וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש תקווה": במרצ שרדו את הנהירה לגנץ והדשדוש במגזר הערבי

אחרי נסיעת חירום לכפר קאסם וחשש מאיבוד "קלפיות הבית" לטובת גנץ, במרצ סיימו את הבחירות עם אנחת רווחה. "אני לא אשת בשורות", אמרה זנדברג לפעילים כשהתגלו התוצאות, אך הצלחתה לשרוד נחשבת כניצחון עבור המפלגה

עריכה: איתי עמרם

שינוי חד התחולל אמש (שלישי) במצב הרוח במטה מרצ בצוותא בתל אביב. עם פרסום תוצאות המדגמים התחלפו תחושות הסכנה והלחץ באנחת רווחה, ואף בקריאות שמחה.

בשעות הערב המוקדמות איישו מעט פעילים את המטה. הם הביעו חשש גדול מכך שמפלגתם לא תעבור את אחוז החסימה לאור הדיווחים על אחוזי הצבעה נמוכים מאוד ביישובים הערביים מצד אחד, ותמיכה גדולה בכחול לבן מהצד השני, גם ב"קלפיות הבית". במפלגה הסבירו כי השקיעו המון בקמפיין בציבור הערבי באמצעות סרטונים, ריאיונות לכלי התקשורת ומפגשים עם הסיסמה "תהיה שותף ותשפיע". הם הניחו שהמועמדים ח"כ עיסאווי פריג' ועלי סלאלחה מבית ג'אן יצליחו למשוך קולות רבים, לאחר שיש מי שהתאכזבו מפיצול הרשימה המשותפת. זאת, בעוד מהצד השני ידעו כי חלק מתומכיהם החליטו לשים בסוף פתק של כחול לבן בקלפי.

בחירות 2019 - עוד בוואלה! NEWS:
ג'וקר. חזק. נתניהו ערבב את הקלפים שהיו אמורים לשחק לרעתו
הדרום עם נתניהו, ת"א עם כחול לבן: תוצאות הבחירות לפי יישובים
כל הפנים והשמות: כך צפויה להיראות הכנסת ה-21

יו"ר מרצ, תמר זנדברג ובעלה בדרכםלהצבעה בתל אביב 9 באפריל 2019. אתר רשמי
"יש סיכוי למהפך". זנדברג/אתר רשמי

תחושת הסכנה הובילה את יו"ר המפלגה תמר זנדברג לנסוע בשמונה בערב לכפר קאסם כדי להצטרף לפריג' ולנסות לשכנע את המצביעים. לצד זה החלו להגיע דיווחים על עלייה קלה בשיעורי ההצבעה והחלה להירשם במקום אופטימיות זהירה. כ-15 דקות לפני המדגמים התכנסו המועמדים, פעילים ותומכים עם דגלי מרצ במושבי האולם בציפייה לתוצאות.

עם הצגת מדגם חדשות 12, שהראה שוויון בין כחול לבן לליכוד והגושים, נרשמו קולות שמחה באולם שגברו כאשר התוצאות הראו שמרצ זכתה לחמישה מנדטים. הקריאות נמשכו עם הצגת המדגמים בערוצים האחרים, שגם בהם המפלגה עברה את אחוז החסימה, לצד שמחה לאיד על כך ש"זהות" ו"הימין החדש" לא עברו במדגמים, ובין היתר נקראו קריאות של "ביבי הביתה" ו"בנט הביתה".

התקווה חלפה במהירות

אחרי הקרנת המדגמים עלתה לבמה זנדברג לנאום והתקבלה במחיאות כפיים רבות. השמחה מהתוצאות הבינוניות הדגישה את הזעזועים שעברה מרצ, כמו המפלגות הקטנות האחרות, במהלך מערכת הבחירות כשהניצחון הפך להיות ההצלחה לשרוד בצל מלחמת שתי המפלגות הגדולות. אך זנדברג נזהרה מלהביע אופטימיות מוחלטת בנאומה, ובשעות הבוקר התברר שצדקה, לפחות חלקית. "אני לא יותר מדי אשת בשורות הערב. את התוצאות אנחנו אפילו לא יודעים, ולדעתי בתוצאות כאלה ייקח עוד לפחות יומיים שנדע מהן. בכל אחד מהמדגמים זה אחרת. אבל לפחות בחלק מהמדגמים הערב זה נראה שיש סיכוי למהפך", אמרה.

"אנחנו מייצגים ציבור שרוצה לבחור בדרך אחרת ויש לו הערב סיכוי למהפך", הוסיפה זנדברג. "ולכן, עם הסיכוי הזה אנחנו נישאר הערב. לצערי אני לא יכולה להגיד משהו יותר מזה. יהיה לנו לילה ארוך וקשה, יהיה לנו מחר ארוך וקשה. כנראה שעד שייספר הקול האחרון לא נדע מה קרה במערכת הבחירות הזו. אבל יש לנו תקווה לצאת איתה הערב ובזמנים כאלה זה ממש לא דבר של מה בכך". אך בבוקר, עם פרסום התוצאות, ברור כי התקווה במפלגה חלפה במהירות.

גנץ ותומכיו במדרחוב רוטשילד בראשון לציון, 9 באפריל 2019. אבי כהן
ב"קלפיות הבית" נהרו המצביעים לגנץ. הבחירות, אתמול/אבי כהן

מרצ הייתה היחידה שהבליטה בקמפיין את הצורך בשותפות יהודית-ערבית ויצאה בעקביות נגד חוק הלאום, וגם בנאומה הבליטה זנדברג את הנושא. "אם יש דבר אחד שכבר ברור, ושום דבר כמעט לא ברור מתוצאות המדגמים נכון לעכשיו, זה שבלי שהפוליטיקה הישראלית תתייחס לכל אזרחי המדינה באופן שווה אין לה תוחלת ואין לה עתיד ואנחנו לנצח נמשיך בשלטון של הסתה ובגזענות העתיד היחיד טמון בשותפות, שוויון ובצדק".

ואכן, נראה כי לפחות בחלק מהיישובים הערביים והדרוזים נרשמה עליה חדה בתומכים במרצ. בין היתר המפלגה הכפילה את כוחה בכפר קאסם וקיבלה 38.8% מהקולות (3,323) לעומת 17% (1,636) ב-2015, בבית ג'ן קיבלה 64.8% (3,157 קולות) לעומת 5.8% (242) בבחירות הקודמות, בטירה 24.2% (2,557) לעומת 2.8% (332), ו-22% מהמצביעים בפקיעין (572) הצביעו עבורה לעומת 1.9% (50) בבחירות הקודמות.

מצביע בנגב, 9 באפריל 2019. רויטרס
הדיווחים על אחוזי ההבצעה הנמוכים הדאיגו את מרצ. מצביע בנגב/רויטרס

אחרי סיום נאומה, התפזרו הפעילים והתומכים, חלקם לבתיהם וחלקם לפאבים הסמוכים כדי להמתין לתוצאות האמת. וגם הם נזהרו משמחה מוקדמת. "תמיד יש חשש, זה עוד לא נגמר ומחכים לחותמת הסופית. התחושות טובות, אבל זו מפלגה קטנה, ובמיוחד בגלל כחול לבן היה חשש", אמרה אחת הפעילות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully