וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עודה חשף: בכחול לבן ביקשו שחברי בל"ד לא ימליצו על גנץ

יואב איתיאל ויפעת רוזנברג

26.9.2019 / 8:31

יו"ר הרשימה המשותפת התבטא בלייב בפייסבוק וחשף שח"כ עופר שלח פנה אליו בבקשה כי שלושת חברי המפלגה, המהווה חלק מהרשימה, לא יתמכו ביו"ר כחול לבן. זאת, כדי להבטיח שהנשיא יטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו ראשון. עודה הוסיף שהתנגדות חברי המפלגה הייתה "עקרונית"

אתר רשמי

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה חשף אמש כי ח"כ עופר שלח (כחול לבן) פנה אליו וביקש כי בל"ד שמונה שלושה ח"כים - לא תמליץ על יו"ר כחול לבן בני גנץ לראשות הממשלה בפני נשיא המדינה, ראובן ריבלין. לפי עודה, בקשתו של שלח נועדה להבטיח שלגנץ לא יהיה רוב ממליצים כך שהמנדט להרכבת הממשלה יוטל קודם כל על ראש הממשלה בנימין נתניהו.

עודה הסביר בסרטון כי בחשיפת הדברים הוא מעוניין להציג את התמונה כולה בנוגע להסרת תמיכתה של בל"ד מההמלצה על גנץ בפני הנשיא. התנגדותם של חברי המפלגה הינה עקרונית לדבריו. הוא סבר שיש להמליץ אך כיבד את עמדתם. לטענתו "אני הייתי נגד להיענות לטקטיקה של כחול בן והייתי נגד ההחלטה של בל"ד למשוך את השמות שלהם מההמלצה. אבל למען ההגינות - לא כל האחריות על בל"ד, גם כחול לבן רצו את זה".

סיעת הרשימה המשותפת בהתייעצויות בבית הנשיא, 22 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
חברי הרשימה המשותפת בדרכם לסבב ההמלצות בבית הנשיא, השבוע/ראובן קסטרו

במשך 40 דקות דיבר אמש ח"כ עודה לציבור מצביעיו בשידור חי בפייסבוק. "זה מסר לציבור שלנו",
מתרצים מקורביו את השידור בערבית בלבד. אף שלאורך הבחירות הדגיש עודה שוב ושוב כי הוא מעוניין לפנות גם למצביעי המפלגה דוברי העברית.

ההסברים בערבית בלבד תמוהים גם בהתחשב בתוכנם: חשיפת המהלכים מול כחול-לבן. לא ברור מדוע בחרו ברשימה המשותפת להצניע את המסר הזה ולהפיץ אותו רק בפייסבוק בלי להעניק כותרת לטובת העיתונאים העוקבים אחרי מהלכיה האמיצים של הרשימה ושנותרו עם הרבה סימני שאלה אחרי ליל ההמלצה הלא חד משמעית עם 13 מפי עודה פחות 3 מפי ח"כ אחמד טיבי.

בהתפתלות מילולית טוען ח"כ עודה כי המהלך בו נגרעו בסופו של דבר שלוש קולות בל"ד מהמלצת 13 הח"כים של המשותפת על גנץ, נעשה לבקשת שלח, שניהל את המו"מ עמה מטעם "כחול לבן". בכחול לבן סבורים שנתניהו לא יצליח להקים ממשלה ואז הנשיא יטיל על גנץ את הקמתה ומכיוון שבמפלגות לא ירצו ללכת לבחירות בפעם השלישית - יקלו על גנץ להקים ממשלה.

גם אחרי ההסבר הזה של עודה נותר המהלך תמוה. אם רצתה הרשימה המשותפת כי נתניהו יהיה מי שיקבל ראשון את המנדט מהנשיא, הייתה יכולה מלכתחילה להימנע כסיעה מלהמליץ על גנץ ולוותר על היומיים שקדמו לאירוע בבית הנשיא, בהם ישבה מכונסת וטכסה עצה כיצד להסביר את המלצתה על מועמד ציוני להרכבת הממשלה, על רמטכ"ל שעומד בראש מפלגה שבראשה שלושה רמטכ"לים לשעבר.

עוד בוואלה!

המחלוקות, מתווה ריבלין ומה הלאה? מורה נבוכים לכאוס הפוליטי

לכתבה המלאה
ח"כ עופר שלח (כחול לבן) בשבתרבות בחדרה. 24 באוגוסט 2019. שלומי גבאי
ביקש שלא ימליצו על גנץ. ח"כ שלח/שלומי גבאי

בתוך כך, הנשיא הטיל את הרכבת הממשלה על נתניהו, זאת לאחר שנכשלו המגעים להקמת ממשלת אחדות בינו לבין יו"ר כחול לבן בני גנץ. ריבלין אמר כי לאף אחד מהמועמדים - נתניהו או גנץ - אין 61 ממליצים. עם זאת, לאור העובדה שלנתניהו יש יותר ממליצים, "היכולת שלו להרכיב ממשלה גבוהה יותר - כרגע".

בשני האחרון שלח ח"כ טיבי מכתב לנשיא ריבלין שבו הועברה בקשתם של חברי מפלגת בל"ד שלא להיכלל בהמלצת המפלגה על יו"ר כחול לבן בני גנץ. לפי המכתב, רק 10 קולות מתוך 13 חברי הרשימה המשותפת יירשמו כממליצים על גנץ.

יום לפני כן התייצבו חמשת נציגי הרשימה המשותפת אצל הנשיא, ויו"ר הרשימה מסר לו את המלצתה להעניק לגנץ את המנדט להרכיב את הממשלה. "בחיי שזו הייתה ההחלטה הקשה ביותר שעשיתי", אמר היו"ר איימן עודה לנשיא. "אנחנו צריכים את הלגיטימציה וההשפעה. אף אחד לא ייתן לנו אז אנחנו ניקח אותה", הסביר.

עודה אמר בפתח דבריו כי "אנחנו מחפשים את הדרך איך למנוע מנתניהו להיות ראש ממשלה. זה הדבר העיקרי והמהותי ביותר". הוא הוסיף כי "אנחנו בדרך כלל לא ממליצים, אבל יש פן היסטורי למה שאנחנו עושים עכשיו. רוצים לשים קץ לעידן בנימין נתניהו לכן נמליץ על בני גנץ להרכיב הממשלה הבאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully