו הנוכחי. (יניר יגנה)

זהות

במפלגת זהות נערכים לקרב של השבוע האחרון, במטרה לשמור על המומנטום שנוצר סביב המפלגה בחודש האחרון, והעלייה הדרמטית והמפתיעה בסקרים. תחת הכותרת "מגבירים את הקצב" יקיימו ביום שלישי הקרוב כנס פעילים ענק בתל אביב כהיערכות לקראת יום הבחירות. במפלגה אומרים כי אין כוונה לערוך קמפיין שלילי חרף ההתקפות מצד מפלגות בימין ובשמאל.

יו"ר מפלגת זהות, משה פייגלין בכנס פעילים במודיעין 28 במרץ 2019. ראובן קסטרו
לשמור על המומנטום. יו"ר זהות משה פייגלין/ראובן קסטרו

את יום חמישי הקרוב, חמישה ימים לפני הבחירות, יקדישו ליום מיוחד בירושלים, במהלכו ייפגשו עם צעירים חרדים, יערכו כנס בחירות ויבקרו בשוק מחנה יהודה בעיר. יו"ר המפלגה משה פייגלין, שנחשב לכוכב העולה בבחירות הנוכחיות ימשיך בכנסים, אירועים וחוגי בית עם אותם מסרים שהשמיע במהלך כל הקמפיין בתקופה האחרונה. במפלגה אומרים כי לא תהיה התמקדות בקהל ספציפי - "זהות היא כמו בית חב"ד לישראלים", אמרו במפלגה. "ההתמקדות תהיה בכל הציבורים והאוכלוסיות". (יקי אדמקר)

רע"מ-בל"ד

רע"מ-בל"ד היא איחוד פוליטי בין "הרשימה הערבית המאוחדת", מפלגה ערבית בראשות ד"ר מנסור עבאס ומנהיגי הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית, עם "הברית הלאומית הדמוקרטית" בראשות ד"ר מטאנס שחאדה. זה חיבור לא טריוויאלי בין מפלגה דתית למפלגה חילונית. ערכה של רע"מ למצע האידיאולוגי זניח, והוא מבוסס על עקרונותיה של בל"ד. הרשימה דוגלת בהפיכת מדינת ישראל ל"מדינת כל אזרחיה" ושואפת להפרדת הדת מהמדינה. היא תומכת בנסיגתה של ישראל מכל השטחים, במימוש זכות השיבה כפתרון לבעיית הפליטים ובהקמת מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים. הרשימה מבטיחה לפעול למען שמירת הייחוד הלאומי, התרבותי והאתני של המיעוט הערבי בישראל, לו היא דורשת אזרחות שווה, מהותית וצודקת, היא תומכת בביטול ההכרה במוסדותיה הציוניים של מדינת ישראל, ודורשת הכרה בערביי ישראל כמיעוט לאומי. הרשימה מצהירה כי מאבקה נגד "חוק הלאום הגזעני" הוא נושא הדגל של פעילותה - ויהיה העיקרי שעמו תתמודד בכנסת ה-21 בפורומים בינלאומיים.

חברי רשימת רע"מ בל"ד במהלך דיון בבג"ץ על פסילתם 14 במרץ 2019. שלומי גבאי
חברי רע"מ-בל"ד בדיון בבית המשפט העליון על פסילתם בידי ועדת הבחירות/שלומי גבאי

ועדת הבחירות המרכזית קבעה שהרשימה לא תוכל לרוץ בבחירות, בעיקר בשל התנהלות של תמיכה ברצח ובטרור שיוחסה לבל"ד, אך בערעור שהוגש לבית המשפט העליון אושרה התמודדותה. בסקרים מוצאת את עצמה הרשימה על גבול אחוז החסימה, וכמו אצל חד"ש-תע"ל, האתגר הגדול שלה הוא להוציא את הציבור התומך בה ולהביא אותו ביום הבחירות לקלפיות. זאת, למרות התפרקות הרשימה המשותפת, למרות שאחמד טיבי הפופולרי חבר דווקא לחד"ש, ולמרות שהצמרת שלה נותרה עם דמויות אנונימיות יחסית - עבאס ושחאדה - שהחליפו את מסעוד גנאים וג'מאל זחאלקה, שפרשו מהחיים הפוליטיים.

המפלגה השיקה קמפיין בחירות בעברית, אבל מודה שמוקדם מדי להציג אותה כמפלגה ערבית-יהודית. כעת, היא קוראת למתלבטים בינה לבין חד"ש-תע"ל לזכור כי טיבי הוא מי שפירק את הרשימה המשותפת. (יואב איתיאל)

ישראל ביתנו

סימן שאלה מרחף מעל ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן - והשאלה אם תצליח המפלגה לגבור על הסקרים הלא מחמיאים מטרידה רבים. במקרה הטוב, מנבאים הסקרים חמישה מנדטים לליברמן, ובמקרה הרע מפלגתו אפילו לא עוברת את אחוז החסימה. כעת תוהים תומכיה אם תצליח להתרומם ולהביא את הבוחרים בהמוניהם לקלפיות ב-9 באפריל.

נראה שפרשת ישראל ביתנו והפרידה הכפויה מחברת הכנסת הדומיננטית פאינה קירשנבאום נתנו את אותותיהם על המפלגה. לכך מצטרפת התפטרותו של ליברמן מתפקיד שר הביטחון, זאת לאחר קדנציה קצרה בתפקיד שבה לא מימש את הבטחתו לחסל את איסמעיל הנייה במהירות. ליברמן, שמקווה לחזור לתפקיד החשוב שמילא פחות משנה, אמר בנובמבר כי "אנו קונים שקט לטווח קצר במחיר פגיעה קשה בביטחון, גילינו רפיסות". במצע הבחירות התמקדה המפלגה בנושא הביטחון - ובתוכו חיזוק ההרתעה וחזרה לימי הסיכולים הממוקדים, התנגדות לכפייה דתית, קידום העלייה והקליטה וקידום חיים חילוניים בישראל.

אביגדור ליברמן באולפן וואלה, 18 במרץ 2019. ראובן קסטרו
מנסה לצאת מתדמית מפלגת העולים. ליברמן/ראובן קסטרו

אחת ההחלטות המשמעותיות שקיבלו במפלגה במסע הבחירות הנוכחי הוא היציאה מתדמית מפלגת העולים הסקטוריאלית, וכבר עם חשיפת הרשימה לבחירות נראו כמה הפתעות. הראשונה היא שדרוג חבר הכנסת החרוץ עודד פורר, שמצא את עצמו במקום השני. שרת הקליטה והח"כית הוותיקה סופה לנדבר נותרה מחוץ לרשימה, כמו גם יו"ר הסיעה רוברט אילטוב, שהודיע על פרישה מהחיים הפוליטיים. במקומם, הצטרפו העיתונאי הוותיק יבגני סובה, איש העסקים ולשעבר מנכ"ל הבורסה ליהלומים אלי אבידר, ויו"ר עמותת "נכה, לא חצי בן אדם" אלכס פרידמן. (אור רביד)

גשר

עד לפני כמה חודשים סומנה אורלי לוי-אבקסיס כהבטחת הבחירות עם שמונה מנדטים בסקרים. מאז, נמצאת לוי-אבקסיס על גבול אחוז החסימה ולא מצליחה להתרומם - כשמי שתפסה את המומנטום במקומה היא זהות של משה פייגלין. בעוד כחלון מצליח להישאר בכותרות במסגרת תפקידו כשר האוצר, כולנו וגשר מכרסמות זו לזו במאגר הקולות הנוהים אחר מפלגות חברתיות. ברוב הסקרים גשר לא עוברת את אחוז החסימה, אך בכמה סקרים היא עומדת על 4 מנדטים.

לוי-אבקסיס עשתה כל טעות אפשרית ולא ניהלה קמפיין של ממש. היא תקפה את גנץ, חשפה את רשימתה מאוחר, חתמה איתו על הסכם איחוד ולבסוף גילתה שהעדיף את לפיד. כעת, היא מנסה לנהל סוג של קמפיין הכולל בעיקר מסרים חברתיים ואת דרישתה לקבל את תפקיד שרת הבריאות. את הסיסמה "זה הזמן להתעורר" החליפה בקריאה לרבים שחשבו להצביע לה בתחילת מערכת הבחירות, אך כעת חוששים שקולם יאבד בקלפי - "תאמינו, ננצח". למרות הניסיון של לוי-אבקסיס לחזור לתודעה, השיח הביטחוני בעקבות ההסלמה מול חמאס מקשה עליה לבלוט. לאחרונה, החלה לנהל מאבק מתוקשר בנושא הקנאביס הרפואי ודרשה לקיים דיון חירום בנושא.

אורלי לוי אבוקסיס, מסעדת הקנטה, ת"א 22 בינואר 2019 (לאייטם של דנה ירקצי - בחירות). ראובן קסטרו
רוב הציבור עדיין לא ממש מכיר את חברי הרשימה שלה. לוי-אבקסיס/ראובן קסטרו

בפרונט של גשר עומדת לוי-אבקסיס יחידה, ורוב הציבור אינו מכיר את חברי הרשימה שלה. מדובר בדמויות מוכרות בקהילות נישה, כמו במגזר ההיי-טק ובמערכת המשפט, ובפעילים חברתיים הפועלים למען אוכלוסיות מוחלשות. בין הדמויות המוכרות ניתן למצוא את דדי פרלמוטר, שהיה מנכ"ל אינטל העולמית, והיה בין המרוויחים ממכירת חברת מלאנוקס הישראלית; הפרופ' למשפטים יפעת ביטון, לשעבר פרשנית בערוץ 10; ומנכ"ל משרד השיכון חגי רזניק. שאר חברי הרשימה הם פעילים חברתיים מקומיים שאינם מוכרים בציבוריות הישראלית. (דנה ירקצי)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully