וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר סערת המצלמות הערבים נערכים לאויב האמיתי: אחוז ההצבעה

15.9.2019 / 18:42

חברי הרשימה המשותפת יודעים כי בכוחם לסייע למנוע מנתניהו להשיג את 61 המנדטים המתבקשים, וינסו להמנע מהשפל ההיסטורי של פחות מ-50% הצבעה בבחירות הקודמות. את הזמן הנותר ישקיעו המתמודדים בפעילות שטח כדי לעורר את הציבור ש"הבין שנתניהו מפחד ממצביעים ערבים"

צילום: ניב אהרונסון

החשבון של ח"כ איימן עודה פשוט: אם ערביי ישראל יצביעו בשיעור ההצבעה אצל יהודים, ואם הם כולם יצביעו עבור הרשימה המשותפת (אל-קָאאִמַה אל-מֻשְתַרַכַּה) שבראשה הוא עומד, אזי לרשימה שלו יהיו 24 מושבים בכנסת, 20% מ-120, כשיעורם באוכלוסיה הכללית. זה פי שניים וחצי מנדטים מ-10 המנדטים שיש למרכיבי המשותפת כעת. כמובן שלא כל ערבי מצביע לרשימה המשותפת, אבל לאיזון המשוואה, אין גם סיבה שהציבור הערבי לא יצביע בשיעור גבוה יותר מזה של המגזר היהודי. זה לא רעיון חדש, וקהליו של עודה שומעים ממנו את זה כבר שנים, אלא שדומה כי הפעם המסר נקלט גם אצל שותפיו לדרך ומהדהד מפיהם באופן מודגש. המטרה המוצהרת: הפלת שלטון נתניהו.

"המלחמה היא על שיעור ההצבעה כעת, פועלים להביא את האנשים לקלפי", אומר הבוקר לוואלה!NEWS ח"כ אחמד טיבי שאמש באירוע שבתרבות בהבימה יצא נגד הנרטיב של נתניהו "נוהרים", שהפך ל"מזייפים" והגיע עד "רוצים להשמיד". "בינתיים, עושה רושם שנתניהו משיג את ה-61 והוא עושה קמפיין 'געוולד' כדי 'לשתות' מנדטים לימין. אם יעלה שיעור ההבעה בקרב ערבים ואזור תל אביב והחילוניים אז יש מצב לשינוי".

השקת קמפיין הרשימה המשותפת בתל אביב 20 באוגוסט 2019. ראובן קסטרו
עודה/ראובן קסטרו

ואכן, עודה מנצל את קריסת השמאל הציוני ופועל לגיוס קולותיהם של יהודים, כתגבורת. "אנחנו מאמינים בשותפות יהודית ערבית", אמר לפני כחודש בהשקת קמפיין הרשימה המשותפת בשפה העברית, אותו מובילה שותפתו בחד"ש, נועה לוי. "השותפות היא המילה המחברת שאותה אנחנו מקדמים בבחירות הללו", הוסיף, כשהוא נותן משמעות חדשה לשמה של הרשימה, תוך שהוא מקדים ומתכתב עם הסנטימנט בחברה הערבית של היום, בה רוב גדול מאלה המתכוונים להצביע (77.8%) תומכים בשילוב מפלגה ערבית או חברי כנסת ערבים בקואליציה ממשלתית, או לכל הפחות בתמיכה בממשלה מבחוץ (גוש חוסם). כך על פי סקר עדכני שפרסם בשבוע שעבר אריק רודניצקי מתכנית קונרד אדנאואר לשיתוף פעולה יהודי-ערבי במרכז דיין באוניברסיטת תל אביב.

הושטת היד הזו אינה חדשה לחד"ש, אבל אינה המסר שנשמע בעבר מהמרכיבות האחרות למשותפת, הבדלניות יותר. ולא במפתיע, לשותפות קשה למצוא שותפים גם במפלגות הציוניות, מחשש שתהייה לחרב פיפיות, כזו שתפגע בתמיכה בהן אצל יהודים, וכך גם במרכז ובשמאל התנערו מההזמנה הזו או הציבו לה תנאים בלתי אפשריים, והמסר הזה מוצנע בקמפיין בחברה הערבית.

עוד בוואלה!

שקד: נתניהו וסביבתו הקרובה לא רוצים אותי בגלל איבה אישית

לכתבה המלאה
פרדיס בימים שלפני הבחירות, 15.09.19. שלומי גבאי
"פועלים להביא את האנשים לקלפ". שלט של הרשימה המשותפת בפרדיס/שלומי גבאי

צריך לזכור שההתמודדות המשותפת בפעם הראשונה, לכנסת ה-20, הביאה לארבעת מרכיביה 100 אלף מצביעים נוספים תוך ששיעור ההצבעה בציבור הערבי עלה מכ-56% בבחירות לכנסת ה-19 לכ-64%. שיעור ההצבעה למפלגות הלא-ציוניות בציבור הערבי עלה לשיא כל הזמנים של כ-85%. המשותפת זכתה ל-13 מושבים בכנסת. כשב-2019 החליטו הערבים להתמודד בהרכב שונה לכנסת ה-21, ירד שיעור ההצבעה לשפל היסטורי של 49% ובמקביל רק ל-10 מושבים במליאה, וקטסטרופה גדולה יותר נמנעה ברגע האחרון רק לאחר שבל"ד-רע"ם עברו בספירה סופית את אחוז החסימה.

בליכוד טוענים "גונבים לנו את הבחירות" וכי "היום מסתבר שאם היו נמנעים זיופים, בל"ד לא הייתה עוברת את אחוז החסימה". זאת, בתמיכה בדרישת יו"ר המפלגה וראש הממשלה, בנימין נתניהו, כך או אחרת להציב מצלמות בקלפיות, "כעת מוסיפים חטא על פשע כשמנסים למנוע פיקוח על הבחירות", טוענים בליכוד, "מה שיאפשר שוב את גניבת הבחירות נגד רצון הבוחר. שערוריה". מהסקר של רודניצקי במרכז דיין עולה הערכה ששיעור המצביעים בחברה הערבית יעלה הפעם ל-56% ושהרשימה המשותפת תשקם חלקית לכ-80% את שיעור המצביעים לה בקרב הערבים. השאר, כ-20% צפויים להצביע בכל זאת למפלגות ציוניות כמו מרצ, המחנה הדמוקרטי, מתוך פרגמטיות של 2019, דואגים יותר לאינטרסים האישיים, המשפחתיים והעירוניים, מאשר אלה הלאומיים.

"הבחירות הפכו למאבק בין הליכוד לערבים"

"ביבי הרגיז את הערבים וגורם לעליה בשיעורי ההצבעה", אומר ג'עפר פרח, מנהל מרכז מוסאוא ("שוויון" בערבית) לקידום זכויות האזרחים הערביים בישראל, "אנחנו נתקלים כל יום בפניות של יהודים כמו דויד גרוסמן שרוצים שהערבים יצביעו". הוא אומר כי "השמאל חייב לשנות אסטרטגיה כדי להבטיח רוב שינצח את ביבי ושותפיו" וגם הוא סבור כי "בהיעדר אלטרנטיבה יהודית לנתניהו, הבחירות הפכו למאבק בין הליכוד לערבים. ביום שלישי שוב נגלה שהאופוזיציה היהודית לא עוברת את ה-35%".

"הציבור שלנו הבין שנתניהו מפחד ממצביעים ערבים. פעם הוא התייחס אליהם כאיום דמוגרפי, היום הוא מתייחס אליהם כאיום אלקטורלי", אומר טיבי. ההערכה הגורפת ברשימה המשותפת היא שקמפיין המצלמות של נתניהו הביא את הציבור הערבי להבין את חשיבות הקול שלהם, וידרבן את הערבים לצאת ולהצביע. התעמתותו של איימן עודה שהציב מצלמת טלפון נייד מול פניו של נתניהו במליאת הכנסת, סיפקה דווקא לרשימה המשותפת את הויז'ואל המתבקש למסר העמידה הניצחת מול האיום כביכול.

איימן עודה ובנימין נתניהו בהצבעה על חוק המצלמות, 11.09.19. יצחק הררי, דוברות הכנסת, אתר רשמי
נתניהו ועודה בכנסת, בשבוע שעבר/אתר רשמי, יצחק הררי, דוברות הכנסת

לקח לארבע מרכיבות "המשותפת" יותר מדי זמן להתגבש שוב לרשימה אחת, אבל עכשיו מדגישים את האחדות. "שטח, שטח, שטח", אומרים במטה הרשימה המשותפת ולשטח הם מקפידים בדרך כלל לצאת יחד, בהרכבים שונים. בחברה הערבים מקובלים פחות חוגי בית ויותר עצרות עם המוניות, וביומיים הקרובים זה בדיוק עיקר המאמץ. כך למשל הערב, אחרי שאיימן עודה מחד"ש יחלק כרוזים ברחוב בטורעאן, הוא יקיים בסכנין שבגליל התחתון כנס גדול עם מנסור עבאס מרע"ם וראש העיר ספואת אבו-ריא, באותו זמן שאמטאנס שחאדה מבל"ד ועאידה תומא סלימאן מחד"ש יקיימו כנס גדול אחר בכפר יאסיף בגליל המערבי.

המאבק מתוח. מבינים שכל קול נחשב. מבינים שההצבעות הפעם תהינה תחת עין פקוחה של הימין, עם מצלמות ובלעדיהן. המשטרה נערכת למנוע פרובוקציות של קיצונים מהימין שינסו ביום הבחירות לגרור לעימותים עם ערבים בקלפיות ומחוצה להן.

הסקרים מראים שיפור בייצוג המסתמן, אבל עדיין לא ליותר מ-12 מנדטים. לא לציטוט אומרים הקמפיינרים של הרשימה המשותפת שאכן רואים מגמה חיובית בשטח שמשתקפת גם בסקרים ומגלים אופטימיות זהירה: "לגמרי לא בטוח שתימנע ממשלת ימין קיצוני של נתניהו, אבל בשורה התחתונה נראה שזה מתקרב". מצד שני, שבעי קרבות כמו ג'עפר פרח מבטאים בתסכול את החשדנות הנשמעת אף היא ברחוב הערבי: "אנחנו יודעים שאחרי שהמשותפת תבטיח לכחול לבן את ה-61 מנדטים, גנץ ילך לממשלת אחדות יהודית עם ליברמן והליכוד".

פרדיס בימים שלפני הבחירות, 15.09.19. שלומי גבאי
שלט של מפלגת כחול לבן בפורדיס, היום/שלומי גבאי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully