ועדת הבחירות המרכזית. ראובן קסטרו
ועדת הבחירות המרכזית/ראובן קסטרו

סגירות, חששות והתרגשות: הצצה להכנות האחרונות של ועדת הבחירות

16.9.2019 / 18:38

שעות לפני פתיחת הקלפיות, בוועדה נערכים למבצע בחירות 2019 סבב ב' - נציגי דגל התורה וישראל ביתנו מפגינים ידידות, אנשי התחזוקה ממקמים שולחנות והמנכ"לית ממהרת לביקור בקבר של סבתה. ואולם, ברקע הטענות לזיופים והקמת מערך המפקחים עולה החשש: "תהיה פעם שלישית"

16 שעות לפתיחת הקלפיות, ובכנסת ניכרת תכונה רבה. בין אם מדובר באנשי התחזוקה שבונים את מרכז השליטה של יום הבחירות ומכינים את התשתית לספירת הקולות, ובין אם מדובר בעובדי ועדת הבחירות המרכזית שעסוקים בתיאומים וסגירת קצוות אחרונים. ליד משרדי הוועדה נראה הרב אברהם ובר, נציג דגל התורה ואחד מסגניו של היו"ר, חנן מלצר, מסתודד עם אחד הנציגים מטעם ישראל ביתנו, רומן גרביץ. ספק אם ראשי המפלגות שלהם היו יכולים להרשות לעצמם כרגע להיראות בציבור מפגינים ידידות כזו.

"איך שהתחילה מערכת הבחירות אמרתי - ימינה וליברמן לא יקבלו מספר מנדטים דו ספרתי, ואתה כבר רואה את זה היום", אומר ובר. "יהיה להם עוד פחות ממה שרואים עכשיו, ולליכוד יהיה יותר ממה שאתה רואה". לבסוף, הוא חותם בהערכה זהירה משהו: "ההכרעה תהיה על חודו של קול".

אורלי עדס, מנכלית ועדת הבחירות, כנסת, ירושלים, 16.09.19. ראובן קסטרו
היערכות חסרת תקדים. עדס ונציגי המשטרה, היום/ראובן קסטרו

לא רחוק ממנו מתרוצצים כמה קצינים זעופים בחדר שנושא את השלט "חמ"ל צה"ל". מכאן יפקחו על הצבעת מאות אלפי "קולות החיילים", שיבחרו בקלפיות בסיסי צה"ל. בינתיים נכנסים קומץ של קציני משטרה לחדרה של מנכ"לית הוועדה, אורלי עדס. הם סוגרים קצוות אחרונים בנוגע לתיאום בין החמ"ל המשטרתי לבין הדיווחים שיגיעו באמצעות הוועדה.

"ביום האחרון אני בעיקר נפגשת עם כל מי שאפשר", אומרת עדס. "אני מדברת עם כולם לסגירת קצוות, כי יש כל כך הרבה דברים חדשים". חשוב לה לציין לטובה את היערכות המשטרה, שהיא "חסרת תקדים", לדבריה. היא גם מעדכנת שבסופו של דבר צפויה הוועדה להפעיל 3,400 פקחי טוהר בחירות, ולא 3,000 כפי שתוכנן בהתחלה.

אין חשש מכל הדבר הזה שמופעל בפעם הראשונה?

"אזכיר לך שמלבד העובדה שאת כל מערכת הבחירות הזו ארגנו בזמן שיא, את כל המערך הזה של המפקחים הקמנו בשבוע וחצי. הכול נלמד תוך כדי תנועה מחר, כשהמפקחים יצאו לשטח וידווחו לנו. אנחנו מקווים שגם הם וגם אנחנו נהיה בסוף חסרי תעסוקה בתחום של טוהר הבחירות. אני רוצה להיות אופטימית".

"נכון שיש זיופים, אבל לא בהיקפים עליהם מדברים"

בחודשים האחרונים מותקפת ועדת הבחירות, בעיקר מימין, בטענה לזיופים נרחבים. אתמול אף אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "גנבו את הבחירות", לאחר שיו"ר הוועדה השופט מלצר, סירב להיפגש עמו. עדס דוחה את הטענות.

"הצגנו כאן את כל חליפת ההגנה שיצרנו, ואת כל תהליכי הבקרה שהוספנו, כדי למגר כל ניסיון לפגיעה בטוהר הבחירות - גם אם לא מדובר בהיקפים גדולים כמו שהם מוצגים. נכון שיש זיופים, אבל לא בהיקפים עליהם מדברים. ועדיין, ועדת הבחירות לא תנהג ולא נהגה אף פעם בסלחנות כלפי המקרים האלה. כל דבר שאותר הועבר למשטרה". עדס מזכירה שגם בבחירות 2015 החליט יו"ר ועדת הבחירות דאז, השופט ג'ובראן, לפסול שתי קלפיות בגלל חשש לזיופים, ומספר דומה נפסל גם ב-2013. "תמיד מדובר ככל הידוע על קלפיות בודדות. יכול להיות שהיו עוד אירועים בשטח, אבל הם לא הבשילו לכתבי אישום. לא היו מספיק ראיות".

אורלי עדס, מנכלית ועדת הבחירות, כנסת, ירושלים, 16.09.19. ראובן קסטרו
12 מערכות בחירות בוועדת הבחירות. עדס, היום/ראובן קסטרו

לאחר הישיבה עם המשטרה, עדס ממהרת לאירוע חשוב לא פחות: עלייה לקבר של סבתה, חסיבה. מדובר בטקס קבוע עבורה, עליו הקפידה בכל אחת מ-12 מערכות הבחירות שעברו עליה בעבודה בוועדת הבחירות, מאז 1988. תחילה נהגה להתייעץ עם סבתה, אך מאז מותה לפי 15 שנה החליפה זאת בעלייה לקבר.

"היא תמיד מעליי ושומרת עליי", אומרת עדס, ומסכלת על תמונת הסבתא שעל שולחנה. "היא חיה איתי את העולם של הבחירות, ברמה שהיא הייתה מתקשרת לתת לי עצות. בדרך כלל אני הולכת אליה בבוקר של הבחירות, אבל מחר קיבלתי הוראה להיות פה כבר בארבע וחצי בבוקר, אז אלך לקשקש איתה קצת היום".

ועדת הבחירות המרכזית, כנסת, ירושלים, 16.09.19. ראובן קסטרו
הכנות אחרונות. ועדת הבחירות, היום/ראובן קסטרו

גם במרכז השליטה של ועדת הבחירות, קומה אחת מתחת למשרדי הוועדה, עסוקים בהכנות אחרונות. מוטי גונן, גרפיקאי בוועדת הבחירות, יושב מול מסך מחשב ועליו גרפיקה של דגל ישראל שמתנופף לו ברוח וירטואלית.

"אנחנו מכינים את כל מערך המסכים ובודקים שכל המערכות עובדות", הוא מסביר. "בנינו פה מערכת תקשורת סגורה ונפרדת מהרשת של הכנסת - שחס וצלילה לא יהיו תקלות. בינתיים בודקים, עושים טסטים, ומקווים שהכול ינגן כמו שצריך. בבחירות האלה חשבנו שהכול יהיה קל, קופי-פייסט מהבחירות הקודמות, אבל בעקבות הצפיפות בין המפלגות והחשיבות של כל קול, שיכול ממש לשנות את השלטון - שינינו תדריכים, שינינו נהלים, ירדנו לרזולוציות שבעבר לא ירדנו, וגם הכול היה הרבה יותר מתוח. נקווה שיהיה בסדר".

ועדת הבחירות המרכזית, כנסת, ירושלים, 16.09.19. ראובן קסטרו
"שינינו תדריכים ונהלים". ועדת הבחירות, היום/ראובן קסטרו

אחת האנשים שתוודא שיום הבחירות יתנהל כסדרו היא עו"ד טליה ג'מאל מהלשכה המשפטית של ועדת הבחירות. "אני עוסקת בעיקר עם מטה טוהר הבחירות - למשל התפעול של המפקחים, השיבוץ עם המצלמות בספירת הקולות, להיות בהיכון להעביר אותם בין קלפיות במקרה הצורך, תיאומים עם המשטרה".

ג'מאל תהיה אחראית על הטלפנים שיקבלו דיווחים על אירועים חריגים מהמפקחים בשטח ומוועדות הקלפי, ויצטרכו לקבל בחזרה הנחיות מהיו"ר מלצר. בנוסף, היא מתכוננת למבצע הבקרה שתערוך הוועדה, במסגרתו יספרו מחדש בכנסת כ-2,000 קלפיות, על ידי משפטנים מהשירות הציבורי ועובדי הוועדה, כדי לוודא שלא נפלה טעות בספירה המקורית.

יש הרגשה שונה בסיבוב הזה של הבחירות?

"יש עייפות גדולה, אנחנו כבר תשעה חודשים בתוך זה. הייתי לפני זה בתואר שני בארצות הברית, עבדתי באו"ם, ונחתתי בישראל רק ארבעה ימים לפני הבחירות".

ועדת הבחירות המרכזית, כנסת, ירושלים, 16.09.19. ראובן קסטרו
ועדת הבחירות המרכזית, היום/ראובן קסטרו

יצחק קסלסי, שעובד במערך התחזוקה של הכנסת, "הולאם" באופן טבעי לטובת ועדת הבחירות. הוא מספר שכרגע הוא ואנשיו עסוקים במיקום השולחנות שישמשו לספירת הקולות. זו כבר הפעם השישית או השביעית שהוא עובד עבור הוועדה בבחירות, ולפחות לפי תחושתו, לא הפעם האחרונה שיעשה זאת בתקופה הקרובה. "יש הרגשה שתהיה עוד פעם, שלישית", הוא אומר, אך מוסיף: "למרות שהלוואי שזה לא יקרה.

ועדת הבחירות המרכזית, כנסת, ירושלים, 16.09.19. ראובן קסטרו
ועדת הבחירות המרכזית, היום/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully