וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בחירות גורליות": מרצ מנסה לשדר מהפך - ובינתיים בעיקר שורדת

רחוקים מה"בייס" התל אביבי, הגיעו בכירי המפלגה לכינוס בירושלים, שם הגנו על הקמפיין המתנהל מול מפלגת שלטון המסמנת אותם כאויב. חלק מהתומכים, לעומתם, היו מעדיפים מסרים ששמים את אזרחי ישראל בראש - וחוששים מזליגה מפתיעה לזהות

עריכה: טל רזניק

מזג אוויר החורפי העלה חשש בקרב המארגנים מפני נוכחות דלילה, אך עשרות פעילים ותומכי מרצ, צעירים ומבוגרים, התכנסו אתמול (ראשון) במלון לב בירושלים. בזמן שמה שהם מכנים "בחירות גורליות" על הפרק, הגיעו יו"ר המפלגה תמר זנדברג, ח"כ מוסי רז וחברת מועצת העירייה מטעם מרצ לורה ורטון כדי לעודד את הפעילים לקראת תשעת הימים שנותרו לקמפיין המפלגה - שעד כה בעיקר מצליחה לשרוד.

ירושלים היא כידוע לא הזירה הביתית של מרצ - רק כ-4% מהמצביעים בעיר נתנו לה את קולם בשתי מערכות הבחירות האחרונות. אך יו"ר נציגות הסטודנטים במרצ גלעד בר-און אומר כי יש קבוצה גדולה של מצביעים בטוחים בעיר, לא בהכרח חילונים, וכן קבוצת פעילים חרוצה. יו"ר הסניף בירושלים חגי אפרת, שפתח את הכנס, סיפר בגאווה על פעילות השטח שזוכה לדבריו להתעניינות רבה. "הקמנו דוכנים בכל מקום בעיר, מחוץ להופעות, מחוץ למסיבות ובסיבובי בארים. מה שהיה מדהים זה שהמון אנשים ממש הקשיבו גם ב-12 בלילה", אמר, והביע הפתעה מכך שרבים כלל לא עוקבים אחר המתרחש בזירה הפוליטית. "אנשים באים ושואלים 'מה זה מרצ, מה אומרים? עוד לא קראנו מצעים. מי עומד בראש המפלגה?'. המון אנשים לא יודעים הרבה דברים". בערב זה, בשל הגשם והקור, החליט לוותר על סבב הפאבים שהיה בתכנית.

בפינה, לפני תחילת הכנס, יושבים שניים מהנוכחים ודנים בתרחישים האפשריים בימים שאחרי הבחירות. אחד מהם תוהה, אולי עם מעט תקווה, אם תכנית השלום של טראמפ יכולה לפרק את הממשלה, בהנחה שנתניהו יהיה זה שיקים אותה. הוא שאל לדעתו של חבר הכנסת רז, שנשמע ספקן בעניין וסבור שנתניהו ימסמס את התכנית.

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS
שקד תדרוש יד חופשית במערכת המשפט: "אבטל את הפיכת אהרון ברק"
"ממשלת כחול לבן - ליכוד": ההקלטות הנוספות שמסבכות את גנץ
רמבו או לפלף? קרב בין סער לשקד אחרי הריאיון בוואלה! NEWS

כנס מרץ במלון לב ירושלים , 1 באפריל 2019. מאיה הורודניצ'אנו
"הולכים לבחירות גורליות". כנס מרצ בירושלים/מאיה הורודניצ'אנו

"אנחנו הולכים בשבוע הבא לבחירות גורליות", פתח את דבריו רז בפני הנוכחים, והזכיר את שני הילדים שחצו בסוף השבוע האחרון מרצועת עזה לישראל ונתפסו על ידי חיילים. "הם אמרו שכל מה שהם רוצים זה להגיע לכלא בישראל, כי כלא בישראל עדיף להם על החיים שלהם ברצועת עזה". אך לא כולם בקהל אהבו את זה. "זה אחד הדברים שלא הייתי שרוצה הוא יגיד", אומר אחר הפעילים, ומסביר כי יש ציבור גדול שמתחבר לערכים של מרצ, אך במפלגה צריכים לדבר בשפה שונה - שבה מובלטת הדאגה לאזרחי ישראל. לדבריו, הצורך נובע מהדה-לגיטימציה שנעשתה למפלגה ולשמאל, ולציורם כבוגדים. "פייגלין למשל הצליח בזה. זו לא עבודת שטח שעשה, אלא השיח שהוא יצר", הוא אומר.

לגבי הקמפיין נשמעו דעות סותרות בקהל, על אף שזמן קצר כל כך לפני הבחירות אין זמן לשינויים. חלק סברו שצריך להפסיק לתקוף את נתניהו, בנט ואחרים, ולחילופין לעסוק במצב הבריאות, הנכים, הלגליזציה ועוד. אחרים אמרו דווקא שצריך לסמן אויב באופן ברור. "אנחנו מצטיירים כילדים הטובים ואין לנו אויבים. במערכת יצרית שכזו צריך אויבים", אמר אחד מהם. אך גם רז וגם זנדברג הסבירו כי הקמפיין הציב אויבים מאוד ברורים - הכהניסטים - וציינו כהישג את פסילת התמודדות מיכאל בן ארי.

גם זנדברג פתחה את נאומה עם דברים דומים לאלה של רז. "הבחירות תופסות את מרצ בנקודה גורלית", אמרה והזהירה כי "ייתכן שארבע השנים הבאות יהיו גרועות מהקודמות". את הליכוד היא ניסתה להציג כמי שחוששת ממרצ, ואמרה כי "נתניהו שם מימון כבד על סרטונים נגד המפלגה. הליכוד בתעמולת הבחירות מזהיר מפני, אולי הסיוט הגדול של היום, וזו מפלגת השמאל - מרצ". עם זאת, נראה שגם פעילים ותומכי המפלגה לא באמת חושבים שבליכוד מפחדים מהם. "לא חושב שנתניהו מפחד ממרצ אלא עושה משהו אחר - להציג בפני המצביעים שלו אויב ברור ומרצ זה אויב נוח", אמר אותו אחד שסבור כי מפלגתו צריכה אויב משלה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
כנס מרץ במלון לב ירושלים , 1 באפריל 2019. מאיה הורודניצ'אנו
"צריך לחשוב מהפכה, לא רק מהפך". הכינוס של מרץ במלון לב בירושלים/מאיה הורודניצ'אנו

בהמשך שלב השאלות, מספר אחד הנוכחים שקרא לאחרונה בוויקיפדיה שישראל כבשה בחזרה את יהודה ושומרון מירדן ואת רצועת עזה ממצרים. "אז למה אומרים שהייתה ריבונות פלסטינית שאנחנו כבשנו ממנה? זה משהו שאני לא מבין", הוא תוהה, ונענה שזה לא נאמר. צעיר שהציג את עצמו כדוקטורנט באוניברסיטת בר אילן אמר ש"צריך לחשוב על מהפכה, לא רק מהפך". לדבריו, כנראה ש"המשחק אבוד" וצריך לחשוב על "היום שאחרי". "בחמש או עשר השנים הקרובות יהיה אסון כלשהו. ישראל כפי שאנחנו מכירים אותה הולכת להתמוטט", אמר. נוכח נוסף סיפר כי קרא שמרצ תומכת בפונדקאות לכל סוגי המשפחות, הזוגות, ותהה "מה לגבי אחים?". בדיעבד התברר כי הוא ככל הנראה פעיל של "זהות" שהסתנן לאירוע, דבר שהעלה השערות שאולי היו כמה "חפרפרות" נוספות של תומכי משה פייגלין בקהל.

אמנם במפלגה חוזרים ואומרים כי אין מעבר של מצביעי מרצ לזהות, אך בקהל עלו חששות מהמפלגה שח"כ רז כינה עם חיוך "המפלגה שאין להזכיר את שמה". "הרבה אנשים מתפתים לתמוך בה (בזהות, מ"ה) בגלל נושא זכויות הפרט. אנשים שאידיאולוגית היו יכולים להצביע למרצ, אבל אומרים 'מרצ יביאו עוד רגולציה, עוד הגבלות על חירות הפרט והאפשרות לפיתוח עסקי מלא'. ואני רוצה לדעת איפה זה עומד", שאל אחד הצעירים. רז השיב כי "הם מדברים על זכויות הפרט היהודי. לא חושב שיש לנו הרבה חיכוך בינינו, אולי רק בשוליים של השוליים. לנו יש עמדות כלכליות שלא משתנות. אבל זכויות הפרט יובטחו רק על ידי זכויות לכולם". זנדברג הוסיפה ואמרה כי "מדובר במפלגת ימין, אפילו על ספידים. חופש מושג באמצעות אחריות וסולידריות. אין דבר פחות חופשי מאשר שעבוד לכוחות שוק שבהם החזק שורד ודורס, והחלש או הפרט הבודד, יש לו חופש להיות עבד".

סוגיה נוספת שעלתה נוגעת להצטרפות מרצ לממשלה עם מפלגות חרדיות או עם בנט וליברמן. "אם הגוש הבסיסי הוא של כחול לבן ומפלגות השמאל, ואנחנו קובעים את קווי היסוד וברור לאן היא הולכת, וברור שהיא שמה על השולחן פתיחה במשא ומתן - אז לא נדיר את עצמנו ממשלה כזו וניתן אותה למפלגות אחרות", הבהירה זנדברג, ונתנה כדוגמה את הצטרפות שולמית אלוני לממשלת רבין.

"אמרו כגנאי ש'בשביל השלום היא מוכנה ללבוש שטריימל'", היא מוסיפה בהתייחסה לאלוני. "אז נכון שהיא לא השיגה את כל מה שרצתה מדת ומדינה, אבל זו הייתה מפלגה שחתרה לשלום והסכמי אוסלו, וזאת הייתה מפלגה שהשקיעה בתשתיות ובחינוך, והשקיעה בציבור הערבי כמו שאף ממשלה אחרת בתולדות מדינת ישראל לא עשתה. אז האם זה היה שווה את זה? התשובה היא כן, בהחלט. ואם תיקרה בפנינו אפשרות לעשות זאת שוב, נעשה זאת. בהחלט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully