וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש בעולם: תוצאות הבחירות - מכשול לשלום

טלי גולדשטין

11.2.2009 / 12:49

התקשורת הזרה התמקדה בכאוס הפוליטי שנוצר בישראל בעקבות התוצאות הצמודות, ובעיקר בסכנה העומדת בפני השגת שלום במזה"ת

הבחירות בישראל נאלצו להתחרות הבוקר (רביעי) על כותרות העיתונים הזרים עם השבעת ראש ממשלה בזימבבואה ותוכנית החילוץ הכלכלית של נשיא ארצות הברית ברק אובמה. במרבית האתרים, קיבלה ישראל מקום כבוד, גם אם לא את הכותרת הראשית. הכותרות התמקדו בעיקר בכאוס הפוליטי שנוצר עקב הקרב הצמוד בין קדימה לליכוד ובאתגר העומד עתה בפני הממשל האמריקאי, עם התחזקות גוש הימין.

אתר ה"גרדיאן" הבריטי, הכריז כי הבחירות בישראל הניבו את המרוץ הצמוד ביותר שנראה אי פעם במדינה וכי על ישראל להתכונן מעתה למאבק ממושך, בעוד הן ציפי לבני והן בנימין נתניהו מבקשים לזכות בראשות הממשלה. "האזור נכנס למצב של קפאון בעוד ישראל מנסה לעשות סדר בבית. עזה, הגדה ונושא היציבות במזרח התיכון נאלצים לקחת צעד אחורה בעוד המפלגות נאבקות על השליטה בכנסת. עד שתצא המדינה מהתסבוכת הפוליטית הנוכחית, המאמצים להחיות את שיחות השלום עם הפלסטינים משותקים", נכתב במאמר המערכת של העיתון.

ה"גרדיאן" הפנה את תשומת לב הקוראים גם לעובדה שמפלגת העבודה, ששלטה בשלטון בישראל במשך 30 השנים הראשונות לקיומה, ספגה "תבוסה משפילה" והודחה למקום הרביעי. "הבחירות בישראל הותירו את המחנה היוני – בעבר מחנה שלום תוסס – במצב של תוהו ובוהו וייאוש", ציין העיתון. "עתיד הפסקת האש בעזה נותר חסר וודאות, ובמיוחד המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. בטווח הקצר וארוך, התחזית עגומה עבור שני הצדדים".

ה"טיימס" הלונדוני הדגיש את העובדה כי בעוד שבליכוד ובקדימה טוענים לניצחון, ישראל עומדת בפני שבועות של אי ודאות פוליטית. העיתון מציין את תפקידו המשמעותי של אביגדור ליברמן בהרכבת הממשלה ובתבוסת מחנה השמאל בישראל. החיזור אחרי ליברמן והנטייה המובהקת ימינה "יפגעו בתקוות הממשל האמריקאי לקואליציה שתפנה פניה לשלום עם הפלסטינים ומדינות ערביות אחרות, במיוחד לאור המלחמה בעזה", נכתב במאמר.

גולדה ג'וניור, האמנם?

ה"טלגרף" הבריטי התמקד בספקות ביכולתה של לבני לבנות קואליציה למרות ניצחונה בבחירות. "עדיין קיימת האפשרות שההזדמנות להפוך לראש הממשלה השניה בתולדות ישראל, אחרי גולדה מאיר, תחמוק מידיה", נכתב בעיתון. עוד צוין בכתבה כי אביגדור ליברמן מחזיק את הכוח לרסק את תקוות לבני.

"המאבק צמוד בבחירות בישראל", נכתב ב"ניו יורק טיימס". "השבועות הקרובים יתאפיינו בכאוס פוליטי בעוד עיני כל מופנות לאביגדור ליברמן", הדגיש העיתון. הכתבה הפנתה את תשומת הלב גם לשיעורי ההצבעה הנמוכים באופן כללי בבחירות בישראל בשנים האחרונות. "הבחירות לא הצליחו לעורר עניין והתלהבות רבה מצד ציבור הבוחרים. שילוב של בלבול, אדישות ועייפות ממערכת בלתי יציבה לא הועילו, במיוחד על רקע העובדה שהבחירות אתמול היו החמישיות במהלך עשור בלבד".

אובמה מאוכזב

בכותרת ה"אינדיפנדנט" הבריטי נכתב: "חוסר הכרעה בבחירות הכניסו את ישראל למצב של לימבו". "איזו ממשלה שתוקם בסופו של דבר, לא סביר שהיא תנקוט בצעדים מהירים לקראת שיחות שלום עם הפלסטינים ועלולה למצוא עצמה במסלול התנגשות עם ברק אובמה, ששם בראש סדר עדיפויותיו את השגת הסכם שלום במזרח התיכון", נכתב בעיתון.

ה"וושינגטון פוסט" בחר אף הוא לשים את הדגש על מערכת היחסים בין ישראל לארה"ב בעקבות הבחירות ובחר בכותרת המשקפת תחושה זו: "תוצאות הבחירות בישראל – מכשול לאובמה". "הסיכויים להסכם שלום נראים רחוקים מתמיד. שאיפת הנשיא אובמה להביא להסכם שלום מהיר בין ישראל לפלסטינים ניזוקה קשות על ידי התזוזה הגורפת ימינה במפה הפוליטית בישראל". הסיקור ברשת BBC התאפיין אף הוא בנימה פסימית לאור תוצאות הבחירות: "המאבק הצמוד עלול להתגלות כתוצאה ההרסנית ביותר לדמוקרטיה הישראלית. שבועות של סחר פוליטי יפגעו ביציבות השלטונית".

סוכנות הידיעות הפיננסית "בלומברג" דיווחה על הירידות בבורסה הישראלית ועל התחזקות הדולר אל מול השקל לאור תוצאות הבחירות והחששות כי המו"מ בדרך להרכבת קואליציה יידחו את הקמת הממשלה וכי הקואליציה שתגובש תהיה כה מפולגת עד כי המדינה לא תוכל להתמודד בהצלחה עם הבעיות הביטחוניות והבה לא נשכח, גם הכלכליות שלה, על רקע המשבר הכלכלי העולמי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully