וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעבודה הציגו תכנית כלכלית וזכו לביקורת: "לא רואים את המציאות"

12.8.2019 / 12:53

פחות מ-40 ימים לבחירות, פרס יו"ר המפלגה את תכניתו לכנסת ה-22. בין השאר, בנייה ממשלתית של 200 אלף דירות, חינוך ציבורי חינם מגיל 0 ו-0% מע"מ על 100 מוצרי יסוד. מפלגות רבות יצאו נגד התוכנית ש"פוגעת בשכבות החלשות"

צילום: אבי כהן, עריכה: ניר חן

פחות מ-40 ימים לבחירות הציגה הבוקר (שני) מפלגת העבודה-גשר במסיבת עיתונאים את תוכניתה הכלכלית להבראת המשק בישראל. בעבודה סימנו שמונה נקודות שברצונה של המפלגה להשיג בכנסת ה-22. בהן: העלאת שכר המינימום ל-40 שקלים לשעה, בניית ממשלתית של 200,000 דירות; חינוך ציבורי חינם מגיל 0 וביטול תשלומי ההורים, תוכנית חירום לאומית לשיקום מערכת הבריאות וקביעת פנסיית מינימום.

בנוסף, לפי התוכנית שפרסה העבודה יוטלו 0% מע"מ על 100 מוצרי יסוד, הממשלה תשקיע בעסקים הקטנים, ויינתנו דמי אבטלה ואשראי ממשלתי לעצמאים. כמו כן יועלו קצבאות נכות ותובטח חקיקת חוק יסוד זכויות חברתיות.

עמיר פרץ בהשקת הקמפיין של מפלגת העבודה, 12.08.2019. ראובן קסטרו
"'האיש השמן' של נתניהו מאנורקסיה כלכלית וחברתית קשה", פרץ, היום/ראובן קסטרו

כדי לממן את התכנית, ששוויה מוערך בכ-30 מיליארד שקלים, מציעה המפלגה בין היתר להעלות את המס השולי על הכנסות מעל 44,000 שקלים, לבטל את הכספים הקואליציוניים ולהפסיק תקציבים מיוחדים להתנחלויות המבודדות שמחוץ לגושים.

"16 שנה אחרי הנאום של השמן והרזה, סובל 'האיש השמן' של נתניהו מאנורקסיה כלכלית וחברתית קשה", אמר יו"ר העבודה-גשר עמיר פרץ. "משקי הבית בישראל חיים מהלוואות ודירוג האשראי שלהם ברצפה. הטרגדיה של הכלכלה של נתניהו היא שאמנם דירוג האשראי של ישראל הוא AA+, אבל דירוג האשראי של משפחת כהן מחדרה הוא BB".

אורלי לוי-אבקסיס מספר 2 במפלגה הוסיפה כי "אזרחי ישראל מופקרים על ידי ממשלה ששמה רווחים לפני רווחה. אנחנו נחליף את ההפקרה העקבית של נתניהו בהשקעה באמצעות לקיחת אחריות של המדינה על אזרחיה". ח"כ איציק שמולי סיכם: "מיליוני ישראלים בקושי מצליחים להחזיק את הראש מעל למים. אנחנו פונים היום לגמלאים ולזוגות הצעירים, לשכירים ולעצמאיים, לרופאים וגם לחולים ומבקשים את האמון שלכם".

עוד בוואלה!

מחכים שעות בנתב"ג: "יכול להיות שנחזור הביתה, זו עוגמת נפש"

לכתבה המלאה

"אנשים מצוינים שמרוויחים טוב יעזבו את ישראל"

התכנית השאפתנית גררה אחריה ביקורת רבה מכל קצוות הקשת הפוליטית. בכחול לבן לגלגו על התכנית שלטענתם אינה מציאותית ואף הטיחו כי היו"ר פרץ, לשעבר שר הביטחון ומפלגתו: "מבעד למשקפת הסגורה - לא רואים את המציאות". הם הדגישו כי "את התכניות שעמיר פרץ הציג לא ניתן יהיה לממש בממשלת החסינות של נתניהו".

נפתלי בנט ממפלגת הימין המאוחד גם כן טען לאי היתכנותה של התכנית ויצא נגדה. "נעלה מאד את המיסוי בישראל על עבודה ועל הון ונחלק מלא מתנות לכולם", אמר ביחס לתכניתו של פרץ. לדבריו, בעקבותיה "אנשים מצוינים שמרוויחים טוב יזעקו 'די!' ויעזבו את ישראל ומשקיעים יעבירו כספם למדינות אחרות".

הוא הוסיף כי תכניות כמו זאת של מפלגת העבודה, יובילו לירידה בהכנסות ממס והגירעון יזנק, וישראל "תיכנס למצב חירום לאומי (כמו יוון)" וכי "ייקח שנים לשקם את כלכלתה ולהשיב את אמון העולם". הוא הוסיף: "שכבות חלשות ייפגעו יותר מכולם בגלל אינפלציה והצנע, תכנית פרץ פוגעת בחלשים. ‏לסיכום: תכנית עמיר פרץ לכלכלת ישראל היא תכנית 'מישראל לוונצואלה בשנתיים'".

עמיר פרץ ואולי לוי אבקסיס בהשקת הקמפיין של מפלגת העבודה-גשר, 12.08.2019. ראובן קסטרו
"ישראל תיכנס למצב חירום לאומי". פרץ ולוי-אבקסיס, היום/ראובן קסטרו

עם זאת, היו מי שבירכו על התכנית הכלכלית שהציגה העבודה-גשר. בש"ס הביעו תקווה על כך שכוחות חברתיים נוספים מצטרפים למאבק המפלגה לטענתה, לצמצום הפערים ולמען האוכלוסיות המוחלשות בחברה. ואולם מתחו ביקורת על הצהרת העבודה כי לא תשב עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בממשלה. "אנו מקווים שפרץ ולוי-אבקסיס יחזרו בהם מהווטו שהטילו על נתניהו, כי שינוי חברתי אמיתי עושים מתוך הממשלה ולא בדיבורים מספסלי האופוזיציה".

בהודעת המפלגה נכתב כי "ההוכחה לכך היא ש"ס שבארבע שנים אחרונות דאגה לעלייה בשכר מינימום, הקימה פרויקטים בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית ופעלה כדי לקדם את כל הקבוצות המוחלשות בחברה הישראלית וליצור עבורן הזדמנות שווה להצלחה. כך נמשיך לעשות גם בממשלה הבאה".

עמיר פרץ בהשקת הקמפיין של מפלגת העבודה, 12.08.2019. ראובן קסטרו
"שינוי חברתי אמיתי עושים מתוך הממשלה ולא בדיבורים מספסלי האופוזיציה". פרץ, היום/ראובן קסטרו

מהעבודה-גשר נמסר בעקבות הביקורת כי "כל היושבים בקוקפיט של כחול לבן לא ראו במשקפות פתוחות את שעמיר פרץ ראה במשקפת סגורה. אנחנו מזמינים את גנץ / לפיד - מי שהם בוחרים להתייצב לעימות חברתי כלכלי".

רויטל סויד, ראש צוות התגובות של העבודה-גשר אמרה כי "בזמן שבכחול-לבן עסוקים בלנקות אחרי עוד התבטאות מביכה של גנץ בדרך לממשלת נתניהו, בעבודה-גשר עובדים ומציגים אלטרנטיבה אמיתית, ערכית-חברתית, לשלטון הליכוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully