וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אינטרס של יהודים וערבים": הרשימה המשותפת השיקה קמפיין בעברית

21.8.2019 / 7:46

ברשימה השקיעו מאמץ לגייס קולות יהודים לטובת הניסיון להילחם על הדמוקרטיה ולהדיח את שלטון נתניהו, והשיקו קמפיין תחת הכותרת "מאבק משותף". היו"ר עודה הבהיר כי "לא יהיה תחליף לממשלת הימין בלי הכוח שלנו"

צילום: ניב אהרונסון

הרשימה המשותפת השיקה אמש (שלישי) קמפיין בחירות בעברית בקריאה "מאבק משותף. עתיד משותף. הרשימה משותפת". אירוע ההשקה נערך בדרום תל אביב בהשתתפות כמאה איש, בהם המועמדים מארבע המפלגות המרכיבות את הרשימה ופעילי שמאל מרחבי הארץ, בעיקר יהודים.

"ליהודים וערבים יש אינטרס משותף להילחם על המרחב הדמוקרטי, לצמצם פערים חברתיים ולקדם שוויון צודק בין שני העמים", אמרו ברשימה. "מעבר לאינטרס המשותף יש גם חובה של עם נרדף להראות סולידריות למיעוט מדוכא שחי בקרבו". זו לא הפעם הראשונה שהרשימה פונה לציבור היהודי, אבל דומה כי מושקע בכך הפעם מאמץ ניכר, אולי בשל צורך, אולי בשל הזדמנות.

בכניסה חילקו חומרי תעמולה וסטיקרים. מי שרצה יכול היה להצטלם עם שלט "אני שותף", ולקחת הביתה שלט בחירות לתלות על המרפסת בעיר העברית הראשונה, או בעיר אחרת.

השקת קמפיין הרשימה המשותפת בתל אביב 20 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
"אינטרס משותף להילחם על המרחב הדמוקרטי". חברי הרשימה המשותפת, אמש/ראובן קסטרו

ברשימה מציינים כי סיסמת הקמפיין משקפת את המאבק הקשה הצפוי נגד הימין, ומדגישים כי נדרשת "שותפות אמיצה" כדי להפיל את שלטון נתניהו. "מדברים על ליברמן כלשון המאזניים, אבל בלי האזרחים הערבים והיהודים הדמוקרטים לא יהיה שינוי במדינה", אמר באירוע יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה. לדבריו, "כדי שיהיה אפשר להחליף את השלטון, צריך שהאזרחים הערבים יצביעו ביותר מ-65%. ממשלת הימין יכולה להתקיים בלעדינו, אבל לא יהיה תחליף לממשלת הימין בלי הכוח שלנו". הוא קרא לשותפות בין אלו "החפצים בשוויון אזרחי ולאומי, בצדק חברתי, בסיום הכיבוש ובשלום צודק בין העמים".

שותפות כזו טבעית לחד"ש, המפלגה בראשה הוא עומד, אבל לא טריוויאלית לשאר מרכיבות הרשימה. עודה הודה שהרשימה אינה מספיק יהודית-ערבית וכי נושא זה "טעון שיפור". למרות זאת, טען כי מסקר אחרון עולה כי "מנדט וחצי" כבר יכולים להיות מיוחסים למצביעים יהודים. ברשימה מקווים להגיע אף לשניים. סונדוס סלאח (תע"ל), הגדילה והביעה תקווה לבין 2 ל-3 מנדטים גם מהציבור היהודי.

עודה הבטיח כי "מכאן והלאה רק נתחזק" וטען כי ברשימה המשותפת נאבקים בעד ערכים אוניברסליים. הוא הדגיש כי "יכול להיות שקבוצות מוחלשות לא יצביעו עבורנו, אבל אנחנו נילחם עבורן: תושבי עיירות הפיתוח, אתיופים שהמשטרה הגזענית מתעללת בהם, משפחות חד הוריות ואף ניצולי שואה".

השקת קמפיין הרשימה המשותפת בתל אביב 20 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
"לא יהיה תחליף לממשלת הימין בלי הכוח שלנו". עודה, אמש/ראובן קסטרו

עורכת הדין נועה לוי, הממוקמת במקום השביעי בחד"ש ו-19 ברשימה המשותפת, עומדת בראש מטה הבחירות בשפה העברית ואינה רואה בעיה לגייס יהודים להצביע למפלגה שראשיה אינם שרים את ההמנון, שלא יאחזו בדגל מגן הדוד ושאת צבא ההגנה לישראל יכנו "צבא הכיבוש". "סמלים זה לא העיקר. אני והרבה יהודים אחרים כמוני אוהבים את הארץ הזו ואת המדינה הזו ונאהב אותה יותר אם היא תהיה מדינה של כולם ולא מדינה של אפרטהייד. יהודי שהוא איש שמאל צריך להרגיש טוב מאוד להצביע למפלגה שבראשה עומד המיעוט", אמרה. "המשותפת היא רשימת השמאל היחידה".

ח"כ אמנטאס שחאדה (בל"ד) אמר כי "הימין החדש עוין לא רק לאזרחים הערבים אלא גם לעובדים הזרים, גם לפליטים, הימין החדש רוצה להקים מדינת הלכה. אנחנו מתריעים מזה זמן רב שאין דבר כזה דמוקרטיה ליהודים בלבד, אלא שנתניהו פוגע עכשיו לא רק בערבים - אלא גם באזרחים היהודים. ההידרדרות לפשיזם פוגעת בכולם ואנחנו צריכים את הציבור היהודי כדי לשנות את זה". לדבריו, "נתניהו עבר את הגבול מבחינת הימין המסורתי אז הימין החדש עבר את הגבול כדי לשמור את נתניהו".

"ההידרדרות לתהום מדינה פשיסטית קרובה ומסוכנת מתמיד", הוסיף שחאדה. "הרשימה המשותפת הופכת לשחקן פוליטי מרכזי, אבל האוכלוסייה הערבית לא יכולה לשנות לבד לכן אנחנו צריכים את העזרה". הוא הודה כי "יכול להיות שלא הבינו אותנו נכון כי יכול להיות שלא דיברנו לאוכלוסייה הישראלית כולה". לציבור היהודי הוא הדגיש כי "אנחנו צריכים את התמיכה שלכם. אני מקווה שב-18 בספטמבר נחגוג יחד".

השקת קמפיין הרשימה המשותפת בתל אביב 20 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
"לנתניהו מגיע כיסא בבית הכלא". תומא-סלימאן, אמש/ראובן קסטרו

ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש) סבורה שהרשימה המשותפת תהיה ברירת המחדל למצביעי "לא נתניהו". בדבריה אמרה כי "לנתניהו לא מגיע כיסא בכנסת. מגיע לו כיסא בבית הכלא. מגיע לו כיסא בהאג - על כל הפשעים שעשה ותכנן. אנחנו ניאבק בשבילכם נגד הכיבוש, המתנחלים ועסקת המאה. אנחנו ניאבק נגד חוק הלאום - שבסוף יבוטל. ההפגנה הכי טובה היא לצאת מהבית ולהצביע לרשימה המשותפת. מי שלא רוצה את נתניהו שילך הכי רחוק מנתניהו - וזה אנחנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully